معین نشراتی وزارت اطلاعات فرهنگ: خبرنگاران باید سفیران صلح باشند

گزارشگر:هارون مجیدی/ دوشنبه 30 قوس 1394 - ۲۹ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3در کنفرانسی که دیروز(یک‌شنبه،۲۹آذر) از طرف دفتر میدیوتیک برگزار گردیده بود، در آن نقش رسانه‌ها در صلح و امنیت اجتماعی به‌بررسی گرفته شد.
در این برنامۀ دو روزه، ده‌ها فعال رسانه و مسؤولان رسانه‌یی افغانستان از کابل و برخی ولایات اشتراک کرده‌اند.
عبدالحمید زازی گفت: پروژۀ گزارش‌گری صلح یک‌سال پیش از این توسط همکاران ما در کابل و ولایات روند عملی آن آغاز شد و تمام دست‌آوردها و تجارب یک‌سالۀ خود را طی این دو روز به‌بررسی می‌گیریم.
به‌گفتۀ آقای زازی: زیر هیچ عنوانی نمی‌شود به‌ رسانه‌ها وظیفه تعیین کنیم تا به ‌چه کارهای بپردازند، اما در شرایط امروزی که وجه شهروندی ما را به‌هم پیوند می‌زند، ایجاب می‌کند تا به حل ناهنجاری‌های کشور تلاش کنیم و نقش برازندۀ رسانه‌ها را در آوردن صلح و امنیت اجتماعی را روشن سازیم.
رییس میدیوتیک افغانستان در ادامۀ سخنانش تأکید کرد: هدف ما نهادینه ساختن گزارش‌گری صلح و گسترش تفکر کثرت‌گرایی است تا بتوانیم در از میان برداشتن جنگ سهم داشته باشیم.
آقای زازی با اشاره به‌ وضعیت ناهنجار اجتماعی افغانستان تأکید کرد که رسانه‌ها نباید تنها به‌گزارش صرف رویداد بپردازند. او از خبرنگاران خواست تا با واکاوی و برملا ساختن پهلوهای رویداد، سطح مصوونیت اجتماعی را بلند ببرند.
در این حال، سعیده مژگان مصطفوی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ در نخستین روز کنفرانس، نقش رسانه‌ها در صلح و امنیت اجتماعی و تمرکز روی موضع دولت در امر بازتاب رویدادهای ملی از سوی رسانه‌ها، گفت: افغانستان کشوری است که در حالت خاصی به‌سر می‌برد که این حالت نیازمند سبک روزنامه‌نگاری متفاوت است.
معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افزود: با آنکه رسانه‌ها آزاد اند و آزادانه به‌نشرات می‌پردازند، اما رسانه‌گران باید به‌گونۀ به‌کارهای خود بپردازند تا رسالت اجتماعی خود را در قبال مردم از یاد نبرند.
به‌گفتۀ بانو مصطفوی: «تبلیغ خشونت و جنگ از موارد ممنوعه و تخلفات رسانه‌یی در قوانین جهانی است، اما متأسفانه در قوانین افغانستان به‌گونۀ واضح به‌آن پرداخته نشده‌است».
نشر شدن تصاویر قربانیان جنگ از موارد دیگری است که اثرات سوء را در روح و روان جامعه می‌گذارد، به‌گفتۀ معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ: رسانۀ افغانستان به‌آن توجه نمی‌کنند و همواره به‌پخش تصاویر قربانیان جنگ می‌پردازند.
به باور او: یکی از دلایل فرار مغزها از افغانستان، پخش برنامه‌هایی است که در پالیسی نشر آن توجه نشده و مصوونیت اجتماعی آن نیز در نظر گرفته نشده است.
معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ از خبرنگاران می‌خواهد تا سفیران صلح باشند و در تأمین صلح تلاش کنند.
او می‌افزاید: امروزه سرخط بیشتر خبرهای ما جنگ است و ما امیدوار هستیم که آهسته آهسته جانشین ادبیات جنگ در کشور، ادبیات صلح شود.
مصطفوی با اشاره به‌مشکلات خبرنگاران افغانستان گفت: امروزه رسانه‌گران افغانستان از مصوونیت شغلی برخوردار نیستند که این موضوع سبب شده تا آنان هم از لحاظ امنیتی، فزیکی و بستن قراردادها مصوون نباشند.
او گفت: خوش‌بختانه مقررۀ طرز تأسیس و فعالیت رسانه‌های همه‌گانی تصویب شده و عنقریب اجرایی خواهد شد.
به گفتۀ با نو سعیده، این مقرره سبب کاهش خشونت‌ها در برابر خبرنگاران خواهد شد.
همچنان نجیبه ایوبی رییس رادیو کلید در این برنامه در مورد اهمیت رسانه‌ها در جامعه گفت: ما رسانه را وسیلۀ فشارنه، بلکه وسیله‌یی می‌دانیم که افکار عمومی را سمت و سو می‌دهند و به‌اهمیت آن زمانی پی می‌بریم که جامعۀ چهارده سال قبل را با جامعۀ امروزی به‌مقایسه بگیریم.
بانو ایوبی همچنان افزود: رسانه در حالی که سمت و سو دهندۀ افکار عمومی یک جامعه است، در عین حال، تیغ دو لبه نیز است، به‌این معنی که رسانه در یک بعد به‌نفع جامعه، ارزش‌ها و منافع ملی یک کشور استفاده می‌شود ودر بعد دیگر، با اندک غفلت، می‌تواند خلاف آنچه گفته آمد عمل کند.
او در قسمتی از سخنانش از عدۀ رسانه‌ها شکایت کرده افزود: ما در طول این سال‌ها رسانه‌های را نیز داشتیم که فهمیده و یا نفهمیده کارهایی را انجام دادند که حیثیت پکه را در شعله‌ور ساختن منازعات در کشور داشته‌اند.
رییس شبکۀ کلید گروپ همچنان بیان داشت: «رسانه‌ها باید با اخلاق و خطوطی که برای ساختن یک رسانه مهم و ضروری است مسلح باشند، چون کار رسانه بسیار حساس و ارتباطش با روان مردم است».
او تأکید کرد: «همه می‌گویند، ما کشور بعد از جنگ هستیم، ولی آهسته آهسته ثابت شد که ما کشور بعد از جنگ نیستیم، جنگ هنوز هم از ما قربانی می‌گیرد، در این میان مسوولیت رسانه‌ها است تا به‌زخم‌های مردم مرحم بزند و به‌التیامش بپردازد».
نجیبه ایوبی گفت: رسانه‌های افغانستان کارهای فراوانی در راه اعمار صلح انجام داده‌اند، ولی باید گفت که در بسا موارد در این راستا پای‌مان نیز لنگیده است که در مقابل مشکلاتی که فرا راه ما بوده است هنوز هم اندک است و باید کار بیشتر صورت گیرد.
این کنفرانس دو روزه که در آن خبرنگاران و مسوولان رسانه‌ها تجارب و دیدگاه‌های خود را به‌اشتراک گذاشتند، امروز به‌پایان می‌رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.