رییس‏جمهور در دیدار با مسوولان کمیسیون‏های انتخاباتی: در دیدار با اقشار مردم اعتماد ایجاد کنید/ریاست ‌اجرایی: مراجعه به مسوولان فعلی کمیسیون‎های انتخاباتی پذیرفتنی نیست

- ۳۰ جوزا ۱۳۹۴

ناجیه نوری/ یک شنبه ۳۱ جوزا ۱۳۹۴

 

ریاست اجرایی دولت وحدت ملی، آوردن اصلاحات در کمیسیون‎های انتخاباتی را اجتناب‎ناپذیر دانسته و می‎گوید که اصلاحات انتخاباتی برای آن‎ها خط قرمز است.
آصف آشنا معاون سخنگوی ریاست اجرایی می‌گوید، تا زمانی‌که اصلاحات بنیادی در کمیسیون‌های انتخاباتی به میان نیاید، هر نوع مراجعه به مسوولان فعلی این کمیسیون‌ها برای ما مشروعیت ندارد.
mnandegar-3او تأکید کرد، مسوولان فعلی این کمیسیون‌ها که عامل اصلی بحران‌های انتخاباتی سال پار بودند و رأی مردم را که امانت سیاسی بود، مورد دست‌برد قرار دادند، نزد ما مشروعیت ندارند؛ بنابراین هر نوع مراجعه و مشوره با این کمیسیون، برای ما پذیرفتنی نیست و فاقد مشروعیت است.
آشنا، با رد این ادعا که گویا ریاست‌اجرایی از موقف گذشتۀ خود در خصوص آوردن اصلاحات در کمیسیون‏های انتخاباتی عقب‌نشنی کرده و در این خصوص انعطاف نشان داده گفت: «ما همچنان در راستای اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی که خواست ما و خواست مردم افغانستان است، مصمم و قاطع ایستاد هستیم.»
گفته می‌شود که مسوولان کمیسیون انتخابات برای آوردن اصلاحات در این کمیسیون طرحی را به ریاست‌جمهوری ارایه کرده؛ اما تاکنون از جزییات این طرح اطلاعی در دست نیست.
معاون سخنگوی ریاست اجرایی می‌گوید، ما سعی کردیم تا این مساله را از راه گفت‌وگو و تفاهم حل کنیم؛ اما متاسفانه عدم تعهد سیاسی لازم در نهادهای مشخص حکومت وحدت ملی، سبب شده تا این کمیسیون اصلاح نگردد؛ اما ما همچنان برای آوردن مصمم هستیم و این مساله را هم با جامعه جهانی، اتحادیه اروپا، پارلمان و نهادهای مدنی افغانستان در میان گذاشتیم.
آشنا گفت: «آوردن اصلاحات خواست جامعه جهانی و یک پیش‌شرط برای برگرداندن حیثیت از دست رفتۀ کمیسیون‌های انتخاباتی است؛ بنابراین آوردن اصلاحات یک امر حتمی می‌باشد.»
وی تاکید کرد، آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی به سلیقۀ کسی نیست و این بحث مطرح نیست که اگر کسی نخواست پس اصلاحات نمی‌آید، بلکه آوردن اصلاحاتی حتمی و خط قرمز ما است.
اما چمن شاه اعتمادی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، اختلافات میان دو تیم اجازه نخواهد داد که در کمیسیون‌های انتخاباتی اصلاحات به میان بیاید.
او تاکید کرد، چون آوردن اصلاحات تامین‌کنندۀ منافع بعضی از حلقات حکومتی نیست؛ بنابراین بعید به نظر می‌رسد که مردم شاهد آمدن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی باشند.
به گفتۀ اعتمادی، اگر در کمیسیون‌های انتخاباتی اصلاحات به میان نیاید، بدون شک ما یک انتخابات شفاف و سالم و در آینده یک پارلمانی که از مردم نماینده‌گی کند، نخواهیم داشت.
وی افزود، پس آوردن اصلاحات حتمی است و باید مردم، جامعه مدنی و سایر نهادهایی که علاقمند شفافیت در انتخابات اند، بالای حکومت فشار بیاورند تا در کمیسیون‌های انتخاباتی اصلاحات بنیادی به میان بیاید.
ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، یکی از ماده‌های مهم توافقنامۀ تشکیل حکومت وحدت ملی میان را تشکیل می‌داد؛ اما ده ماه از کار دولت وحدت ملی می‎گذرد، اما از شروع فعالیت این کمیسیون خبری نیست.
ظاهراً رییس‌جمهوری علاقه‌یی برای اصلاحات انتخاباتی ندارد. برخی از تحلیلگران می‎گویند که آقای غنی مدیون مسوولان کمیسیون‎های انتخاباتی است، از همین‏رو نمی‎خواهد که آنان از او ناراض شوند.

