۷۰ درصد کندز در کنترل طالبان است- درگیری والی با فرمانده پولیس

- ۱۴ ثور ۱۳۹۴

ناجیه نوری/سه شنبه ۱۵ ثور ۱۳۹۴

 

هم اکنون ولسوالی‌های چهاردره (۹۰ درصد)، خان آباد (۵۰ درصد)، امام صاحب (۷۰ درصد)، دشت ارچی (۹۰ درصد) و علی‌آباد (۱۰۰ درصد) ولایت کندز در کنترل طالبان قرار دارد.
شماری از نمانیده‌گان ولایت کندز با بیان این مطلب می‌گویند، تنها چند قریه در ولسوالی امام صاحب در روزهای پسین توسط نیروهای محلی و مجاهدین mnandegar-3از طالبان بازپس گرفته شده و در تصرف حکومت است.
این نماینده‌گان، اختلافات شدید میان والی و قوماندان امنیه و پولیس و اردوی ملی را دلیل پیش‌روی طالبان در کندز عنوان می‌کنند.
به گفتۀ آنان، عدم هم‌آهنگی و اختلاف میان والی و قوماندان امنیه کندز و پولیس و اردوی ملی، سبب شده تا تقریباً ۷۰ درصد ولایت کندز در تصرف طالبان قرار گیرد.
با این حال، شماری از آگاهان سیاسی مجریان طرح ناامن‌سازی شمال را حلقات درون حکومتی و پاکستانی‌ها دانسته می‌گویند که این حلقات به وسیله کشانیدن جنگ از جنوب به شمال، در صدد تخریب شخصیت‌ها و رهبران اقوام این مناطق اند.
الحاج نظری ترکمن نماینده مردم کندز درمجلس نماینده‌گان دلیل عدم باز پس نگرفتن مناطق تحت تصرف طالبان در این ولایت را اختلافات میان اردو و پولیس ملی می‌خواند.
ترکمن می‌گوید: «اختلافات میان قوماندان امنیه و والی از یک‌سو و اختلافات میان اردوی ملی و پولیس از طرف دیگر سبب شده تا نیروهای امنیتی نتواند مناطق از دست‌رفته را از طالبان بازپس گیرند».
وی تاکید کرد، عدم هم‌آهنگی میان والی و قوماندان امنیه کندز و پولیس و اردوی ملی سبب شده تا تقریباً ۷۰ درصد ولایت کندز در تصرف طالبان قرار گیرد.
او گفت: «زمانیکه پولیس پیش‌روی می‌کند، اردو عقب نیشینی می‌کند و زمانی‌که اردو پیش‌روی کرد، پولیس عقب‌نشینی می‌کند و این امر سبب پیشرفت طالبان در کندز گردیده است».
ترکمن اضافه کرد: «والی می‌گوید من شخص درجه اول رییس‌جمهور و نمایندۀ فوق‌العاده او هستم و قوماندان امنیه هم خود را فرد درجه اول داکتر عبدالله می‌خواند و حرف همدیگر را نمی‌پذیرند که این مساله سبب پیش‌روی طالبان در کندز گردیده است.
او گفت: « تنها چند قریه در ولسوالی امام صاحب در دست حکومت است که توسط نیروهای محلی و مجاهدین بازپس گرفته شده و اما طالبان مناطقی را که قبلاً درتصرف داشتند همین اکنون هم در اختیار دارند».
به گفتۀ این نماینده مجلس، طالبان عقب نشینی نکردند و مناطقی را که قبلا تصرف کرده بودند، همین اکنون هم در اختیار دارند و تنها ولسوالی که طالبان در آن شکست خورد اند، قلعه ذال است که توسط نیروهای مجاهدین بازپس گرفته شده است».
او با تاکید براینکه حکومت اراده‌یی برای بیرون راندن طالبان از کندز ندارد گفت: «همین اکنون تا دروازه‌های شهر کندز دراختیار طالبان قرار دارد؛ اما حکومت همچنان در برابر این مساله بی‌تفاوت است».
او عقب نشینی طالبان را رد کرده گفت: طالبان فقط یک کیلومتر عقب نشینی کرده بودند؛ اما اکنون جنگ در نزدیک دروازه‌های شهر کندز جریان دارد و تنها ولسوالی تحت کنترل دولت ولسوالی قلعه ذال است.
با این حال، وضعیت امنیتی در بدخشان همچنان بحرانی است و گفته می‌شود که طالبان شب یکشنبه چهل تن از سربازان پولیس را در ولسوالی وردوج بدخشان تیر باران کرده اند و نزدیک به ۱۰۰ تن دیگر را با خود برده اند.
گفته شده که طالبان در این شب برچند پاسگاه امنیتی ولسوالی وردوج بدخشان حمله کردند وپس از درگیری میان نیرو های پولیس و طالبان مسلح ده پاسگاه پولیس همراه با هفده موتر زره پوش و رنجر این نیروها به کنترل مخالفان مسلح درآمده است.
همچنان گفته شده که در هنگام حمله طالبان براین پاسگاه‌ها از فرمانده کندک نیروهای ارتش در ولایت کندز کمک خواسته اند اما از این فرمانده ارتش هیچ پاسخی دریافت نکرده اند.
و اما جاوید کوهستانی آگاه نظامی می‌گوید: «مجریان طرح ناامن‌سازی شمال حلقات درون حکومت و پاکستانی‌ها اند که به وسیله کشانیدن جنگ از جنوب به شمال در صدد تخریب شخصیت‌ها و رهبران اقوام این مناطق اند».
کوهستانی گفت: «درمناطق جنوبی هیچگاه این طور نیست که به حرف یکی از رهبران صدها هزار نفر تجمع کنند؛ اما برعکس در مناطق شمالی زمانی‌که یکی از رهبران یا سران قومی سفر می‌کنند صدها هزار نفر جمع می‌شوند و از آنان اطاعت می‌کنند.
به گفتۀ او، زمانیکه بررسی شود، دیده می‌شود که حامد کرزی جایگاه بسیار بزرگی قومی و مردمی در قندهار نداشت، مناطق در کنترل دشمن بود، اقوام ناراضی بودند و هر روز تلفات می‌دادند».
این آگاه نظامی تاکید کرد: «اشرف‌غنی هم همین اکنون اگر به لوگر برود، امنیت ندارد و مانند سران شمال نمی‌تواند آزادانه به ولایت خود سفر کرده و با مردم گفت‌وگو کند».
به باور وی، پس تنها راه گرفتن حمایت مردم از سران اقوام شمال و کوچک ساختن آنها تخریب پایگاه اجتماعی آنان به وسیله ناامن ساخت این مناطق است.
او دلیل ناامن شدن شمال را همین مساله دانسته گفت: «زمانیکه مناطق ناامن شود، مردم از کنترل سران قومی خود خارج شده و نمی‌توانند در اجتماعات و تصمیم‌گیری‌های بزرگ مانند انتخابات شرکت کنند و این برنامه‌یی است که در حق سران بزرگ شمال در حال انجام شدن است».
خواستیم نظر وزارت امور داخله را نیز در این خصوص داشته باشیم؛ اما با تماس‌های مکرر موفق به این کار نشدیم.
به گفتۀ مقام‌های محلی، به دنبال ۱۰ روز درگیری میان نیروهای امنیتی و جنگجویان وابسته به گروه طالبان، ۴۶۰۰ خانواده از ساکنان این ولایت ناگزیر به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.