تحلیلگران در پیوند به امضای تفاهم‌نامه میان امنیت ملی و آی‎اس‌آی: هـمۀ اقدامات اشرف‎غنی به نفـع پاکستان بوده است

- ۲۸ ثور ۱۳۹۴

سه شنبه ۲۹ ثور ۱۳۹۴

 

هارون مجیدی
تفاهم‎نامۀ ریاست عمومی امنیت ملی و سازمان استخبارات پاکستان با انتقادهای گسترده‏‎یی مواجه شده است.
نماینده‏‎گان مجلس، فعالان سیاسی و تحلیلگران همه اشرف‌غنی احمدزی را به خاطر امضای این تفاهم‎نامه به شدت انتقاد کرده و گفته‎اند که آقای غنی افغانستان را به کام پاکستان فرو می‎برد.
mnandegar-3بر بنیاد تفاهم‏‎نامه‎‏یی که میان آی‎اس‎آی و امنیت ملی افغانستان امضا شده است، سازمان اطلاعات پاکستان نیروهای امنیت ملی افغانستان را در زمینۀ آموزش و تجهیز کمک می‎کند و هر دو نهاد استخباراتی به گونۀ مشترک با دشمن مبارزه خواهند کرد.
در این تفاهم‌نامه هم‌چنان آمده است که افغانستان و پاکستان با جدایی‌طلبان مبارزه خواهند کرد و هر دو نهاد از متهمان رویدادهای هراس‌افگنانه بازپرسی می‌کنند. این تفاهم‌نامه از جانب افغانستان از سوی جنرال حسام‎الدین معاون اول ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان با پاکستان امضا شده است.
ظاهراً رحمت‎الله نبیل از امضای این تفاهم‎نامه سر باز زده است.
آگاهان به این باور اند که: رخنۀ اطلاعاتی در دولت افغانستان آن‌هم به صورت رسمی و نهادینه برای پاکستانی‌ها که هنوز طالبان را از هر دید همکاری می‌کنند، تسلط بی‌سابقه اطلاعاتی می‌بخشد. این نوع تسلط یکی از رویاهای دیرین و شیرین آی اس آی بوده است.
داکتر ظهیر سعادت عضو مجلس نماینده‌گان به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: چنین اقدامی به جز این‌که برای مردم افغانستان زیان برساند هیچ‌گونه نفعی نخواهد داشت؛ چون تمام سناریوهای ناامنی و تحولات سه دهۀ اخیر افغانستان توسط استخبارات پاکستان مهندسی می‌شود.
آقای سعادت می‌افزاید: از این تفاهم‌نامه تنها پاکستانی‌ها نفع می‌برند و می‌خواهند، موارد اندکی هم که برای افغانستان باقی مانده است را با استفاده از این تفاهم‌نامه به نفع خود استفاده کنند.
این عضو مجلس باور دارد که بازرسی و بازدید سازمان استخباراتی پاکستان از زندان‌های افغانستان این احتمال را به میان آورده است که افرادی که بیشتر به دردشان میخورد را از زندان‌‍‌های افغانستان بیرون بکشند و دوباره به خاطر اهداف خود آنان را استخدام کند.
این عضو مجلس خاطر نشان می‌کند که امضای تفاهم‌نامه با سازمان استخباراتی پاکستان بسیار خطرناک است و تنها امیدی که مردم داشتند بالای نهادهای امنیتی کشور بود که پاکستان زیر این نام می‌خواهد نفوذ خود را در نهادهای امنیتی افغانستان بیشتر سازد.
آقای سعادت با اشاره به اقدامات اخیر دولت افغانستان در قبال پاکستان می‌گوید: «آن‌گونه که نگریسته می‌شود، رهبری دولت وحدت ملی به ویژه رییس جمهور تا حال هر اقدامی را که انجام داده اند، نفع بیشتر آن با پاکستان بوده است که می‌شود گفت که در یک هم‌آهنگی صورت گرفته، اما توقع ما از بدنۀ دوم حکومت (ریاست اجرایی) این است که چرا چنین مواردی آن را آنان اجازه می‌دهند، آرزو داریم که ریاست اجرایی جدیت به خرچ دهد؛ تا هنوز همه اقدامات رییس جمهور به نفع پاکستان بوده است.»
اما سخنگوی ریاست اجرائیه به رسانه‌ها گفته است که ریاست اجرائیه با امضای این تفاهم نامه میان آی اس آی و امنیت ملی افغانستان موافق است.
او گفت که هر دو رهبر دولت وحدت ملی در این زمینه به توافق رسیده اند.
اما ظهیر سعادت می‌گوید که چهار ماه پیش دولت پاکستان به‌خاطر از میان برداشتن تروریسم وعده‌هایی را سپرده بودند، هیچ حرکتی در این زمینه انجام ندادند اما به همه خواست های خودشان رسیدند..
