تحلیلگران: بار دیگر نباید فریب اسلام‏آباد را خورد

- ۲۲ ثور ۱۳۹۴

ناجیه نوری/ چهار شنبه ۲۳ ثور ۱۳۹۴

 
رهبران دولت وحدت ملی، با استفاده از تجارب حکومت‏‎ها و رهبران پیشین افغانستان، فریب سفرها و وعده‎های میان‎تهی پاکستانی‎ها را نخورند.
شماری از تحلیل‌گران و نماینده‌گان مجلس سفر مقامات پاکستانی را ادامه فریب‌کاری‌های این کشور دانسته می‌گویند، مقامات پاکستانی با سفرهای پی در پی و وعده‌های تهی در صدد مصروف نگهداشتن حکومت افغانستان است تا تروریستان بتوانند در مناطق شمالی پایگاه‌های محکم‌تری ایجاد کنند.mnandegar-3
آنان تاکید می‌کنند، نوازشریف و سایر مقامات پاکستانی با سفرهای متعددشان به افغانستان می‌خواهند مقامات افغانستانی را مصروف یک سلسله وعده‌های دروغین بسازند.
نوازشریف نخست‌وزیر پاکستان و دیگر مقامهای بلند پایۀ این کشور روز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت/جوزا به کابل رسیدند و با رییس جمهور اشرف غنی و رییس اجراییه دیدار و گفت‌وگو کردند.
این هیأت در دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی بیشتر بر روابط دو جانبه و همکاری راهبردی اسلام‌آباد با کابل تأکید و تمرکز کردند.
اما تحلیل‌گران سیاسی سفر شماری از مقامات پاکستانی را ادامه بازی‌های گذشته پاکستان برای سرگرم نگهداشتن حکومت افغانستان عنوان می‌کنند.
جعفر کوهستانی استاد دانشگاه کابل می‌گوید: « نوازشریف و سایر مقامات پاکستانی با سفرهای متعددشان به افغانستان می‌خواهند مقامات افغانستانی را مصروف یک سلسله وعده‌های دروغین بسازند».
این استاد دانشگاه تاکید کرد: « مقامات پاکستانی برای اغفال‌کردن حملاتی که علیه طالبان در کندز، بدخشان و بغلان ادامه دارد، به کابل آمده اند تا حکومت افغانستان را با وعده‌های فریب‌کارانه مصروف کنند تا جنگ در شمال افغانستان به نفع تروریستان خاتمه پیدا کند».
استاد کوهستانی تاکید کرد: «از زمان حکومت کرزی تا اکنون پاکستان دو روی بازی می‌کند و همواره حرف و عمل‌اش یکی نیست وهمیشه از طالبان حمایت کرده و می‌کند».
به گفتۀ او، امیداریی که داکتر نجیب از بی‌نظیر بوتو داشت تا امیدواری که حامد کرزی از نوازشریف داشت، همه به یاس مبدل شده و هیچگاه پاکستان در برابر افغانستان صادقانه عمل نکرده و نمی‌کند.
وی افزود، اما حکومت افغانستان با وجود آگاهی از این مساله بازهم به آنان اعتماد کرده و وارد مذاکره و گفت‌وگو با آنان شده است.
با این حال، عزیز رفیعی رییس مجتمع ‌جامعه مدنی دلیل سفر نوازشریف به افغانستان را مصروف نگهداشتن حکومت افغانستان برای اقدام نکردن در برابر طالبان عنوان می‌کند.
او می‌گوید، مقامات پاکستانی با سفرهای پی در پی و وعده‌های تهی در صدد مصروف نگهداشتن حکومت افغانستان است تا تروریستان بتوانند در مناطق شمالی پایگاه‌های محکم‌تری ایجاد کنند.
به گفتۀ رفیعی، در پاکستان سه حکومت عملاً حضور دارد: حکومت نظامی، سیاسی و مذهبی. حکومت سیاسی خواهان روابط سیاسی و اقتصادی با افغانستان است؛ اما حکومت نظامی و مذهبی همواره تلاش کرده تا افغانستان را از طریق حمایت گروه‌های تروریستی تضعیف کرده و خواهان نوع حاکمیت در افغانستان اند.
رییس جامعه مدنی تاکید کرد، ولی متاسفانه بخش نظامی پاکستان همواره پیشتاز و موفق بوده و توانسته تا حد زیادی با حمایت از گروه‌های تروریستی در افغانستان مشکلات جدی را ایجاد کند.
او تصریح کرد، اما خوشبختانه در این اواخر بخش نظامی این کشور، پاکستان را به عنوان یک کشوری که تروریزم را تولید می‌کند در جهان مطرح کرد و این مساله سبب شده تا بخش نظامی این کشور تضعیف شود.
او با انتقاد از حکومت گفت: «مشکل کلان افغانستان، تعریف نشدن سیاست خارجی و اقتصادی است وروابط ما همواره با افراد اشخاص بود نه با کشورها؛ بنابراین تا زمانی‌که سیاست مشخص خارجی تعریف نشود، این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت».
اما عارف رحمانی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: «سفرهای اشرف غنی به پاکستان در اوایل، یک دیپلوماسی صادقانه و تعریف مشروع از صلح و جنگ افغانستان بود».
وی تاکید کرد: «اشرف‌غنی در سفرهای خود به پاکستان تلاش کرد تا بتواند دریک گفت‌وگو شفاف، پاکستان را متقاعد کند که از حمایت گروه‌های تروریستی در افغانستان دست بکشد؛ اما متاسفانه چنین نشد».
این نماینده مجلس باور دارد که حتا رییس‌جمهور غنی در سفرهای خود به ترکیه، عربستان و چین تلاش کرد تا با فشارآوردن از طریق این کشورهای پاکستان را وادار کند تا دست از حمایت طالبان بردارد؛ اما چون پاکستان یک کشور «منافق‌مجزا» است؛ بنابراین این سفرها هم نتیجۀ در پی نداشت و پاکستان همچنان به حمایت از طالبان ادامه داد.
رحمانی گفت: «بالاخره افزایش حملات تروریستی سبب شد تا اشرف غنی به هند سفر کند و تلاش کرد تا هند را متقاعد کند که مساله تروریزم برای هند هم خطرناک است و این مساله سبب امضا چند توافق نامه میان هند و افغانستان شد».
او افزود: « امضاء توافق‌نامۀ امنیتی و اقتصادی میان هند و افغانستان سبب نگرانی پاکستان گردید و دلیل سفر نوازشریف نخست وزیر و سایر مقامات پاکستانی هم همین مساله است که بگوید پاکستان رییس‌جمهور غنی را فریب نداده و تلاش می‌کند تا اعتماد مقامات افغانستان را به دست بیاورند».
اما گفته می‌شود که این سفر نخست وزیر پاکستان به افغانستان به منظور ایجاد روابط همکاری نزدیک با افغانستان صورت گرفته و به هدف توافقنامۀ دوجانبه میان دو کشور در گرمای بی‌سابقه‌ای، اعتماد متقابل و چشم انداز مشترک به خاطر ساخت یک منطقه‌ی صلح آمیز و با ثبات انجام شده است.
این سفر درحالی صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر امیدواری‌ها برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان و نقش پاکستان در این زمینه بیشتر شده است.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.