جیمز دابینز در پاسخ به اشرف‌غنی: بر اساس برنامه خارج می‎شویم

گزارشگر:چهار شنبه 17 جدی 1393 - ۱۶ جدی ۱۳۹۳

mnandegar-3در پی اظهارات ضمنی رییس‌جمهوری افغانستان مبنی بر لزوم بازنگری امریکا در برنامه خروج نیروهایش از افغانستان، نماینده ویژه اوباما تاکید کرد که طرح خروج افغانستان طبق برنامه انجام می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، «جیمز دابینز، نماینده ویژه اوباما در امور افغانستان و پاکستان گفت: امریکا قرار است نیمی از نیروهایش را در سال جاری میلادی و مابقی‌ آنها را در سال ۲۰۱۶ از افغانستان خارج کند.
با وجود بیان این سخنان، اظهارات اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان بر بحث‌های موجود درباره لزوم باقی‌ ماندن تعدادی نیروی امریکایی در افغانستان و لزوم بازنگری کاخ سفید در برنامه‌هایش دامن زد. دولت واشنگتن در نظر دارد تا تعداد نیروهایش را تا پایان سال جاری حدود ۵۰۰۰ تن کاهش دهد و تنها تعداد اندکی برای حفاظت از سفارت امریکا در کابل در پایان سال ۲۰۱۶ باقی بماند.
نماینده ویژه اوباما در ادامه گفت: نظر من این است که شاید اوباما در تصمیمات خود در زمان مقتضی بازنگری کند.
در میان موضوعات دیگر روند جنگ، تلاش‌های سازش میان دولت و طالبان، افکار عمومی در امریکا و بحث‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا است که بر برنامه خروج نیروهای امریکایی تاثیرگذار است. اگر اوباما تصمیم بگیرد که برنامه‌ها را تغییر دهد، باید در داخل امریکا حمایت‌های بیشتری را جلب کند.
پیشتر رییس‌جمهوری افغانستان تاکید کرده بود، ضرب الاجل دو ساله امریکا برای خارج کردن آخرین نیروهایش از افغانستان ممکن است نیازمند «بررسی مجدد» باشد.
اشرف غنی در مصاحبه با شبکه خبری سی.بی.اس تاکید کرد: ضرب‌الاجل‌ها برای متمرکز کردن ذهن تعیین می‌شوند و نباید به آنها به صورت متعصبانه نگاه کرد. چنانچه دو طرف و یا در مورد این موضوع، طرفین نهایت تلاش خود را بکنند تا به اهدافشان دست یابند و پیشرفت واقعی باشد، بنابراین در آن زمان باید این تمایل وجود داشته باشد که بازنگری در ضرب‌الاجل خروج انجام شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.