سفیر روسیه در کابل: آمادۀ همکاری نظامی با افغانستان هستیم

گزارشگر:دوشنبه 31 حمل 1394 - ۳۰ حمل ۱۳۹۴

سفیر روسیه در کابل می‎گوید که کشورش آمادۀ همکاری‎های نظامی، اقتصادی، فرهنگی با افغانستان است.
الکساندر مانتیتسکی، سفیر روسیه، در نخستین نشست کمیتۀ دوستی پارلمان افغانستان که روز گذشته در سفارت روسیه در کابل برگزار شده بود، گفت که رییس جمهور فدراتیف روسیه، آرزو دارد که افغانستان را به عنوان یک کشور دوست؛ مرفه و مستقل ببیند. او ابراز امیدواری کرد که اشرف غنی mnandegar-3رییس دولت وحدت ملی، در نشست شانگهای که قرار است در روسیه برگزار شود، شرکت کند.
سفیر روسیه در این نشست که با حضور اعضای کمیته دوستی مجلس نماینده‌گان و برخی نماینده‌های رسانه‌های افغانستان برگزار شده بود، گفت که رابطه میان مسکو و کابل تا اکنون شامل تماس‏های سیاسی و دیالوگ‎های بین‏الاپارلمانی، همکاری در عرصۀ اقتصادی، همکاری در عرصۀ تخنیکی- نظامی و همکاری در عرصۀ مبارزه با مواد مخدر بوده است. او گفت که روسیه خود را ملزم به همکاری در زمینه‌های مبارزه با ترورزیم، مواد مخدر و همکاری‌های تخنیکی در عرصه‌های مشخص به افغانستان می‌داند.
سفیر روسیه گفت کشورش مأموران پولیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان را در چارچوب تحقق پروژۀ شورای روسیه- ناتو و سایر برنامه‌ها، به هدف تربیۀ کادرهای مبارزه با مواد مخدر در مرحله‎های مختلف آموزش داده‌اند.
الکساندر مانتیتسکی گفت که کشورش تصمیم دارد موافقت‎نامه‎هایی را با کابل امضا کند که سندهای آن درحال بررسی قرار دارد. به گفتۀ او، این موافقتنامه‎ها، شامل کمک‎های نظامی و تخنیکی، همکاری‌های میان پارلمانی میان دومای دولتی فدرال روسیه و مجلس نماینده‎گان افغانستان و موافقت‎نامه بین حکومت‌های فدراسیون روسیه و حکومت افغانستان در زمینۀ حمایت از سرمایه‎گذاری می‎باشد.
سفیر روسیه در این نشست گفت که ما همکاری نظامی‌مان را در چارچوپ ناتو به افغانستان انجام داده بودیم؛ اما متأسفانه امریکایی‌ها به این همکاری توجه نکردند.
سفیر روسیه گفت که اختلاف نظرهای ما با امریکا نباید تأثیری بر همکاری‌های ما در افغانستان بگذارد. سفیر روسیه گفت که کار ساخت برخی پروژه‌هایی را که از دوران اتحاد شوروی روی دست گرفته شده بود، آغاز کرده اند و از همکاری‌های شان در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اطمینان داده گفتند که ماخواهان کمک‌های نظامی به افغانستان هستیم اما این در صورتی ممکن است که به خواست دولت افغانستان و به رهبری این دولت، در توافقات دوجانبه باشد.
سفیر روسیه همچنان گفت که همکاری‌های فرهنگی روسیه به افغانستان با فعال‌شدن مرکز علم و فرهنگ، روی دست گرفته می‌شود.
اعضای کمیتۀ دوستی پارلمان افغانستان ضمن قدردانی از همکاری‎های گذشته و حال روسیه، نخستین نشست کمیتۀ پارلمانی دوستی را در سفارت روسیه به فال نیک گرفته و به سفیر روسیه پیشنهاد کردند که کشورش پروژه‌هایی را که از دوران شوروی سابق نیمه‌کاره مانده به اتمام برساند و نیز در زمینه‎های نظامی، آموزشی و اقتصادی و فرهنگی با دولت و مردم افغانستان همکاری کند.
نماینده‌گان گروپ دوستی پارلمان افغانستان گفتند که روسیه باید در مسایل امنیتی منطقه بی‌طرف نماند و تهدیدهای جدید در افغانستان را جدی پندارد و برای مهار آن با افغانستان همکاری کند.
نماینده‌گان مجلس در این نشست ضمن استقبال از ناظرشدن افغانستان در سازمان همکاری‌های امنیت جمعی گفتند که باید روسیه مسایل نظامی- امنیتی را در افغانستان جدی بگیرد و به حفظ سرحداتش به هدف ممانعت از ورود مواد مخدر به بازار جهانی بپردازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.