یک عضو کمیسیون حقیقت‌یابِ پروندۀ قتل فرخنده: یک عضو مجلس از عامل اصلی قتل فرخنده حمایت می‌کند

گزارشگر:ناجیه نوری/ چهار شنبه 2 ثور 1394 - ۰۱ ثور ۱۳۹۴

یک عضو کمیسیون حقیقت‌یاب پروندۀ قتل فرخنده می‎گوید که یک نمایندۀ پارلمان از ملای تعویذنویس که از عاملان اصلی قتل فرخنده خوانده می‎شود، حمایت می‎کند.
شهلا فرید به روزنامۀ ماندگار همچنان گفت که به دلیل گرفتارنشدن تمامی افرادی‌که در قتل فرخنده دست داشتند، این پرونده به کندی پیش می‌رود.
mnandegar-3در این حال، شماری از فعالان حقوق زنان می‌گویند که کارکرد ضعیف نهادهای عدلی و قضایی و ارگان‌های امنیتی سبب شده تا رسیده‌گی به پرونده قتل فرخنده به کندی پیش برود.
آنان می‌افزایند که ارگان‌های امنیتی در گرفتارکردن مجرمین اصلی قتل فرخنده ناتوان هستند و از سویی هم دست‌هایی در پشت پرده وجود دارد که مانع بررسی این پرونده می‌شود.
آنان از نهادهای مدافع حقوق زنان می‌خواهند تا یکبار دیگرگردهم آمده و در مورد اینکه چرا در خصوص پرونده قتل فرخنده وقت‌کشی صورت می‌گیرد، دادخواهی کنند.
اما شهلا فرید عضو کمیسیون حقیقت‌یاب قضیه قتل فرخنده می‌گوید: چون استدلال دادگاه این است که شاید کمبود متهمین سبب عدم تأمین عدالت گردد؛ بنابراین باید در قدم نخست دوسیه تمامی مجرمین تکمیل و سپس دادگاه برگزار شود.
او می‌گوید: از لحاظ حقوقی این‌که تمامی متهمین باید در دادگاه حاضر باشند، مهم است، زیرا اگر تمامی متهمین در دادگاه حاضر نباشند و محاکمه زمانیکه حکم صادر‌ کند، ممکن است عدالت تامین نشود.
بانو فرید علت نرسیدن پرونده قتل فرخنده به دادگاه را دو دلیل عنوان کرده گفت: دلیل اول دستگیرنشدن متهمین اصلی این قضیه که تقریباً هفت نفراند و دوم تکمیل نشدن پروندۀ متهمین است.
این عضو کمیسیون حقیقت یاب گفت: ملای تعویذنویس هم جزء هفت نفر متهمین فراری می‌باشد که او را یک نماینده پارلمان حمایت می‌کند.
خانم فرید از این عضو مجلس نام نمی‎برد.
او گفت که به دلیل همین حمایت‎ها، کمیسیون حقیقت‌یاب به اتفاق وزارت امور داخله فیصله کرد تا برای شناسایی این افراد جایزه تعیین شود.
وزارت امور داخله اعلام کرده که در بدل شناسایی و گرفتاری سایر عاملان قتل فرخنده، صدهزار افغانی چیزی حدود دو هزار دلار امریکایی جایزه تعیین کرده است.
جنرال ظاهر ظاهر، رییس تحقیقات جنایی وزارت داخله می‌گوید که دست کم هفت نفر از افرادی که از قاتلان و محرکان اصلی زجرکشی فرخنده شناخته می‌شوند، همچنان فراری اند و پولیس در جست‌وجوی آنها است.
آقای ظاهر گفت که از میان این هفت نفر سه تن آنها به طور مستقیم در قتل گروهی فرخنده دست داشتند.
او گفت: «ما عکس‌های هفت نفر را در شبکه‌های اجتماعی پخش کردیم و وزارت امور داخله در بدل هر معلوماتی که منجر به دستگیری این افراد شود، ۱۰۰ هزار افغانی جایزه نقدی می‌پردازد.»
آقای ظاهر تاکید کرد که هویت افرادی که در گرفتاری و بازداشت متهمان کمک کنند، محفوظ می‌ماند.
اما فتانه گیلانی فعال حقوق زن با انتقاد از حکومت می‌گوید: کارکردهای ضعیف نهادهای عدلی و قضایی و پولیس سبب شده تا به پرونده قتل فرخنده رسیده‌گی صورت نگیرد.
بانو گیلانی از نهادهای مدافع حقوق زنان می‌خواهد تا یکبار دیگرگردهم آمده و در مورد اینکه چرا در خصوص پرونده قتل فرخنده وقت‌کشی صورت می‌گیرد، دادخواهی کنند.
این فعال حقوق زنان می‌گوید: دست‌هایی پشت قتل فرخنده وجود دارد و شاید همین مساله سبب شده تا بررسی این پرونده به کندی به پیش برود.
اوتاکید می‌کند، ارگان‌های امنیتی در گرفتار کردن مجرمین اصلی قتل فرخنده ناتوان هستند و از سویی هم دست‌هایی درپشت پرده وجود دارد که مانع بررسی این پرونده می‌شود.
گزارش‌هایی نیز نشر شده مبنی بر اینکه یکی از متهمان اصلی پرونده زجرکشی فرخنده، با پرداخت سی هزار دالر رشوه به یک افسر پولیس، فرار کرده است. این گزارش از قول کمیته حقیقت‌یاب قتل فرخنده به نشر رسیده است.
اما دادستانی کل این مسأله را رد کرده است.
داستانی کل وعده سپرده که در آینده نزدیک دوسیه قتل فرخنده به دادگاه عالی فرستاده خواهد شد.
با این حال پولیس کابل اعلام کرده که تا کنون ۳۰ شهروند کابل و ۲۰ مامور پولیس در پیوند به این رویداد بازداشت و به دادستانی معرفی شده‌اند.
یک ماه پیش درست یک شب قبل از سال نو خورشیدی، مردان خشمگین دختر جوانی به نام فرخنده را به اتهام سوزاندن قرآن، به شکل هولناکی زیرمشت و لگد گرفتند، موتر را از روی او رد کردند، او را کشتند و جسدش را آتش زدند.
صحنه زجرکشی فرخنده توسط شاهدان عینی تصویربرداری شد و عکس‌ها و ویدیوهای این رویداد به سرعت در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد.
پولیس کابل پیش از این نیز گفته بود که اکثر عاملان قتل فرخنده را از طریق شبکه‌های اجتماعی و به کمک شاهدان عینی صحنه، شناسایی و بازداشت کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.