نگرانی شدید اعضای مجلس از وضعیت نابسامان کشور

گزارشگر:یک شنبه 23 حمل 1394 - ۲۲ حمل ۱۳۹۴

با آغاز فصل بهار، ناامنی‌ها در کشور افزایش یافته و نماینده‎گان پارلمان نسبت به گسترش دامنه ناامنی‌ها نگرانند. نماینده‎گان می‌گویند تکمیل نبودن کابینه حکومت یکی از دلایل اصلی ناامنی‌ها است.
در تازه ترین موارد ولایات بلخ، غزنی و ننگرهار شاهد حملات مرگبار بوده است. طالبان روز جمعه با حمله بر سارنوالی استیناف بلخ، ۱۸ نفر را کشتند و mnandegar-3۶۷ تن دیگر را زخمی نمودند. در همین روز غزنی نیز شاهد رویداد مرگباری بود. ۱۲ تن از باشنده‌گان غزنی در نتیجه انفجار ماین، در ولسوالی خوگیانی جان شان را از دست دادند.
وزارت دفاع افغانستان در خبرنامه‌یی گفته است که حدود ۲۰۰ شورشی روز جمعه بر پُسته‌های نیروهای اردوی ملی در ولسوالی جرم ولایت بدخشان حمله کرده اند. این وزارت گفته است که در این حمله بر نیروهای امنیتی افغانستان تلفات وارد گردیده است، اما جزئیات نداده است.
طالبان همه ساله در فصل بهار حملات شان را شدت می بخشند. امسال نیروهای خارجی در خطوط مقدم جنگ حضور ندارند و نیروهای امنیتی افغانستان باید به تنهایی حملات طالبان را دفع کنند. اکثر نماینده‎گان پارلمان از ناامنی شکایت دارند و می‌گویند مردم در ولایات از ناامنی‌ها در نتیجه فعالیت طالبان به ستوه آمده اند.
عبدالرووف ابراهیمی رییس پارلمان در جلسه عمومی روز شنبه (۲۲ حمل/ ۱۱ اپریل) گفت: «شهروندان ما در نتیجه جنگ‌ها سر بریده می‌شوند و شهید می‌شوند، تداوم این حالت پذیرفتنی نیست. در حالی که وزیر دفاع یکی از مهم ترین پست‌های امنیتی است، وزیر این وزارت در جمع کابینه دیده نمی‌شود.»
عزیزه جلیس نماینده ولایت سرپل از افزایش ناامنی‌ها انتقاد کرد و گفت مردم افغانستان همه روزه قربانی می‌شوند: «باید رهبران جواب بدهند که چرا ناامنی بیشتر می‌شود و چرا تعداد طالب و داعش زیادتر می‌شود و چرا هر روز شهادت است و اسیر گرفتن.»
نماینده‎گان از رییس جمهور و رییس اجراییه خواستند تا هرچه زودتر کابینه را تکمیل کنند.
این اختلاف‌ها انتقادات… ادامه صفحه ۶
نگرانی شدید اعضای مجلس…
شدیدی را در پارلمان برانگیخته است. برخی از نماینده‎گان پیشنهاد کردند که در اعتراض به نابسامانی‌ها و اختلاف نظرها بین اشرف غنی و عبدالله، دروازه پارلمان مسدود شود.
اما رییس مجلس گفت که یک روز مشخصی برای بررسی علل و عوامل ناامنی‌ها اختصاص داده می شود: «تعدادی از نماینده‎گان مردم در ولسی جرگه پیشنهاد می‌کنند که دروازه شورا بسته شود و تعدادی دیگر می‌گویند که باید یک تصمیم جدی گرفته شود که دولت متوجه مسوولیت‌هایش ساخته شود.»
برخی از نماینده‎گان هشدار دادند که با ادامه این وضعیت «دولت در وضعیت فروپاشی» قرار می‌گیرد زیرا در عمل حکومتی وجود ندارد. این نماینده‎گان گفتند، قیمت این نابسامانی‌ها را مردم می‌‌‌‌پردازند و پارلمان باید چاره درستی برای حل این معضل بیابد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.