سخنگوی ریاست جمهوری: پیش از طالبان باید با پاکستان به توافق برسیم

گزارشگر:دو شنبه 24 حمل 1394 - ۲۳ حمل ۱۳۹۴

ریاست جمهوری می‌گوید که دولت افغانستان در مرحله نخست گفت‌وگو های صلح، پاکستان را هدف قرار داده تا با این کشور چارچوبی برای زمینه‌سازی مذاکرات صلح شکل دهد.
اجمل عبیدعابدی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری به خبرگزاری جمهور می‌گوید که گفت‌وگوهای صلح در اولویت حکومت افغانستان است؛ اما این گفت‌وگوها آن قدر هم آسان نیست؛ بلکه زمان بیشتری را در بر می‌گیرد.
mnandegar-3آقای عابدی تصریح می‌کند که در مرحله نخست، مذاکرات صلح، باید مذاکرات جامع با پاکستان صورت بگیرد تا هر دو کشور به یک چارچوب همکاری دست یابند.
سخنگوی ارگ ریاست جمهوری می‌گوید: تاهنوز هیچ‌گونه مذاکره‌یی با گروه طالبان انجام نشده و این مذاکرات زمانی صورت می‌گیرد که مردم افغانستان در جریان قرار خواهند گرفت.
وی تأکید کرد که در جریان قرار گرفتن گفت‌وگوهای صلح، نه تنها مردم افغانستان بلکه خواسته‌ها و آرمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مردم نیز در نظر گرفته خواهد شد و هیچ‌گونه معامله‌یی با ارزش های مردم افغانستان نخواهد شد.
از سویی هم، علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا می‌گوید: تا زمانی که اسلام آباد آماده همکاری با کابل نباشد، تلاش‌های حکومت افغانستان در تامین صلح وثبات، نتیجه‌یی نخواهد داد.
معاون اول مجلس سنا از حکومت افغانستان خواست که با آغاز گفت‌وگوهای صلح، تمامی شرایط این روند برای مردم افغانستان روشن شود؛ زیرا، نباید قوانین نافذه افغانستان قربانی این گفت‌وگوها شود.
آقای ایزدیار گفت که حمایت کشورهای منطقه‌یی، جامعه جهانی و سازمان ملل متحد باید در گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان، حتمی است.
قرار بود نخستین دور مذاکرات صلح در ماه پیش میلادی برگزار شود؛ اما اختلاف‌ها میان سران طالبان و پیشرط‌های آنان به دولت افغانستان و اختلاف دیدگاه روی چگونگی مذاکرات میان رییس جمهور و رییس اجرایی، عامل تاخیر در برگزاری این روند گفته شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.