یک عضو مجلس: کرزی می‌خواهد نخست‌وزیر شود

گزارشگر:ناجيه نوري - ۱۵ میزان ۱۳۹۱

رییس‌جمهور کرزی در تلاش راه‌اندازی یک لویه جرگه است که در آن قانون اساسی کشور را تغییر بدهد و نظام پارلمانی را ایجاد کند و سپس راه را برای صدراعظم‌شدن خود هموار سازد.
سید اسحاق گیلانی عضو مجلس نماینده‌گان با بیان این مطلب به روزنامۀ ماندگار گفت که حامد کرزی تلاش دارد تا در نظام پارلمانی، به حیث صدراعظم در قدرت باقی بماند.
این درحالی‌ست که آقای کرزی همواره گفته که به قانون اساسی افغانستان احترام دارد و برای بقای قدرت نمی‌اندیشد.
رییس‌جمهور کرزی هفتۀ گذشته در یک نشست خبری در کابل گفت که انتخابات کشور را بدون مداخلۀ کشورهای خارجی در سال ۲۰۱۴ میلادی برگزار می‌کنند.
براساس گزارش‌ها، قیوم کرزی برادر رییس‌جمهور کرزی، در انتخابات آیندۀ ریاست‌جمهوری نامزد است و حامد کرزی از او حمایت می‌کند.
اما سید اسحاق گیلانی عضو مجلس می‌گوید: «اگر انتخابات برگزار شود و آقای کرزی در این انتخابات نامزد خاصی را حمایت کند و سرمایه و بودجۀ ملت را مصرف کسی کند که تنها یک خانواده و یا یک فرد از آن نفع ببرد، جفای بزرگی در حق ملت افغانستان خواهد بود و به هیچ عنوان برای مردم ما قابل قبول نخواهد بود.»
«سیستم انتخاباتی سالم»
رییس‌جمهور کرزی می‌گوید انتخابات به موقع آن و در زمانی‌که قانون اساسی افغانستان حکم کرده، برگزار می‌گردد و هیچ‌گونه نا امنی و تبلیغات خارجی، مانع برگزاری انتخابات افغانستان شده نمی‌تواند.
اما نهادهای مدنی و اپوزیسیون سیاسی حکومت این اظهارات آقای کرزی را کافی نمی‌دانند و می‌گویند که باید یک میکانیزم  سالم برای برگزاری یک انتخابات شفاف آماده شود.
میراحمد جوینده عضو جامعه مدنی می‌گوید، هرچند رییس‌جمهور کرزی از برگزاری انتخابات در وقت زمان آن اطمینان داد، اما برای برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه شرایط لازم نیاز است.
او تاکید کرد، تامین امنیت، اگاهی‌دهی عامه، ترکیب کمیسیون مستقل انتخابات که باید بی‌طرف، آزاد و غیر وابسته باشد و قانون انتخابات که باید نقش احزاب و جامعه مدنی در آن پررنگ باشد، جزء شرایط لازم برای برگزاری یک انتخابات شفاف است.
به گفتۀ جوینده، برای تدویر یک انتخابات شفاف، نماینده‌گان ملت باید قانونی را به تصویب برسانند که در آن بی‌طرفی کمیسیون انتخابات رعایت شده باشد؛ اما اگر نماینده‌گان ملت هم مانند حکومت عمل کنند، بدون شک انتخابات پیش‌روی عاری از تقلب نخواهد بود.
به باور او، هر کسی که به جای جناب کرزی باشد، تلاش می‌کند که انتخابات را به نفع خود به پایان برساند؛ اما اگر سیستم انتخاباتی فساد ناپذیر و تقلب‌ناپذیر بوده و بی‌طرفانه عمل کند، نه آقای کرزی و نه هیچ کسی دیگری نمی‌تواند به نفع خود عمل کند، بنابراین ما نیاز به یک سیستم انتخاباتی سالم و بی‌طرف داریم.
وی همچنان گفت، تقلب گستردۀ انتخابات گذشته باعث دلسردی مردم از حضور در انتخابات شد، بنابراین باید احزاب سیاسی، جامعه مدنی و پارلمان کشور برای ایجاد یک سیستم انتخاباتی بی‌طرف تلاش کنند، زیرا تنها از این طریق می‌توان مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق کرد.
در همین حال، فضل‌الرحمان اوریا عضو ایتلاف ملی افغانستان می‌گوید، حامد کرزی در کنفرانس خبری هفتۀ گذشته، ضمن مشخص کردن  روز انتخابات، باید وعدۀ اصلاحات مکانیزم انتخابات را می‌داد.
این عضو ایتلاف ملی همچنان گفت، اما چون رییس‌جمهور کرزی در صدد ایجاد میکانیزمی‌ست که از آن به نفع خود استفاده کند، بنابراین در این خصوص هیچ سخنی به زبان نیاورد.
او افزود، هرچند تاکید نشست توکیو برای برگزاری انتخابات، این اطمینان را می‌دهد که انتخابات برگزار خواهد شد، اما نگرانی ما پیش‌نویس قانون انتخابات است.
اوریا تاکید کرد، میکانیزم و پیش‌نویس قانون انتخابات باید کاملاً تغییر کند و حامد کرزی هم باید حمایت خود را از این میکانیزم اعلام کند؛ اما ما فکر نمی‌کنیم که رییس‌جمهور چنین تصمیمی داشته باشد.
به گفتۀ اوریا، پیش‌نویس قانون انتخابات نیاز به تغییرات اساسی دارد؛ اما حامد کرزی حاضر نیست این قانون را تغییر دهد؛ بنابراین اگر این قانون تغییر نکند، نمی‌توان شاهد برگزاری یک انتخابات شفاف بود.
وی اضافه کرد، درحالی‌که دموکراسی بدون فعالیت احزاب ممکن نیست، حامد کرزی طی ده سال گذشته قوانین احزاب‌ستیز را نافذ کرد، بنابراین سهم و فعالیت احزاب سیاسی در انتخابات شورای ولایت و پارلمانی کمرنگ بود وهمین مساله جامعه را به سمت بی‌ثبات و فساد کشانید.
این عضو ایتلاف ملی تاکید کرد، به همین دلیل لازم است تا احزاب در انتخابات پیش روی سهم گسترده و فعال داشته باشند تا جامعه را به سمت ثبات و ترقی سوق دهند.
حامد کرزی در کنفرانس هفتۀ گذشته‌اش گفت: زمانی‌که در سال ۲۰۱۴ دورۀ قانونی ریاست‌جمهوری من به پایان می‌رسد، در آن زمان حتی بیشتر از یک روز حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان نمی‌باشد و آمدن رییس‌جمهور جدید، به خیر این خاک و مشروعیت نظام افغانستان می‌باشد.
رییس‌جمهور کرزی با اشاره به شفافیت انتخابات آینده ریاست‌جمهوری گفت: ما انتخابات آزاد می‌خواهیم که نه حکومت افغانستان در آن مداخله کند و نه بگذارد که خارجی‌ها در آن مداخله کنند و ملت افغانستان رای آزاد و مستقل خویش را به شخصی بدهند که مورد پسندشان باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.