برخی اعضای شورای ملی: استانکـزی ارتش را فـرو مـی پاشاند

- ۰۵ جوزا ۱۳۹۴

چهار شنبه ۶ جوزا ۱۳۹۴

 

هارون مجیدی
معصوم استانکزی از تمام جهات یک فرد مناسب و شایسته برای وزارت دفاع ملی نیست.
شماری از اعضای شورای ملی با بیان این مطلب می‌گویند که رییس‌جمهوری با معرفی آقای استانکزی به وزارت دفاع، به دنبال خشنود ساختن برخی کشورهای همسایه بوده است.
mnandegar-3عبدالودود پیمان از اعضای مجلس گفت که در وزارت دفاع ملی برخی شخصیت‌ها و چهره‌های مسلکی‌ وجود دارند که با معرفی آن‌ها می‌شود افغانستان را از شرایط بحرانی امروز نجات داد و برای ارتش روحیه و انگیزه خلق کرد.
آقای پیمان باور دارد که معرفی معصوم استانکزی در پست وزارت دفاع سبب چند دسته‌گی در درون ارتش می‌شود و در نهایت ارتش فرو خواهد پاشید.
اما برخی دیگر از اعضای مجلس می‎‏گویند که در خصوص اتهاماتی که بر ستانکزی وجود دارد، باید دادگاه فیصله کند و تا اکنون پروندۀ او دادگاهی نشده است.
ستانکزی از سوی برخی اعضای جمعیت اسلامی متهم به قتل رهبر این حزب است.
محمد اشرف غنی رییس‌جمهور کشور پس از زدوبندهای زیاد اخیراً معصوم استانکزی را به حیث سر پرست وزارت دفاع و نامزد این وزارت معرفی کرد.
معصوم ستانکزی برای کسب کرسی وزارت دفاع نیازمند رأی اعتماد مجلس نماینده‌گان است و تا اکنون مشخص نیست که مجلس چی زمانی به وی صندوق خواهد گذاشت.
عبدالودود پیمان عضو مجلس نماینده‌گان به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «آقای ستانکزی یک چهرۀ جنجالی است. در بارۀ او چندین اتهام وارد است، در پیوند به ارتباطش با پاکستان و حادثه‌یی‌که منجر به شهادت استاد برهان الدین ربانی شد، او یک طرف قضیه است.»
آقای پیمان گفت که نامزد پیشنهادی وزارت دفاع ملی یک آدم علیل است و قادر به پیش برد مأموریت‎هایش نیست.
او تصریح کرد: «من به سخنان خود آقای ستانکزی استشهاد می‌کنم که گفت: من در حادثه‌یی‌که بالای استاد ربانی صورت گرفت، حواس خود را از دست داده‌ام؛ زخم شدید دارم و از این ناحیه سخت آسیب دیده‌ام. او این موضوع را بار بار در گفت‌وگوهایش گفته است.»
آقای پیمان تأکید می‌کند: در شرایطی‌که نهادهای امنیتی نیازمند مدیران توانا است، آقای غنی با معرفی چنین چهره‌یی، سلیقه‌یی برخورد کرده و این جای بسیار تأسف است.
آقای پیمان می‌افزاید: «نمی‌دانم که چرا در شرایط بحرانی کشور هر روز رییس‌جمهور چهره‌های جنجالی را به نهادهای مهم معرفی می‌کند که در همین پست وزارت دفاع پیشتر افضل لودین را معرفی کرد که بعد از سروصداهای زیاد منصرف شد.»
این عضو مجلس از رییس جمهور غنی می‌خواهد در قبال مسایل ملی افغانستان عقده‌مندانه برخورد نکند.
این عضو مجلس خاطرنشان کرد که اگر معرفی آقای ستانکزی به ‌خاطر خُرسند نگه‌داشتن پاکستان صورت گرفته باشد، پس باید این کشور یک پاکستانی را معرفی می‌کرد.
او می‌گوید: دولت‌مردان باید مردم افغانستان را در نظر داشته باشند و کاری انجام ندهند که هر روز ملت و مردم از حمایت دولت دور شده بروند و تنها همسایه‌ها خرسند نگه داشته شوند.
در این حال، غلام فاروق مجروح عضو دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید: «اگر اتهاماتی‌که بر معصوم ستانکزی وارد است، به اثبات برسد؛ مردم افغانستان و حزب جمعیت اسلامی افغانستان آرام نخواهند نشست.»
آقای مجروح به این باور است که ادعای مطرح شده روحیۀ نظامیان ارتش را ضعیف خواهد ساخت و اگر این ادعاها به اثبات برسد، سبب فروپاشی ارتش نیز خواهد شد.
هم‌چنان، عبدالحفیظ منصور عضو دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید: پارلمان در روشنایی اسنادی که وجود داشته باشد می‌تواند تصمیم بگیرد و اگر آقای استانکزی از طرف دادگاهی مجرم شناخته شده باشد، پیش از گذاشتن صندوق مجلس تصمیم خود را خواهد گرفت.
آقای منصور هم‌چنان می‌گوید که اگر در زمینۀ روابط آقای ستانکزی با کشورهای بیرونی نیز اسناد و شواهدی بیرون داده شود، مجلس تصمیم خواهد گرفت.
در این حال، شماری از سناتوران نیز می‌گویند معصوم استانکزی شایسته وزارت دفاع نیست.
عبدالله قرلاق منشی مجلس سنا گفت: « آقای استانکزی برای پست مهم وزارت دفاع شایستگی ندارد و حکومت باید یک جنرال با تجربه و درست را به وزارت دفاع معرفی می‌کرد».
محمدداوود غفاری عضو دیگر مجلس سنا نیز گفت: « دیروز جناب استانکزی در شورای عالی صلح کار می‌کرد که نتایجی نداد و امروز آمده وزیر جنگ تعیین شده است».
آقای غفاری افزود که مردم افغانستان چطور بالای آقای استانکزی اعتماد کنند؟
صفی الله هاشمی دیگر عضو سنا نیز خاطرنشان کرد: «رهبران حکومت وحدت ملی بنا بر زدوبندهای سیاسی خود تصمیم می‌گیرند؛ این واقعاً برای مردم افغانستان خطرناک و هشدار است. در افغانستان قحط‌الرجال نیست».
در همین حال، برخی سناتوران می‌گویند که آقای استانکزی در قتل استاد ربانی دست دارد و به جای این‎که به محاکمه کشانده شود، به پست وزارت دفاع معرفی می‌شود.
گلالی اکبری افزود: «آقای استانکزی در قتل آقای ربانی رییس سابق شورای عالی صلح متهم است و معرفی وی به حیث نامزد وزارت دفاع ملی قابل قبول نیست».
پیش از این، عطامحمد نور، سرپرست ولایت بلخ و رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان اعلام کرده بود، در صورتی که دولت وحدت ملی، معصوم ستانکزی را به وزارت دفاع ملی معرفی کند، با خون استاد برهان‌الدین ربانی بازی کرده است.
به باور آقای نور، دولت وحدت ملی با معرفی آقای ستانکزی به وزارت دفاع ملی، خطای بزرگِ تاریخی را مرتکب خواهد شد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.