حکومت آمار تلفات نظامیان را پنهان می‌کند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 29 حوت 1396 - ۲۸ حوت ۱۳۹۶

حکومت آمار دقیق تلفات نظامی و ملکی را پنهان می‌کند. برخی از سیاسیون و مقا‌م‌های ارشد حکومت پیشین باور دارند که حکومت وحدت ملی از ارایۀ آمار دقیق تلفات نظامیان کشور جلوگیری می‌کند.
mandegar-3عمر داودزی وزیر داخلۀ حکومت پیشین هفتۀ گذشته در یک نشستی که از طرف «وفاق ملی» برگزار شده بود، گفت: حکومت از ارایه دقیق تلفات نظامی و ملکی جلوگیری می‌کند. او گفت که روزانه بیش از ۱۰۰ تن نیروهای امنیتی و ۱۰۰ تن از افراد ملکی و هم‌چنان با مخالفان حکومت نزدیک به سه صد تن در کشور کشته می‌شوند، اما با آنهم حکومت با سخنان عوام فریبانه مردم را مورد تمسخر قرار می‌دهد.
در یک هفتۀ گذشته به اساس گزارش‌های تأیید شده نزدیک به ۳۰ تن از نظامیان کشور در ولایت‌های مختلف درکمین‌ گروه‌های طالبان کشته شده‌اند. در یک کمین گروه طالبان در ولایت فراه هفتۀپیش کمتر از ۱۸ تن نیروهای امنیتی کشته شدند که نظامیان قطعه خاص را نیز شامل می‌شد.
منابع نزدیک به وزارت دفاع کشور می‌گویند که به علت بررسی‌ این اتفاق شریف یفتلی رییس ستاد مشرک ارتش و هم‌چنان، رییس ارکان قول اردوی علمیات‌ خاص به ولایت فراه سفر کرده‌اند.
این در حالی که گروه طالبان به بیش از ۴۰ درصد خاک افغانستان حاکمیت دارند یا با نیروهای امنیتی به شکل شدید درگیر جنگ هستند. در پهلوی طالبان در حال حاضر گروه داعش نیز در تلاش ایجاد مراکز آموزشی در افغانستان است. اخیرین نوار تصویری که از طرف این گروه در رسانه‌‌های اجتماعی بارگزاری شده است، رییس بخش خراسان گروه داعش از اعضای این گروه از سوریه و عراق خواسته به افغانستان (شاخه خراسان) هجرت کنند.
پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا نیز از بدتر شدن اوضاع امنیتی افغانستان در سال ۲۰۱۸ خبر داده است. نیروهای امریکایی در کابل در ماه پیش اعلام کردند که به دلیل نبود امنیت از سفارت آن کشور که در یک‌کیلومتری میدان هوایی بین‌المللی کابل قرار دارد باهلیکوپتر پرواز می‌کنند.
در همین حال، پس از سفر غیر مترقبۀ جمیز متیس وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا به کابل، جنرال جان نکلسون فرماندۀ عمومی نظامیان ناتو در افغانستان گفته که برای جلوگیری از ناامنی و سرکوب طالبان، نظامیان قطعۀ ویژۀ افغانستان را از ۱۹۰۲۲ تن به ۳۳۸۹۶ تن تا سال ۲۰۲۰ افزایش می‌دهند. این در ‌‌حالی است که به اساس گزارش‌های تأیید ناشده میان‌گین تلفات نظامیان کشور روزانه بیش از ۱۰۰ تن گفته شده است که با افراد ملکی به بیش از دوصد تن در روز می‌رسد. پیش از این دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان از افزایش تلفات ملکی نگرانی جدی را خود را اعلام کرده بود.
یوناما در یک گزارشی که در ماه‌های گذشته نشر کرد گفته بیش از ۲۰درصد تلفات افراد ملکی توسط نیروهای امنیتی – دفاعی افغانستان صورت گرفته است. در حالی که تنها دو درصد آن به نیروهای ناتو به رهبری امریکا در افغانستان مربوط دانسته شده است. اما با تمام این نگرانی‌ها حکومت وحدت ملی تمام انرژی خود را روی «کش و قوس‌های» داخلی معطوف داشته است. محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی در ماه جاری که از یک قطعه خاص نیروهای امنیت ملی دیدار می‌کرد، گفت که توجه به شهیدها و زخمی‌های نیروهای امنیتی از اولویت‌های حکومت است، اما بیشتر آگاهان باور دارند که حکومت به بازماند‌ه‌های نیروهای امنیتی توجه خاصی ندارد.
سیگار یا نهاد سرمفتش ایالات متحدۀ امریکا برای باز سازی افغانستان، در سال گذشتۀ میلادی گزارش را منتشر کرد که در آن آمده بود که بیوه‌های نیروهای امنیتی – دفاعی افغانستان در زمان مراجعه به گرفتن پول«وثیقه» شوهرانشان در نهادهای دولتی مورد سواستفادۀ جنسی قرار می‌گیرند. اما وزارت دفاع کشور این موضوع را به شدت رد کرد.
با تمام تلاش‌های ۱۷ سالۀ نیروهای ناتو به رهبری ایالات متحدۀ امریکا و نیروهای امنیتی – دفاعی افغانستان در برابر طالبان هنوز بی‌امنی در کشور در حال گسترش است. در ماه جاری محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی در نشست پروسۀ صلح کابل پیشنهادهای بی‌پیشنۀ را برای گفت‌وگوهای صلح برای طالبان ارایه کرد، اما هنوز گروه طالبان به این پیشنهاد‌ها جواب رسمی ارایه نکرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.