وزیر معادن: معادن چپاول می‌شوند

- ۱۸ جوزا ۱۳۹۴

سه شنبه ۱۹ جوزا ۱۳۹۴

 

mnandegar-3وزیر معادن افغانستان به اعضای مجلس نماینده‌‌گان گفته که سیاست‌گذاری کنونی دولت در خصوص معادن، این کشور را به سوی «مصیبت» سوق می‌دهد.
داوود شاه صبا گفت: «امروز بخش معادن افغانستان به عوض این که در مسیر رفاه ملت افغانستان برود، در مسیر مصیبت می‌رود. از گفتن آن خجالت نمی‌کشم و از این موضع خود دفاع هم خواهم کرد. به شکلی ما امروز منابع افغانستان را مدیریت می‌کنیم ما را بدون شک به سوی فاجعه خواهد برد، مگر این که جلو آن را بگیریم.»
آقای صبا که برای دادن پاسخ به پرسش‌های نماینده‌‌گان در خصوص امضای قراردادهای استخراج معادن به مجلس فراخوانده شده بود، گفت: «من می‌دانم که چپاول در معادن افغانستان وجود دارد. منابع، بخصوص سنگ‌های قیمتی افغانستان به راحتی دزدیده و از سرحدات بیرون می‌شوند.»
او افزود: «در بعضی موارد شما دیدید که به خاطر نبود قوانین واضح یا قرارداد واضح این ثروت‌ها چپاول می‌شود. قوانین و مقررات را طوری تنظیم کنیم که زمینه‌های چپاول را کم کند.»
آقای صبا گفت که قوانین کشور در مورد معادن زمینه «تفسیر را باز گذاشته و چند اگر هم در متن خود دارد.» به گفته او، نبود چهارچوب حقوقی در خصوص استخراج معادن، چالشی جدی به حساب می‌آید.
وزیر معادن افغانستان ضعف مدیریتی و نبود ظرفیت لازم در این وزارتخانه را از دیگر «چالش‌های جدی» در برابر استخراج معادن کشور خواند که به گفته او، بدون آن نظارت از اجرای قرارداد با شرکت‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست.
آقای صبا گفت که تا حال ۳۳۹ قرارداد با شرکت‌های مختلف در خصوص استخراج معادن امضا شده که این وزارتخانه در حال حاضر توانایی نظارت از اجرای صد قرارداد را هم ندارد.
آقای صبا گفت که وضعیت امنیتی هم به بدتر شدن وضعیت معادن کمک کرده است.
او افزود که در مواردی معادن کوچک در محلاتی به طرف قراردادی واگذار شده که حتی فرمانده پولیس ولایت هم حاضر به سفر به آنجا به دلیل وضع بد امنیتی نیست.
وزیر معادن با یادآوری این موضوع که وزارت معادن نه وظیفه و نه توانایی تامین امنیت معادن دارد، گفت که در حال حاضر طرحی در این خصوص در شورای وزیران زیر بحث است.
آقای صبا در خصوص معدن آهن حاجیگک در بامیان در مرکز افغانستان گفت که هنوز با یک کنسرسیوم هندی و یک شرکت کانادایی که طرف گفت‌وگوی دولت افغانستان هستند، قراردادی امضا نشده است.
پیشتر برخی گزارش‌ها منتشر شده بود که کنسرسیوم هندی قرارداد استخراج بزرگترین معدن آهن افغانستان را فسخ کرده است.
وزیر معادن افغانستان گفت به دلیل این که مدت ضمانت بانکی کنسرسیوم هندی در سال ۲۰۱۳ منقضی شده، در حال حاضر هیچ گونه گفت‌وگویی بر اساس قوانین افغانستان صورت نمی‌گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.