دست‎کم ۱۴۰ دانش‌آموز دختر در هرات و بدخشان مسموم شدند

- ۲۳ جوزا ۱۳۹۴

یک شنبه ۲۴ جوزا ۱۳۹۴

 

mnandegar-3مقامات محلی در ولایت های هرات و بدخشان می گویند که ده ها دانش آموز دختر مسموم شدند، وضعیت صحی برخی این دانش آموزان نگران کننده خوانده شده است.
اصیل الدین جامی، معاون والی هرات به خبرگزاری بخدی گفت که بیش از ۹۰ دانش آموز لیسه دخترانه «استقلال» در منطقه باغدشت شهر هرات بر اثر تنفس یک نوع گاز ناشناخته مسموم شده اند.
آقای جامی می گوید که این دانش آموزان بین ۱۲ تا ۱۳ سال عمر دارند.
به گزارش بخدی، معاون والی هرات افزود این رویداد صبح امروز(دیروز) رخ داده است و به گفته او احتمال می رود، پخش گاز مایع از دکانی که در نزدیکی این مکتب قرار دارد، سبب بروز این حادثه شده باشد.
عزیزالرحمن سروری، سرپرست معارف هرات اما می گوید که این رویداد یک موضوع عادی نیست و او احتمال داد که افراد خاصی به گونه هدفمندانه اقدام به «گاز پاشی» این مکتب کرده باشند.
آقای سروری در این مورد از فرد یا گروهی نام نبرد اما گفت که تحقیقات در مورد آغاز شده است.
به گفته او، شماری از دانش آموزان مسموم شده در حال حاضر در بیمارستان دولتی هرات بستری هستنند.
سروری گفت که دانش آموزان در برخی از ولسوالی های هرات مشکل امنیتی دارند، و او از مقامات امنیتی خواست که برای حفظ جان دانش آموزان و تامین امنیت مکاتب هرات وارد عمل شوند
پولیس هرات اعلام کرده است که فروشنده گاز مایع نزدیک این مکتب بازداشت شده اما هنوز معلوم نیست که آیا او در این حادثه دست داشته است یا نه.
ماموران پولیس می گویند که تحقیقات پیرامون چگونگی وقوع این حادثه آغاز شده است.
از شروع سال تعلیمی تا کنون، این دومین رویداد مسمومیت دانش آموزان در ولایت هرات است.
در همین حال، مقامات محلی در ولایت بدخشان در شمال شرق کشور می گویند که دست کم ۳۷ دانش آموز دختر لیسه ژارف ولسوالی شکی مسموم شده اند.
سید شمس الله شمس، رییس معارف بدخشان می گوید که وضع صحی شماری از دانش آموزان خوب نیست و به گفته او، انها از مرکز ولایت درخواست کرده که این دانش آموزان توسط هلیکوپتر برای درمان به شهر فیض آباد منتقل شوند.
آقای شمس گفت که هنوز علت اصلی مسمومیت این دانش آموزان مشخص نشده است و به گفته او، تحقیقات در مورد آغاز شده است.
سخی داد حیدری، آمر امینت قوماندانی امنیه ولایت بدخشان اما می گوید، گزارش های ابتدایی نشان می دهد که این شمار از دانش آموزان پس از پخش غیرعمدی مواد کیمیاوی در لابراتوار این لیسه مسموم شدند.
در همین حال، داکتر نور محمد خاوری، رییس صحت عامه ولایت بدخشان می گوید که ۳۷ دانش آموز دختر به کلینیک ولسوالی شکی منتقل شده و تحت درمان قرار گرفتند.
آقای خاوری می گوید که حدود پنج معلم نیز مشمول مسموم شدگان هستند.
او وضعیت برخی از بیماران را نگران کننده خواند و گفت که علایم استرس، سرخی چشم، هذیان گویی و خنده در نزد دانش اموزان مسموم شده مشاهده شده است.
همه ساله با آغاز سال تعلیمی، خبرهای از مسمومیت دانش آموزان در بخش های کشور منتشر می شود، گفته می شود که در برخی این رویداد ها، مخالفان مسلح دولت دست دارند.
پیشتر، در سه رویداد، دانش آموزان دختر در ولایت بامیان مسموم شدند، هنوز علت این مسمومیت مشخص نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.