پامپئو: مذاکرات قطر بهترین فرصت صلح در افغانستان است

- ۰۲ ثور ۱۳۹۸

ماندگار: وزیر امور خارجه امریکا در تماس با محمداشرف غنی نسبت به تعویق بی‌حد مذاکرات با طالبان ابراز نارضایتی کرد و تازه‌ترین حمله بهاری شبه‌نظامیان را محکوم کرد.
مذاکرات در قطر قرار بود در روزهای گذشته آغاز شود، اما در نهایت اختلافاتی دربارۀ این که چه کسانی باید حاضر باشند، بروز کرد. این اولین باری می‌شد که مقام‌های طالبان و دولت کابل قصد داشتند بر سر میز مذاکره بنشینند.
mandegarبراساس اعلام وزارت خارجه امریکا، مایک پامپئو وزیر امور خارجه امریکا با اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی تماس تلفنی برقرار کرد و اعلامیه اخیر طالبان مبنی بر آغاز دور جدید تهاجمات در فصل بهار را محکوم کرد. با این حال طالبان در ماه‌های سرد زمستان هم روند اجرای حملات را حفظ کرده بود.
مایک پامپئو همچنین از طرفین درخواست کرد تا برای مشارکت در گفت‌وگوها موافقت کنند. او گفت، این مذاکرات بهترین فرصت افغانستان برای رسیدن به صلح است.
نشست «بین‌الافغانی» دوحه قطر به دلیل اختلاف بین فهرست دولت افغانستان و همچنان انتقاد طالبان از تعداد زیاد این فهرست و حضور افراد نزدیک به دولت لغو شد.
سوءمدیریت باعث لغو نشست قطر شد
ریس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که نشست «بین‌الافغانی» قطر به دلیل سوءمدیریت لغو شده است.

عبدالله عبدالله که دیروز در نشست شورای وزیران، صحبت می‌کرد، ضمن تأکید بر دوام کار شورای عالی مصالحه گفت: «با مشوره و صحبتی‌ که با سران و سیاسیون کشور داشتیم، ما هنوز باورمند هستیم که موجودیت شورای عالی مصالحه، ما را برای رسیدن به صلح کمک می‌کند.»
آقای عبدالله با اشاره به تشدید ناامنی‌ها و اعلام عملیات الفتح طالبان، افزود که مسوولیت ادامه جنگ در کشور برعهده طالبان است و با همه این‌ها بازهم مردم افغانستان صدای‌شان را برای تأمین صلح در کشور بلند کردند.
او در مورد لغو نشست «بین‌الافغانی» قطر نیز ابراز داشت که متاسفانه به دلیل سوء مدیریت نشست قطر لغو شد و یک زمینه‌یی که برای بحث و گفت‌وگو ایجاد شده بود، برهم خورد.

آقای عبدالله مشخص نکرد که این نشست در نتیجه سوءمدیریت کدام طرف برهم خورده است؛ اما تاکید ورزید که حکومت این آماد‌ه‌گی را دارد که در صورت فراهم شدن فرصت، نمایند‌ه‌گی خوب از دولت و مردم افغانستان نماید.
به گفتۀ او، به صورت کل مردم افغانستان عزم و اراده‌شان را برای تأمین صلح و زنده‌گی آرام ثابت ساختند.
این درحالی است که قرار است طی هفته‌های آینده ششمین دور مذاکره میان طالبان و امریکا آغاز شود و طالبان اعلام کرده است که این نشست صرفا بروی خروج نظامیان امریکا از افغانستان متمرکز خواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.