مسکو، دهلی و پکن برای ثبات افغانستان راه ‎و چاره می‎جویند

- ۰۹ جوزا ۱۳۹۴

یک شنبه ۱۰ جوزا ۱۳۹۴

 

مقام‏های ارشد کشورهای چین، روسیه و هند در تازه‌ترین دیدار خود گفته‌اند که وضعیت افغانستان تأثیر مستقیم بالای امنیت و ثباتِ منطقه دارد و به همین دلیل، هر سه کشور از تلاش‌ها برای برقراری ثبات در افغانستان پشتیبانی می‌کنند.
نشریۀ هندی ایکانومیک تایمز به نقل از هواچون یینگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین گزارش داده که مقام‌های هند، چین و روسیه در دهلی جدید با هم mnandegar-3دیدار کرده‌اند.
نماینده‌های سه کشور پس از برگزاری دور دوم گفت‌وگوها دربارۀ افغانستان همچنان تعهد کرده اند که از بازسازی اقتصاد افغانستان نیز حمایت خواهند کرد.
ایکانومیک تایمز از اشتراک کننده‌های این نشست نام نبرده و موقف آنها را نیز ذکر نکرده است اما گزارش می‌دهد که دهلی جدید، پیکنگ و مسکو متعهد شده‌اند که در تقویت اقتصاد افغانستان نیز نقش مهم بازی کنند.
برخی تحلیلگران می‎گویند که مسکو و چین نگرانی گسترش نفوذ گروه‎های تندرو در مرزهای شان هستند.
غفور لیوال رییس مرکز مطالعات منطقه‌یی افغاستان می‌گوید: احتمال این‌که نا امنی‌های افغانستان کشورهای هم پیمان روسیه را در آسیای مرکزی بی‌ثبات سازد، مسکو را نگران ساخته است.
او گفت: «افغانستان کشوری است که از یک طرف بین آسیای مرکزی و شرق میانه واقع شده و از سوی دیگر یک گذرکاه بین آسیای مرکزی و آسیای جنوبی پنداشته می‌شود. اگر این سه کشور (یعنی روسیه، چین و هند) با هم نزدیک شوند – مخصوصاً اگر بین چین و هند درین زمینه توافق نظر و توافق منافع به وجود آید – می‌توانیم امیدوار باشیم که این سه کشور خواهند توانست با غرب به این توافق برسند که ثبات افغانستان به سود همۀ جناح‌ها است.»
در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه چین هم گفته که پیکنگ، دهلی جدید و مسکو موافقت کرده اند که به گفت‌وگوهای شان دربارۀ افغانستان ادامه دهند.
از سوی دیگر، رسانه‌های روسیه خبر داده‌اند که رییس‌جمهور ولادیمیر پوتین، از محمد اشرف غنی ریس‌جمهور افغانستان خواسته که در جلسۀ سران کشور های عضو سازمان شانگهای شرکت کند.
این جلسه در ماه جولای به میزبانی شهر اوفای روسیه برگزار خواهد شد.
رییس جمهور غنی به دعوت رییس جمهور روسیه پاسخ مثبت داده و قرار است در این نشست اشتراک ورزد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.