فعالان حقوق زنان در روز مادر: دیگر فریب‌مان ندهید

- ۲۴ جوزا ۱۳۹۴

دو شنبه ۲۵ جوزا ۱۳۹۴

 

فعالین حقوق زنان می‌‌گویند که زنان افغانستان، قربانی اصلی جنگ‌های تحمیلی در کشور هستند.
آنان دیروز در نشستی که زیر عنوان «زنان، ایثار، صلح و اعتمادسازی» به مناسبت روز جهانی مادر در کابل برگزار شده بود، گفتند که دیگر زنان افغانستان تحمل خشونت و نفرت را ندارند.
فتانه گیلانی، رییس اجتماع زنان افغانستان در جریان این کنفرانس گفت: «جنگ ناروا زنده‌گی زنان افغانستان را به خطر انداخته است و هماهنگی منظم نیست که از زنان افغان mnandegar-3حمایت کند».
وی گفت: «فرصت چهارده سال را از دست دادیم، هنوز هم فرصت اندک در اختیار داریم و زنان افغان باید صدای خود را بلند کند که ما دیگر از جنگ خسته شدیم و خون فرزندان ما نباید بریزد؛ باید سکوت را بشکنیم و بگویم که زنان افغان از گفته‌های نوشته شده در ورق خسته شده اند؛ ما را از این بیشتر فریب ندهید».
خانم گیلانی گفت: از رهبران حکومت می‌خواهیم که مردم افغانستان به صلح نیاز دارند.
همچنین دلبر نظری، وزیر امور زنان تصریح کرد: اکثر زنان افغانستان قربانی ناهنجاری‌های جامعه فعلی اند؛ برای زنان امنیت اجتماعی نسبت به امنیت حکومتی مهم و حیاتی است و تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بدون سهیم گیری فعالانه زنان ناممکن است.
وی اظهار داشت: یگانه راه صلح پایدار در کشور ایجاد اجماع و گفت‌وگوهای ملی اعم از زن و مرد است؛ حقوق و آزادی‌های اجتماعی زنان در هر نوع مذاکرات سیاسی مطابق قانون اساسی کشور باید حفظ گردد؛ حضور زنان در گفت‌وگوهای صلح باعث اطمینان نصف جامعه ما می‌شود.
وزیر امور زنان افزود: «ما آماده‌گی خود را از آدرس زنان در مشارکت به تمام مذاکرات و گفت‌وگومان‌های صلح اعلام می‌داریم؛ زنان حق دارند در مذاکرات سازنده و سرنو شت‌ساز در کشور سهیم باشند».
شیلا صمیمی، عضو شورای عالی صلح گفت: «نقش همه ملت افغانستان در پروسه صلح مهم است و ما از دولت افغانستان از مخالفین مسلح کشور و جامعه جهانی می‌خواهیم که آتش بس اعلام دارد و خواست‌های شان را از طریق مذاکرات در میان بگذارند».
گفتنی است که فعالین حقوق زن از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته بودند که در مذاکرات صلح با گروه‌های مخالف دولت به زنان سهم بدهند.
بیست و چهارم جوزا برابر است با روز جهانی مادر و از این روز در افغانستان در حالی تجلیل به عمل می‌آید که زنان هنوز هم در نقاط مختلف این کشور با مشکلات جدی روبرو هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.