آتش‏بس والی بغلان با طالبان

- ۲۱ ثور ۱۳۹۴

ناجیه نوری/ سه شنبه ۲۲ ثور ۱۳۹۴

 

مقام‎های محلی ولایت بغلان، در یک اقدام تازه با جنگجویان طالبان در این ولایت آتش‌بس کرده اند.
یک نمایندۀ بغلان در مجلس می‎گوید که طالبان با استفاده از آتش‎بس با نیروهای امنیتی، در تلاش تقویت صفوف خویش هستند و اگر حکومت مناطق تحت کنترل طالبان را واپس نگیرد، آنان خود دست به کار می‎شوند.
mnandegar-3این اقدام درحالی صورت می‏گیرد که بخش‎هایی از ولایت بغلان در چند سال پسین نا آرام بوده و مخالفان مسلح در شماری از ولسوالی‎‏ها نفوذ داشته اند.
حالا نماینده‏‎گان بغلان مدعی هستند که دولت اراده‎یی برای جنگ با مخالفان مسلح در این ولایت ندارد.
محمد عظیم محسنی نمایندۀ بغلان در مجلس به روزنامۀ ماندگار می‎گوید که ارتش و پولیس در بغلان می‎خواستند عملیات گسترده‎یی را بر ضد طالبان راه‎اندازی کنند؛ اما مقا‎م‎های حکومت مرکزی به دلایل نامعلوم مانع این عملیات شده‎اند.
این عضو مجلس با انتقاد از برخی از مسوولان امنیتی می‌گوید: «یک تعداد جنرال‌هایی‌که برای رهبری جنگ با طالبان به بغلان فرستاده شده‌اند، به جای مبارزه با طالبان مصروف خوش‌گذرانی اند و شخص وزیر داخله هم از این جریان آگاهی کامل دارد».
او دلیل گسترش نفوذ طالبان در بغلان را عدم توجه حکومت دانسته گفت: طالبان امکانات و تجهیزات ندارند و قوت و نیروی کافی هم در اختیار ندارند؛ اما عدم توجه حکومت و کم‌‎کارهای پولیس محلی، سبب شده تا طالبان بزرگ جلوه کنند».
او گفت: پولیس‌ محلی بغلان بدون هیچ نوع درگیری و جنگ، پاسگاه‌های امنیتی را به طالبان واگذار کرده و عقب نشینی می‌کند.
به باور این نمایندۀ مجلس، این وضعیت هم در دندغوری و هم در بغلان مرکزی جریان دارد و مقصر اصلی این مسأله کسانی اند که در ایجاد پولیس محلی نقش داشته‌اند.
محسنی گفت: روحیۀ پولیس و اردوی ملی را در بغلان پولیس محلی با واگذارکردن پاسگاه‌های امنیتی به دشمن بسیار ضعیف ساخته است.
او می‌گوید: «نیروهای امنیتی برنامه داشتند تا در دندغوری و پلخمری مرکزی عملیات تصفیه‌یی را راه‌اندازی کنند، زیرا در این مناطق وضعیت طالبان اصلاً خوب نبود و مهمات‌شان در حال تمام شدن بود؛ اما برای نیروهای امنیتی از مرکز دستور داده شد تا جنگ را متوقف کنند.»
محسنی افزود: «والی ولایت به همکاری شماری از افراد با طالبان آتش‌بس کردند و اکنون که آتش‌بس است، طالبان سرگرم جمع‌آوری تجهیزات و تقویت صفوف خود هستند».
وی هشدار می‌دهد که اگر حکومت برای بازپس‌گیری مناطق تحت تصرف طالبان اقدام نکند، مردم خود دست به کار شده و مناطق از دست رفته را از طالبان بازپس خواهند گرفت».
درهمین حال، عزیزالله علمیار شهردار ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان به روزنامه ماندگار می‌گوید: «وضعیت در بغلان رو به خرابی است و در ولسوالی‌های دهنه‌غوری، بغلان مرکزی و ولسوالی تاله و برفک و دندغوری مربوط شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان، فعالیت‌های مخالفین مسلح دولت شدت یافته است» .
به گفتۀ او، نیروهایی امنیتی ولایات بغلان تجهیزات پیشرفته در اختیار ندارند و تشکیل پولیس در ولسوالی تاله و برفک نسبت موقعیت سوق الجهیشی این ولسوالی، بسیار کم است.
او گفت: «از کمبود تجهیزات و پرسونل امنیتی در ولسوالی تاله و برفک، چندین بار به مقامات پیشنهاد گردیده، اما توجه لازم صورت نگرفته است».
علمیار می‌گوید: «اگر وضعیت به همین گونه ادامه یابد و کمک‌های لازم با مسوولین امنیتی صورت نگیرد، امکان سقوط این ولسوالی متصور است ».
به گفتۀ وی، مخالفین در انتظار فرصت هستند و مسدودشدن سرک تاله وبرفک دوشی از اثر آب خیزی نیز می‌تواند برای آنان یک فرصت باشد و در صورت مسدودشدن راه، مخالفین به ساده‌گی می‌تواند مرکز ولسوالی را تصرف کنند» .
این اظهارات درحالی صورت می‎گیرد که جنرال عطامحمدنور سرپرست ولایت بلخ پس از سکوت طولانی، اخیراً از حکومت مرکزی خواست تا به جای حرف و سخن، وارد عمل شود؛ ورنه خود او به میدان خواهد آمد و با بسیج مردم، خود به این نا به‌سامانی‌ها پاسخ خواهد داد.
همین اکنون در بیش از هفت ولایت افغانستان جنگ شدید میان گروه طالبان و نیروهای امنیتی جریان دارد و ساکنین این ولایات ضمن انتقاد از عدم توجه حکومت به این مساله و دخیل بودن برخی از مقامات حکومتی در این خصوص هشدار داده اند که اگر حکومت برای تامین امنیت و راندن طالبان از مناطق شان اقدام نکند، خود وارد عمل شده و طالبان را وادار به عقب نشینی خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.