دیدار رییس‌جمهوری با مسوولان کمیسیون‎های انتخاباتی

در این حال، رییس‌جمهور شنبه‎شب با هیأت رهبری کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی دیدار کرد.
در این دیدار که در ارگ انجام شد، اعضای رهبری کمیسیون های متذکره طرح ها و پیشنهادات شان را بخاطر برگزاری انتخابات شورای ملی و شوراهای ولسوالی‌ها ارایه کردند.
براساس خبرنامۀ ارگ، آنان همچنان برای برگزاری موفقانه این روند سایر پیشنهادات شان را از جمله ارزیابی مجدد مراکز رای‌دهی، تثبیت کارت‌های رای‌دهی، استخدام افراد در پست‌های دایمی کمیسیون‌ها و ترتیب فهرست رای دهنده‌گان بیان نمودند.
رییس جمهور غنی پس از استماع خواست‌ها و پیشنهادات هیأت رهبری کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی گفت که باید چه‌گونگی انجام کارها تشخیص گردد و از ظرفیت‌های موجود در نهادهای حکومتی از جمله وزارت‌های دفاع ملی، داخله، معارف و زراعت، برنامه همبستگی ملی، احصایه مرکزی و سازمان ملل متحد در این زمینه استفاده صورت گیرد.

رییس‌جمهور در مورد اصلاحات در کمیسیون مستقل انتخابات گفت که کمیسیون مذکور باید نشست‌هایی را با اقشار مختلف کشور برگزار کند تا اعتماد میان کمیسیون‌های انتخاباتی و مردم احیا گردد.
رییس‌جمهور غنی افزود که در مورد گزینش رهبری و افراد تخنیکی دو کمیسیون گفتمان آغاز شود و اصول داخلی کمیسیون‌ها مشخص گردد.
رییس جمهور گفت که با مقامات ارگان‌های عدلی و قضایی کشور نیز بحث‌های صورت گیرد تا از سوء استفاده مقامات حکومتی و مسوولان کمیسیون‌های انتخاباتی از موقف‌های‌شان جلوگیری صورت گیرد.
رییس جمهور، کارت‌های رای دهی را جزء مهم روند انتخابات خواند و خاطر نشان کرد که برای کاربرد آن باید یک روش شفاف ایجاد گردد.

همچنان رییس جمهور پیشنهاد کرد تا هیات‌هایی از هر دو کمیسیون به کشور هند سفر نمایند و از تجارب آنان در زمینه انتخابات استفاده کنند.
رییس جمهور با اشاره بر زمان برگزاری انتخابات گفت که زمان برگزاری انتخابات طوری عیار گردد که قوای امنیتی تحت فشار قرار نگیرند.
محمد اشرف غنی گفت که در مورد چه‌گونگی مبارزات انتخاباتی باید با نامزدان صحبت شود و در این زمینه به عوض جلسات بزرگ از شیوه‌های ساده‌تر و تکنالوژی جدید استفاده صورت گیرد.
رییس جمهور خاطر نشان کرد که حکومت آماده است تا بالای مطبعه صکوک و شرکت‌های طباعتی داخلی سرمایه‌گذاری کند تا اوراق مرتبط به انتخابات در داخل افغانستان چاپ گردد.

رییس جمهور افزود که این کار به دو دلیل مفید است، اول اینکه قیمت چاپ اوراق انتخاباتی کاهش می‌یابد و دوم صنعت طباعتی افغانستان تقویت می‌گردد.
رییس جمهور غنی تصریح کرد که یک جدولی ترتیب گردد تا این مسأله تشخیص شود که کدام اصلاحات همزمان و کدام اقدامات به شکل سلسله وار انجام شود.
رییس جمهور کشور در اخیر صحبت‌هایش گفت که انتخابات یک روند مهم ملی است که باید همه در آن دخیل باشند. او تعهد کرد که تمرکز و وقت بیشتر خویش را به هدف آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی، صرف خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.