احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





نخستین جلسۀ دادگاه برای بررسی قتل فرخنده برگزار شد مسوولان ارشد پولیس فراخوانده شد

- ۱۲ ثور ۱۳۹۴

یک شنبه ۱۳ ثور ۱۳۹۴

 

mnandegar-3نخستین جلسه دادگاه بررسی پرونده فرخنده با حضور ۴۹ متهم در دادگاه ابتدائیه کابل برگزار شد.
در این جلسه اتهام اصلی در پرونده از سوی دادستان «ضرب و شتم منجر به قتل» و «آتش زدن جسد فرخنده» از سوی افراد متهم عنوان شد.
خادم مسجد شاه دوشمشیره متهم ردیف اول این پرونده است. دادستان اتهام مطرح شده علیه او را «تحریک مردم» به قتل فرخنده عنوان کرد.
یک فرمانده پولیس هم در میان متهمان است. او و ۱۸ نفر از افسران و ماموران پولیس به اتهام «غفلت و عدم استفاده از صلاحیت در وظیفه» در دادگاه حاضر شدند.
این فرمانده در دفاع از خود گفت که وسایل ارتباطی او و افراد تحت امرش از آغاز حمله به فرخنده تا زمان آتش زدن جسد او از کار افتاده بودند. به گفته او، دستگاه‌های مخابره پرسنل تحت فرمان او مسدود و فریکانس آنها غیرفعال شده بود.
به دنبال طرح این موضوع قاضی دادگاه جنرال ظاهر ظاهر رییس کل اداره تحقیقات جنایی وزارت داخله، جنرال عبدالرحمان رحمان فرمانده پولیس و شماری از افسران ارشد پولیس کابل را برای حضور در جلسه بعدی دادگاه که امروز برگزار می‌شود، فراخواند.
قاضی همچنین دستور بازداشت یک افسر حوزه دوم پولیس کابل را صادر کرد.
هرچند شماری از متهمان هم اتهام‌های مطرح شده از سوی دادستان علیه خود را پذیرفتند، اما برخی دیگر از آنها گفتند که تحت شکنجه و فشار مجبور به اعتراف شده‌اند و در دادگاه اتهام‌های مطرح شده را رد کردند.
از جمله خادم مسجد گفت که نه به لحاظ سوادش و نه به لحاظ اجتماعی و فردی خود در موقعیتی نبوده که بتواند مردم را به قتل فرخنده تحریک کند.
در جلسه دیروز دادگاه شینکی کروخیل نماینده مجلس گفت که این موضوع باید بررسی شود که آیا قتل فرخنده تنها ناشی از مشاجره لفظی بود یا یک قتل سازمان یافته سیاسی و تروریستی بود. او تاکید کرده که انگیزه قتل مشخص شود که چه بوده است.
یکی از متهمان پولیس هم ضمن رد اتهام علیه خود، گفت که این موضوع بررسی شود که قتل فرخنده تنها یک رویداد عادی بوده یا جنبه‌های سیاسی هم داشته است.
فرخنده دو روز مانده به نوروز امسال در زیارتگاه شاه دوشمشیره به اتهام آتش زدن نسخه‌های قرآن در محل زیارتگاه از سوی مردان خشمگین به ضرب مشت، لگد، سنگ و چوب کشته شد و جسدش آتش زده شد.
دادستان در جلسه دادگاه گفت که آثار و نشانه‌هایی از آتش زدن قرآن در زیارتگاه وجود نداشته و اتهام آتش زدن قرآن توسط فرخنده را جدا رد کرد.
قبلاً کمیسیون حقیقت‌یاب هم اتهام سوزاندن قرآن از سوی فرخنده را رد کرده و او را بیگناه شناخته بود.
قتل فرخنده در افکار عمومی، محافل حقوق بشری و مدنی و همچنین رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته است و دولت متعهد به بررسی جدی پرونده قتل فرخنده شده است.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.