آقای سعادت تصریح می‌کند: «پاکستان طالبانی را که در افغانستان بودند و به ضد پاکستان می‌جنگیدند را در این مدت تحویل گرفت، خواست دیگرشان این بود تا نیروهای ارتش توسط نظامیان پاکستان آموزش ببینند که شماری از اعضای ارتش به این نیت به پاکستان فرستاده شد و حالا با امضای تفاهم‌نامۀ استخباراتی می‌خواهند در نهادهای کشفی رخنه بکنند و اهداف خود را پیدا سازند.»
در حین حال، انجنیر ذکریا ذکریا عضو کمیسیون روابط بین‌الملل مجلس نماینده‌گان می‌گوید: استخبارات پاکستان بسیار قوی است و وسایل پیشرفتۀ تخنیکی و با پیشینۀ تاریخی دارند که با استفاده از این‌ها می‌توانند معلومات مورد نیاز خود را به‌دست آورند و دولت افغانستان هیچ نفعی نخواهد برد.
آقای ذکریا می‌گوید که پاکستان با به‌دست آوردن اطلاعات دقیق استخباراتی می‌خواهد که طالبان را از وزیرستان شمالی به داخل افغانستان بیاورد و جغرافیای جنگ را تغییر دهد.
این عضو مجلس با اشاره به مواد آمده در این تفاهم‌نامه می‌گوید: «در یکی از بخش‌های این تفاهم‌نامه آمده است که به صورت مشترک با جدایی طلبان مبارزه می‌کنیم که افغانستان به هیچ صورت جدایی طلب ندارد و تنها پاکستان است که با بلوچ‌ها و پشتون‌ها چنین مشکلی را دارد.»
او می‌گوید که با امضای این تفاهم‌نامه، پاکستان می‌خواهد نیروهای امنیت ملی افغانستان را آموزش بدهد و تجهیز کند و این واقعیت است که پاکستان از این نیروها به نفع خود استفاده خواهد برد و هرگز کسی که در سازمان استخباراتی آی اس آی آموزش ببیند به منافع افغانستان وفادار نخواهد بود.
آقای ذکریا تأکید می‌کند که اگر منافع کلان افغانستان در نظر گرفته شود امضای این تفاهم‌نامه کاملاً به ضرر افغانستان است و بس.
هم‌چنان، حبیبه دانش عضو دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید که امضای این تفاهم‌نامه خلاف منافع افغانستان است.
بانو دانش می‌افزاید که دولت‌مردان افغانستان با امضای این تفاهم‌نامه گرگ را گفته اند تا از گوسفندان پاسبانی کند.
در این این حال، اداره امنیت ملی تایید کرده که تفاهمنامه‌ای با سازمان اطلاعات ارتش پاکستان، آی‌اس‌آی، امضا کرده است.
حسیب صدیقی، سخنگوی این اداره، روز دوشنبه ۲۸ ثور، در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که این تفاهمنامه با هدف گسترش همکاری اطلاعاتی میان دو کشور امضا شده است.
او افزود که این همکاری شامل عرصه‌های نظامی، مالی، سیاسی و حمایت از روند همکاری اطلاعاتی با هدف مقابله با تهدیدهای مشترک تروریستی در منطقه است.
آقای صدیقی گفت: «در این تفاهمنامه به‌درستی و دقت، خطوط عمومی همکاری در مبارزه مشترک علیه تروریسم، تهدیدهای مشترک، حدود مبادله اطلاعات تاکتیکی که بتواند در این راستا به ما کمک کند، تعریف شده است.»
سخنگوی امنیت ملی همچنین گفت که در این تفاهمنامه «با صراحت تعریف شده که دشمن ما کیست و کدام منابع به عنوان تهدید امنیتی محسوب می‌شوند.»
به گفته آقای صدیقی در این تعریف نام «تمام گروه‌های تروریستی و افراطی که تهدید تلقی می‌شوند و در نقاط مختلف پناهگاه دارند، ذکر شده است.»
او به عنوان مثال از گروه دولت اسلامی معروف به داعش و گروه القاعده نام برد.
حسیب صدیقی این گزارش رسانه‌ها را که براساس این تفاهمنامه سازمان اطلاعات پاکستان در تجهیز و آموزش ماموران اداره امنیت ملی افغانستان سهم می‌گیرد، تکذیب کرد.
او اما تایید کرد که مبادله «افسران ارتباطی» بین سازمان‌های اطلاعاتی هر دو کشور در این تفاهمنامه ذکر شده که هدف از آن «هماهنگی سریع و به موقع بین دو نهاد» است.
سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان ابراز امیدواری کرد که «پاکستان این بار تعهدات خود را اجرا کند و با روحیه همکاری و صادقانه عمل کند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.