با امضای توافقنامۀ توسعۀ بندر چابهار- پاکسـتان دور زده مـی‌شـود

- ۲۰ ثور ۱۳۹۴

دو شنبه ۲۱ ثور ۱۳۹۴

 

پس از امضای توافقنامۀ توسعۀ بندر چابهار، علاوه بر هند که دسترسی به آسیانه مرکزی بدون استفاده از خاک پاکستان را می‌یابد، افغانستان نیز به بازارهای جهانی و بین‌المللی متصل می‌شود.
با وجود مخالفت‎های برخی کشورها، هند گامی برای امضای توافقنامه توسعه بندر مهم استراتژیکی «چابهار» برداشته و مقامات mnandegar-3دهلی‌نو با امضای این توافقنامه، دسترسی آبی خاکی به افغانستان همراه با دور زدن پاکستان را بدست ‌خواهد آورد.
یک منبع آگاه اعلام کرد: این توافقنامه پس از گفت‌وگوهای جامعی که در دیدار نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل جاده‌یی هند، و مقامات عالی‌رتبه ایران در تهران صورت گرفت، به امضا رسید.
حسن روحانی رییس‌جمهور ایران، در دیدار با گادکاری وزیر حمل و نقل جاده‌یی هند گفت: از سرگیری همکاری‌های ایران – هند در بندر جنوبی چابهار در ایران موجب بازگشایی فصل جدیدی در روابط تهران دهلی‌نو می‌شود.
چابهار بندر جنوبی واقع در ولایت سیستان و بلوچستان سود فراوانی برای هند دارد زیرا دهلی‌نو از طریق این بندر می‌تواند با دور زدن پاکستان، دسترسی آبی و خاکی به افغانستان پیدا کند.
هزینه‌های هند با استفاده از بندر چابهار به ویژه برای جابجایی نفت خام کاهش می‌یابد.
هند قصد دارد ۲ محل بارگیری کشتی در چابهار را به مدت ۱۰ سال اجاره کند. محل‌های بارگیری کشتی‌ها در این بندر قرار است از طریق «وسایل حمل و نقل با اهداف خاص» با سرمایه ۸۵٫۲۱ میلیون دالر به پایانه کانتیر و پایانه چند منظوره محموله کشتی تبدیل شود.
با امضای این تفاهمنامه، مقامات هندی و ایرانی در موقعیتی قرار می‌گیرند که می‌توانند مذاکرات را برای نهایی شدن قراردادهای تجاری و استفاده شرکت‌های هندی از ۲ محل بارگیری در چابهار آغاز کنند.
دسترسی کانتینرهای کاربردی و پایانه چند منظوره محموله‌های کشتی در بندر چابهار زمینه جایگزینی سیستم شبکه جاده‌یی گارلند افغانستان با یک راه آبی و تحرکی در تلاش‌های بشردوستانه و بازسازی افغانستان را فراهم می‌کند. دسترسی افغانستان به یک مسیر آبی موجب می‌شود که این کشور به بازارهای منطقه‌یی و جهانی متصل شود.
حسن روحانی در دیدار با گادکاری ضمن اشاره به پیشینه تاریخی ایران و هند گفت که میزان همکاری‌های دوجانبه روز به روز گسترش خواهد یافت.
بندر چابهار با استفاده از شبکه جاده‌یی ایران به «زرنج» افغانستان متصل می‌شود، سپس با استفاده از جاده زرنج – دلارام که توسط هند در سال ۲۰۰۹ میلادی ساخته شد، دسترسی به جاده گارلند افغانستان حاصل می‌شود.
این پروژه دسترسی جاده‌یی به ۴ شهر کلیدی افغانستان مانند هرات، قندهار، کابل و مزارشریف را فراهم می‌کند.
بندر چابهار زمان و هزینه حمل و نقل برای کالاهای هندی به آسیای میانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس را تا میزان یک سوم کاهش می‌دهد.
در سفر اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان به هند، نخست‌وزیر این کشور اطمینان داد که دهلی‌نو برای ساخت این بندر متعهد خواهد ماند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.