طالبـانی‌کـه از لیست سیـاه خـارج شـده‌انـد

- ۲۹ ثور ۱۳۹۴

ناجیه نوری/ چهارشنبه ۳۰ ثور ۱۳۹۴

 

شماری از اعضای شورای کویته، طالبان شورای پشاور، برخی نماینده‌گان طالبان که در قطر حضور دارند، طالبان آزاد شده از زندان گوانتانامو و قاری دین محمد، مولوی شمس‌الدین، مولوی شهاب‌الدین و ملا جلیل از فرماندهان مطرح طالبان، از لیست سیاه سازمان ملل متحد خارج شده‌اند.
mnandegar-3منابع می‌گویند که حکومت افغانستان به برخی از این افراد به پیشنهاد پاکستان پاسپورت سیاسی و دیپلوماتیک نیز داده است.
اما وزارت خارجه روز گذشته این موضوع را به شدت رد کرد.
این منابع می‌گویند، پاکستانی‌ها در تلاش هستند طالبانی را که در این کشور حضور دارند و تحت حاکمیت شان قرار دارد را وارد میدان مذاکره کنند.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی می‌گوید، اعضای شورای کویته، طالبانی‌که از زندان گوانتانامو آزاد شده‌اند، شماری از طالبانی‌که در قطر حضور دارند و قاری دین محمد، مولوی شمس‌الدین، شهاب‌الدین و ملاجلیل از لیست سیاه سازمان ملل متحد خارج شده اند.
گفته می‎شود نواز شریف نخست وزیر پاکستان در سفر اخیر خود به افغانستان از کابل خواسته بود تا به شماری از طالبان، پاسپورت سیاسی بدهد تا آنان بتوانند در مذاکرات صلح در بیرون از افغانستان و پاکستان شرکت کنند.
جاوید کوهستانی می‌گوید، پاکستان برای مولوی شهاب‌الدین، مولوی شمس‌الدین و افرادی که در گذشته به پاکستان و قطر رفت و آمد داشتند، خواهان پاسپورت سیاسی شده است.
به گفتۀ او، در گذشته امریکا اجازه نداده بود که به این افراد پاسپورت سیاسی داده شود، زیرا تصور بر این بود که ممکن از افغانستان فرار کرده و به جمع طالبان بپیوندند.
اما وحید مژده آگاه مسایل سیاسی می‌گوید، هدف نوازشریف طالبان قطر نیست؛ زیرا پاکستانی‌ها دفتر قطر را مانند دولت افغانستان یک مکان مناسب برای مذاکره نمی‌دانند.
به گفتۀ او، منظور نوازشریف طالبانی است که در پاکستان حضور دارند؛ مانند ملا جلیل که در زمان حکومت طالبان معین سیاسی وزارت خارجه بود.
آقای مژده که از چهره‌های نزدیک به طالبان شمرده می‎شود، می‌گوید، پاکستان در تلاش است تا ملا جلیل را یک فرد مهم و اثر گذار معرفی کند و او حتا به کمک پاکستانی‌ها به مسکو رفته بود که گویا من نمایندۀ طالبان هستم.
وی تاکید کرد، اما ملا جلیل نمی‌تواند از طالبان اصلی نماینده‌گی کند، زیرا زمانی‌که مساله پروسه صلح شروع شد طالبان قطر را به عنوان مکانی برای پروسه صلح معرفی کردند و سایر آدرس‌ها جعلی بود.
اعضای شورای عالی صلح دربارۀ بیرون کردن نام شماری از فرماندهان طالبان از لیست سیاه ابراز بی‎خبری می‎کنند.
عبدالحمید مبارز عضو شورای عالی صلح می‌گوید، تا اکنون شورای عالی صلح در این خصوص جلسه‌یی نگرفته و به ما معلوماتی نداده اند که چه کسانی از لیست سیاه سازمان ملل خارج شده است.
او گفت، در خصوص اینکه نوازش شریف چه کسانی را به حکومت افغانستان معرفی کرده تا به آنان پاسپورت سیاسی داده شود، نیز به ما اطلاع داده نشده.
این عضو شورای عالی صلح گفت: از طریق افزایش حملات انتحاری سعی می‌شود که فشار بالای حکومت افغانستان زیاد شود تا به طالبان در مذاکرات صلح امتیازات بیشتر داده شود.
وی تاکید کرد، پاکستان از طریق افزایش حملات انتحاری حکومت افغانستان را تحت فشار قرار می‌دهد تا در حد نهایی به نفع طالبان کار صورت گیرد.
در این حال، شکیبا هاشمی عضو کمیسیون دفاعی مجلس نماینده‌گان دادن پاسپورت سیاسی به طالبان را از صلاحیت مردم و نماینده‌گان مجلس می‌داند.
او می‌گوید، رییس‌جمهور نه این صلاحیت را دارد و نه این حق را که کسانی را که مردم افغانستان را سر می‌برند و آنان را با انتحار و انفجار به شهادت می‌رسانند، پاسپورت سیاسی بدهد.
به گفتۀ بانو هاشمی، در خصوص دادن پاسپورت سیاسی در کنار اینکه باید با شورای ملی مشورت صورت گیرد.
اما وزارت امور خارجه افغانستان صدور گذرنامه‌های سیاسی برای سران طالبان را رد کرد.
احمد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در جمع خبرنگاران در کابل گفت: دولت فقط برای مقامات بلندپایه افغانستان که قصد دارند با هدف انجام ماموریت، به خارج از کشور سفر کنند، گذرنامه سیاسی صادر می‌کند.
وی تصریح کرد: دولت فقط براساس قانون گذرنامه به اتباع خود گذرنامه می‌دهد و کسانی‌که مطابق قانون مستحق نباشند از گذرنامه این کشور بهره مند نخواهند شد.
پیش از این نیز بحث خارج کردن شماری از سران طالب از لیست سیاه سازمان ملل متحد مطرح بود و طالبان بارها از سازمان ملل خواسته بودند که برای فراهم‌سازی زمینه مذاکره صلح افغانستان در نخست باید نام‎های سران طالب از لیست سیاه سازمان ملل متحد خارج گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.