تمام دانشگاه‌های دولتی شبانۀ کابل تعطیل است

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 1 ثور 1394 - ۳۱ حمل ۱۳۹۴

اعتصاب استادان دانشگاه‌های دولتی شبانۀ کابل به دلیل اینکه معاش اضافۀ استادان لغو شده، این دانشگاه‌ها را تعطیل کرده اند.
شماری از دانشجویان شبانۀ دانشگاه کابل در تماس تلفنی با روزنامه ماندگار گفته اند که تا هنوز درس دانشکده‌های دانشگاه شبانه کابل آغاز نشده و حتا تا اکنون امتحانات چانس دو سال پار نیز از دانشجویان اخذ نشده است.
mnandegar-3به گفتۀ آنان، استادان به علت اینکه فیس یا اضافه معاشی که در بدل درس شبانه دانشگاه‌های کابل دریافت می‌کردند، لغو شده، اعتصاب عمومی کرده اند.
این دانشجویان تاکید کردند: به همین دلیل استادان هیچ کدام نه تنها حاضر به درس دادن نیستند، بل حتا حاضر نمی‌شوند امتحانات چانس دوم دانشجویان را اخذ کنند.
همچنان گفته می‌شود که تمامی دانشگاه‌های دولتی بخش شبانه به دلیل لغو فیس دروس شبانه استادان در حال حاضر تعطیل است.
سیف‌الدین سیحون استاد دانشگاه کابل با تایید این سخنان می‌گوید: تمامی دانشکده‌های بخش شبانۀ دانشگاه‌های دولتی کابل به دلیل لغو اضافه‌ معاش استادان تعطیل است.
استاد سیحون افزود: تمامی استادان بخش شبانۀ دانشکده‌های دانشگاه کابل اعتصاب کرده و حاضر به درس دادن نیستند به جزء دانشکده حقوق و اقتصاد که آن هم نیمه تعطیل است و درس گماکان جریان دارد.
وی تاکید کرد: حاضر شدن شماری از استادان به دروس یک عمل اخلاقی است، زیرا زمانیکه برای استادان اضافه معاش بابت دروس شبانه پرداخت نشود، هیچ قاعده و قانونی آن را مجبور کرده نمی‌‎تواند تا درس بدهند.
در همین حال این محصلین به روزنامه ماندگار گفته اند که که وزارت تحصیلات عالی تصمیم دارد تا از محصلین شبانۀ دانشگاه‌های دولتی فیس اخذ نمود و آن را برای استادان در بدل فیس شبانۀ بپردازد.
این استاد دانشگاه با تایید این گفته‌ها تاکید کرد: شاید یکی از راه‌های خودکفایی بخش شبانۀ دانشگاه‌های دولتی این باشد که از شاگردان فیس اخذ شود.
این استاد دانشگاه گفت: هرچند تاکنون چنین مساله مطرح نشده؛ اما این حق استاد است تا در بدل کار اضافه معاش اضافه دریافت کند و یکی از راه‌های معقول شاید این باشد که محصل شبانه فیس معینی بپردازد تا این بخش خودکفا شده و مشکل پرداخت اضافه معاش استادان را حل کند.
استاد سیحون گفت: در بودجه سال ۱۳۹۴ وجوه مالی دانشگاه‌های شبانه درج نشده و گفته شده ه بابت دروس شبانه دانشگاه‌های دولتی اضافه معاش برای استادان پرداخته نخواهد شد.
اما یکی از استادان دانشگاه کابل می‌گوید: وزارت وعده سپرده بود تا تمامی اضافه معاشاتی که باقی مانده است را بپردازد و دیروز دو ماه اضافه معاش استادان پرداخته شد و به همین دلیل این اعتصاب شکسته شده است.
او گفت: استادان تصمیم گرفته بودند تا ازشروع سال روان اعتصاب را آغاز کنند؛ اما وزارت وعده سپرده بود که تا ۱۵ ثور سال جاری تمامی اضافه معاشات استادان را بپرداد که دیروز دو ماه آن پرداخت شد و به همین دلیل اعتصاب شکسته شده است.
خواستیم نظرمقامات وزارت تحصیلات عالی را نیز در این خصوص داشته باشیم؛ اما با تماس‌های مکرر مبنی براینکه مقامات این وزارت در جلسات مصروف بوده و حاضر به مصاحبه نشدند، موفق به این کار نشدیم.
با این حال گفته می‌شود که دانشگاه پولتخنیک کابل به دلیل اینکه برگزاری مراسم خاص در خیمه لویه جرگه همواره سبب مختل شدن دروس شاگردان می‌شود، اکادمی پولیس یک دروازه به داخل این دانشگاه کشیده است و راهی که از داخل دانشگاه به سمت کوه می‌رود و در آن‌جا خانه‌ها مسکونی است و باعث مزاحمت برای شاگردان می‌شود نیز اعتصاب کرده و دانشگاه را تعطیل کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.