فوتبال افغانستان از مشکلات موجود تا آیندۀ‌ پیشِ رو

گزارشگر:یک شنبه 6 ثور 1394 - ۰۵ ثور ۱۳۹۴

mnandegar-3با توجه به علاقه شدیدی که مردم افغانستان به ورزش به‌ویژه فوتبال دارند امیدوارند این ورزش با پشت‌سر گذاشتن مشکلات و چالش‌های موجود، آینده‌ای روشن داشته باشد.
به گزارش وبسایت نود، با توجه به علاقه شدیدی که مردم افغانستان به ورزش به‌ویژه فوتبال دارند امیدوارند این ورزش با پشت‌سر گذاشتن مشکلات و چالش‌های موجود، آینده‌ای روشن داشته باشد.
حدود ۱۳ سال از حیات مجدد فوتبال و بازیکنان آن در افغانستان می‌گذرد و در این سال‌ها با اینکه امکانات مناسبی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار نداشت، اما بازهم دست‌آوردهای بازیکنان آن ستودنی است.
مشارکت در مسابقات منطقه‌ای، بین‌المللی و پیروزی در برابر تیم‌های ملی کشورهای جنوب آسیا و همچنین به دست‌آوردن قهرمانی‌ها و مدال‌های دیگر شاید برای هیچ ورزش‌دوستی در ۱۳ سال گذشته قابل تصور نبود.
بازیکنان فوتبال باید اصول این ورزش را فرا گرفته و با تکتیک‌های این بازی آشنایی داشته باشند، اما با توجه به اینکه حدود ۱۳ سال پیش افغانستان از چنگ تروریست‌ها رهایی یافت، پایه فوتبال در آن زمان آنقدر ضعیف بنا شد که آینده‌ روشنی برای این ورزش دیده نمی‌شد.
در این میان تلاش‌های ورزشکاران و مسئولان و مدیران فدراسیون توانست به فوتبال افغانستان رنگ دیگری بخشد.
چیدمان و گزینش بازیکنان در میدان‌ مسابقات، انتخاب نخبگان فوتبال در تیم‌ ملی و همچنین انتخاب مربی‌های برجسته داخلی و خارجی و همچنین سامان‌دهی مسائل داخلی و به‌دور از هر نوع جنجال، برجسته‌ترین اقدامات مسئولان فدراسیون فوتبال بوده که بدون شک طی ۱۳ سال گذشته سبب قهرمانی‌های تیم ملی شده و نام نیکی برای مدیران این فدراسیون در پی داشته است.
با این وجود، یکی دیگر از دلائل پیشرفت و رشد فوتبال در افغانستان را می‌توان علاقه شدید شهروندان این کشور دانست و باید اذعان داشت کمتر افغانستانی دیده می‌شود که به این ورزش علاقمند نباشد.
مردم افغانستان و همچنین مهاجرین در کشورهای اروپایی با اینکه توانستند نقشی کلیدی در شکل‌گیری پیروزی‌های تیم ملی داشته باشند، اما از نقش پرشور مهاجرین برگشته از ایران نمی‌توان چشم پوشید.
با توجه به وضع موجود فوتبال در افغانستان بدون شک می‌توان مدعی شد که روند روبه رشد فوتبال در افغانستان اکنون با همکاری مربی‌های آلمانی و ایرانی تسریع یافته و آنان در پیروزی‌ها و اقدامات بازیکنان این ورزش نقش به‌سزایی داشتند.
فقر اقتصادی در خانواده‌های بازیکنان و فقدان حقوق کافی برای آنان، نبود مستطیل‌های سبز کافی و استاندارد، ضعف‌های درونی کمیته ملی المپیک و همچنین نبود بودجه کافی در فدراسیون فوتبال، پررنگ‌ترین مشکلات بازیکنان است که در اکثر مواقع مانع اصلی بر سر راه پیروزی‌ این تیم است.
با وجود این مشکلات، علاقمندی به فوتبال، مدیریت مدبرانه مسئولان فدراسیون، استفاده از مربیان خارجی، سفرهای ورزشی به کشورهای منطقه، حمایت سرمایه‌گذاران و برگزاری لیگ‌برتر افغانستان زمینه‌هایی است که می‌توانند در تسریع روند روبه رشد فوتبال افغانستان موثر باشند.
اکنون کارشناسان ورزشی با توجه به وجود چالش‌ها و فرصت‌ها معتقدند که تیم ملی افغانستان با پشت‌سرگذاشتن این مشکلات و چالش‌ها از فرصت‌ها استفاده خوبی خواهند کرد و به زودی یکی از تیم‌های برتر آسیا خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.