کریمی: در رهبـری افسـران مشـکل داریـم

گزارشگر:چهار شنبه 26 حمل 1394 - ۲۵ حمل ۱۳۹۴

رییس ستاد مشترک ارتش افغانستان کوتاهی در بروز حادثه بدخشان را پذیرفته و می‌گوید که سوق و اداره ضعیف در این حادثه صورت گرفته است.
نورالحق علومی وزیر داخله، شیرمحمدکریمی رییس ستاد ارتش و رحمت الله نبیل رییس عمومی امنیت ملی در جلسه مشترک کمیسیون‌های امنیت داخلی و امور دفاعی مجلس نمایندگان فراخوانده شده بودند.
mnandegar-3نمایندگان مجلس در خصوص حادثه بدخشان و افزایش ناامنی در کشور رهبران دولت وحدت ملی و مقام‌های امنیتی را به بی کفایتی متهم کردند و از آنان خواستند که اگر نمی‌توانند امنیت مردم را بگیرند استعفا دهند و یا هم مردم را به حال خودشان رها کنند.
شیرمحمد کریمی رییس ستاد مشترک ارتش گفت: « متاسفانه حادثه‌یی که نباید اتفاق می افتاد در بدخشان رخ داد؛‌ سوق و اداره ضعیف اردوی ملی که فرمانده کندک هم در آنجا حضور نداشت صورت گرفته است».
آقای کریمی افزود: فرمانده کندک خودسرانه به مرکز آمده بوده و در حال حاضر تحقیقات از وی ادامه دارد که نتیجه آن بزودی مشخص می‌شود و مطابق قانون با او برخورد خواهد شد.
کریمی تاکید ورزید که به شکل عمومی در سرباز و افسران ارتش ملی هیچ نقصی وجود ندارد؛ اما ما در رهبری و در سطح افسران هنوز هم مشکلات داریم و این مشکلات در اکثر جاها محسوس است.
به گفته او،۲۵۰نفر از دشمنان طوری بالای یک پاسگاه امنیتی حمله کرده اند که ابتدا نگهبان را کشته و سپس پاسگاه را اشغال کرده و از همان جا بالای سایر پاسگاه‌ها انداخت کرده اند.
رییس ستاد مشترک ارتش، پراکنده بودن نیروهای امنیتی در پاسگاه‌های متعدد، نبود قوای هوایی و عدم حمایت مردم محل را از دیگر چالش‌های نیروهای ارتش در ولسوالی‌های وردوج و جرم بدخشان عنوان کرد.
به گفته او، در محلی که حمله شده مردم با نیروهای امنیتی همکاری نمی‌کنند بلکه با مخالفین همکاراند؛ شاید این همکاری بر اثر فشاری باشد که طالبان بالای آنان وارد می کنند».
آقای کریمی تصریح کرد که وزارت دفاع ملی قصد دارد یک لوای ارتش ملی را در بدخشان مستقر کند تا خود صلاحیت داشته باشد و مستقلانه عمل کند.
اما نورالحق علومی وزیر داخله هرگونه کم کاری فرمانده پولیس ولایت بدخشان را در حادثه روز جمعه رد کرد و گفت: « در حادثه بدخشان، مخالفین از یک نقطه ضعف استفاده کرده و به نیروهای امنیتی ضربه زدند».
به گفتۀ او، طبق پیش بینی نیروهای امنیتی بدخشان در سطح پایین تهدیدات امنیتی قرار داشت.
آقای علومی خاطرنشان کرد که عملیات های وسیع پاکسازی در دستور کار نیروهای امنیتی است که در سطح کشور اجرا خواهند شد.
نشست کمیسیون‌های امنیتی مجلس با مقام‌های امنیتی سری اعلام شد و خبرنگاران نتوانستند از جزییات اظهارات رحمت الله نبیل رییس امنیت ملی با خبر شوند.
نمایندگان مجلس می‌گویند که در حادثه بدخشان، ۲۸ سرباز ارتش ملی سر بریده شده و بیش از ۳۰ تن کشته شده اند. ۴ تانک، ۷ رنجر و تعداد زیادی سلاح و مهمات به دست طالبان افتاده است.
طالبان مسلح صبح گاه روز جمعه بر پاسگاه های نیروهای ارتش ملی در ولسوالی وردوج بدخشان حمله کرده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.