رییس جمهور غنی: افغانستان تا ده سال آینده به بزرگترین صادرکنندۀ مس و آهن مبدل خواهد شد

گزارشگر:سه شنبه 1 ثور 1394 - ۳۱ حمل ۱۳۹۴

رییس‌جمهور غنی دیروز در شهر تهران در نشست مشترک فعالان اقتصادی افغانستان و ایران که به ابتکار اتاق بارزگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار گردیده بود، سخنرانی کرد.
براساس خبرنامۀ ارگ، رییس جمهور در این سخنرانی روی پنج عرصه مهم اقتصادی افغانستان که شامل موقعیت، آب و زمین، معادن، نفت و گاز، پول و تشبث می باشد، تمرکز نمود.
mnandegar-3رییس جمهور در رابطه به موقعیت مهم افغانستان گفت که آسیای مرکزی، جنوبی، غربی و شمالی بدون یک افغانستان آباد با هم مرتبط بوده نمی توانند.
وی افزود که در ۲۰ سال آینده، آسیا از مفکوره جغرافیایی به یک براعظم اقتصادی مبدل خواهد شد و اتصال ایران به چین، تاجکستان و ازبکستان از طریق افغانستان یک تغییر وسیع را در اقتصاد منطقه بوجود خواهد آورد.
رییس جمهور افزود که در بخش زیربنایی حاضر به همکاری در عرصه های مطالعات، انسجام و سرمایه گذاری هستیم.
رییس جمهور، فساد اداری را بزرگترین مانع در راه توسعه اقتصادی دانسته گفت که مالیه که از شما به طور غیر مسقیم به عنوان رشوه اخذ می گردید، دیگر برای ما قابل تحمل نیست.
رییس جمهور با اشاره بر اینکه بیلانس واردات افغانستان ۳۰ برابر صادرات آن است، گفت که موقعیت کشور ما ایجاب می کند تا دیگر تجارت افغانستان یک طرفه نباشد.
دکتر غنی در مورد استفاده درست از آب و زمین، سرمایه‌گذاری در عرصه زراعت و مبدل ساختن افغانستان به یک کشور صادر کننده مواد غذایی را از اهداف حکومت دانست.
رییس جمهور با تاکید بر اینکه افغانستان دیگر نمی‌خواهد تنها بحیث یک کشور صادر کننده مواد خام باقی بماند، از وزارت زراعت ایران و سکتور خصوصی آن کشور دعوت کرد تا افغانستان را در ایجاد زنجیره ارزش همکاری نماید.
رییس جمهور گفت که اقتصاد جرمی که از مواد مخدر بدست می‌آید یک خطر مشترک برای افغانستان و ایران محسوب می‌‌شود.
رییس جمهور غنی، معادن، نفت و گاز را یکی از عرصه‌های مهم دیگر اقتصادی دانسته، گفت که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که ارزش ۳۳ در صد معادن افغانستان بین یک تا سه تریلیون دالر تخمین شده است.
رییس جمهور غنی افزود که افغانستان تا ده سال آینده به بزرگترین صادرکننده مس و آهن مبدل خواهد شد.
رییس جمهور ایجاد یک سیستم ترانزیت قابل باور و بدون مشکلات را برای افغانستان و منطقه حیاتی خواند. وی گفت که حجم تجارت واقعی افغانستان و ایران معلوم نیست بناً باید تجارت هر دو کشور رسمی شود و از تجارت قاچاقی جلوگیری صورت گیرد.
رییس جمهور با تاکید گفت که ما نمی‌خواهیم مناسبات ما در حرف باقی بماند بلکه می‌خواهیم مناسبات خویش را در عمل پیاده نماییم و سکتور خصوصی ناظر آن باشد.
رییس جمهور به تشکیل اتاق مشترک تجارت افغانستان و ایران موافقت خویش را ابراز کرد و از سکتور خصوصی خواست که آنرا همواره مورد ارزیابی قرار داده تا یک حسابدهی لازم به وجود آید.
رییس جمهور گفت که تا چند ماه آینده پالیسی اصولی را ایجاد می‌کنیم که بر اساس آن قرارداد ها به طور شفاف صورت گیرد.
رییس جمهور در مورد زنجیره ارزش گفت: ما نمی‌خواهیم افغانستان به یک کشور صادر کننده مواد خام مبدل شود. وی از افزود که از کشورهایی که ما را در ایجاد زنجیره ارزش همکاری می‌کنند، استقبال می‌کنیم. وی افزود که دیدگاه ما چهاره روزه نیست بلکه چهار صد ساله می‌باشد.
رییس جمهور در مورد پول و تبدیل کردن آن به سرمایه نیز صحبت کرده، گفت که پول سرمایه تولیدی نیست و تجارت ما باید در چند سال آینده به سرمایه مبدل شود.
رییس جمهور گفت که فساد اداری باعث شده است تا پول به سرمایه مبدل نشود. وی افزود که ایجاد یک سیستم بانکی قوی هدف ماست تا پول را به سرمایه مبدل سازیم.

رییس جمهور با اشاره بر اینکه سکتور خصوصی به تنهایی نمی‌تواند عامل رشد کشور شود، گفت که ما می‌خواهیم یک پیمان واضح را میان سکتور خصوصی و دولت به وجود آوریم و هر دو به همکاری اساسی نیاز دارند نه تضاد.
رییس جمهور تشبثات را در اقتصاد مهم خوانده گفت که ما می‌خواهیم با شما و سکتور خصوصی منطقه در ایجاد سرمایه بشری که بتواند دیدگاه های اقتصادی را عملی سازد، به نتیجه برسیم.
رییس جمهور با تأکید بر اینکه باید تجارت مشروع معیار روابط اقتصادی میان دو کشور باشد، گفت که تجارت دو جانبه هدف اصلی ماست و تا زمانیکه تجارت یکجانبه باشد، اقتصاد جرمی ادامه می یابد.
در اخیر این سخنرانی رییس جمهور گفت که فقر و بیکاری که تمام منطقه به آن مواجه است، بدون همکاری مشترک از میان نمی‌رود و تا زمانیکه فقر وجود داشته باشد، امنیت و ثبات تامین نمی‌گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.