اعتراض صدها کارگر در روز جهانی کارگر در کابل: کـار ایجـاد کنیـد

- ۱۱ ثور ۱۳۹۴

شنبه ۱۲ ثور ۱۳۹۴

 

صدها کارگر به مناسبت روز جهانی کارگر در کابل، در اعتراض به بیکاری و شرایط نامناسب کار راهپیمایی کردند.
این کارگران می‎گویند بیکاری در افغانستان در افزایش است و بر اساس آماری که مسوولان اتحادیه کارگران این کشور ارایه کرده‌اند، در حال حاضر ۱۲ میلیون نفر واجد شرایط کار در این کشور زندگی می‌کنند که ۶۰ درصد آنها بیکارند.
mnandegar-3معروف قادری، رییس این اتحادیه گفت: «میلیون‎ها جوان بیکار داریم. جوان‎های تحصیل‎کرده و غیرتحصیل‎کرده از بیکاری رنج می‎برند و به کارهای شاقه تن می‎دهند.» در راهپیمایی دیروز کارگران اصناف مختلف شرکت کردند. شماری از فعالان مدنی و زنان هم در میان آنها بودند.
شعار اصلی کارگران شرکت‌کننده در این راهپیمایی، «ما کار می‎خواهیم» بود.
راهپیمایان از رهبران دولت وحدت ملی خواستند که به وعده‌هایی که در جریان مبارزات انتخاباتی داده‌اند، عمل کنند و زمینه کار و اشتغال را برای کارگران فراهم کنند.
آقای قادری گفت: «تقاضای ما از رهبران حکومت وحدت ملی این است که برای بیکاران زمینه کار را مساعد کنند. این حق بشری‎شان است. قانون اساسی این حق را به ایشان داده است. آن‎ها را از این حق محروم نکنند.»
او افزود: «کسانی که مشغول کار هستند، حقوق‎شان پنج هزار افغانی است. حداقل حقوق در افغانستان پنج هزار افغانی است. با این درآمد چه‎کسی می‎تواند زندگی کند؟»
محمد سلیم، یکی از کارگرانی که در این راهپیمایی شرکت کرده بود، گفت: «ما می‌خواهیم در کشور صلح برقرار شود. هیچ کاری نیست. همه بیکارند. مخارج خانواده را نداریم. همه فقیریم. توان پرداخت کرایه خانه را نداریم. شانزده نفر در خانواده هستیم و پنج هزار افغانی حقوق می‌گیرم. با این پنج هزار افغانی چه کنم؟»
قلندر رجبی، کارگر دیگر گفت: «کلنگ می‎زنم، چاه می‎کنم. روزی دوصد افغانی می‎دهند. زن و فرزند دارم. در سه ماه نتوانستم پنج هزار افغانی به دست بیاورم. خواستم این است که به ما کار بدهند. کارگران از صبح تا ساعت پنج منتظر می‌مانند، یکی نمی‌گوید که آیا به کار می‌روی یا نمی‌روی.»
نبود شرایط مناسب کار و عدم مصونیت شغلی، از دیگر مشکلات کارگران در افغانستان است. مسئولان اتحادیه کارگران می‎گویند در چند سال اخیر ۱۱۴ کارگر در محل کار خود کشته شده‎اند و ۵۶ کارگر هم هنگام رفتن به محل کار خود از سوی شورشیان به قتل رسیده‎اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.