اتاق تجارت و صنایع افغانستان: امضای توافقنامۀ ترانزیتی پتا به سود ما نیست

گزارشگر:یک شنبه 23 حمل 1394 - ۲۲ حمل ۱۳۹۴

اتاق تجارت و صنایع افغانستان در آستانۀ امضای توافقنامه ترانزیتی میان کابل، اسلام‌آباد و دوشنبه موسوم به پتا، آن را برای افغانستان بی‌‌ثمر می‌داند.
توافقنامه ترانزیتی افغانستان، تاجیکستان و پاکستان موسوم به پتا به‌زودی میان این سه کشو به امضا می‌رسد.
مقامات وزارت اقتصاد و تجارت تاجیکستان می‌گویند: متن توافقنامه پتا میان نماینده‌گان بازرگانی افغانستان، پاکستان و تاجیکستان تکمیل شده و به‌زودی mnandegar-3امضا خواهد شد.
سید رحمان نظروف معاون وزارت اقتصاد و تجارت تاجکستان در اجلاس نماینده‌گان این سه کشور که در در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شد، گفت: با امضای توافقنامه ترانزیتی پتا، میزان فعالیت‌های بازرگانی و تجاری میان افغانستان، پاکستان و تاجیکستان به پنج میلیارد دالر افزایش خواهد یافت.
با امضای توافقنامه پتا پاکستان می‌تواند کالاهای خود را از طریق خاک افغانستان به تاجیکستان و آسیای میانه انتقال دهد.
این در حالی است که اتاق تجارت و صنایع افغانستان در این باره اظهار داشت: امضای توافقنامه ترانزیتی پتا هیچ امتیازی برای افغانستان ندارد و تنها پاکستان از آن سود خواهد برد.
خان جان الکوزی معاون اتاق‌های تجارت افغانستان خاطرنشان کرد: این توافقنامه نباید از سوی افغانستان به امضا برسد، زیرا در آن تنها منافع پاکستان دیده شده است.
وی اذعان داشت: تاکنون پاکستان هیچ توجهی به مشکلات ترانزیتی بازرگانان و تجار افغانی در بندرهای «واگه» و «کراچی» نداشته و برای رفع آن اقدامی نمی‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.