کمیسیون انتخابات: روز انتخابات بیش از ۲هزار مرکز رأی‌دهی بسته خواهد بود

- ۰۱ سنبله ۱۳۹۸

هم‌زمان با نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری، کمیسیون انتخابات می‌گوید که در روز انتخابات بیش از دو هزار مرکز رأی‌دهی بسته خواهد بود.
عبدالعزیز ابراهیمی یکی از سخنگویان این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی دلیل بسته بودن این مراکز را در روز انتخابات، ناامنی عنوان کرده است.
mandegarاین موضوع نگرانی برخی نهادهای ناظر را نیز برانگیخته است.
درحالی‌که کمتر از چهل روز برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است، اما کمیسیون مستقل انتخابات از بسته بودن دو هزار و دوازده مرکز در این روز خبر می‌دهد.
عبدالعزیز ابراهیمی یکی از سخنگویان این کمیسیون می‌گوید: «نهادهای امنیتی گفته اند که این مراکز در مناطقی موقعیت دارند که با تهدید شدید و متوسط امنیتی روبه‌رو اند و نهادهای امنیتی نمی‌توانند در این مراکز امنیت را تأمین کنند.»
کمیسیون مستقل انتخابات ۷۳۸۵ مرکز را برای برگزاری انتخابات و تأمین امنیت آن به نهاد‌های امنیتی پیشنهاد کرد، بعد از بررسی‌ها نهادهای امنیتی گفتند که تنها می‌توانند ۵۳۷۳ تا از این مرکزها امنیت را را تأمین کنند.
آقای ابراهیمی گفت این مراکز در اکثریت ولایت‌ها بدون کابل، پنجشیر و بامیان بسته خواهند بود.
براساس گزارش‌ها بیشترین مراکز مسدود در ولایت‌های فراه، کندز، غزنی، هلمند، جوزجان، زابل و سرپل می‌باشد.
این‌که چه تعداد از شهروندان کشور با بسته بودن این مراکز از حق رأی‌دهی محروم می‌شوند، کمیسیون مستقل انتخابات آمار مشخصی در این راستا نمی‌دهد.
به گفتۀ مسوولان کمیسیون انتخابات، مراکز بسته شامل برخی از مرکزهایی می‌شوند که قبلاً روند ثبت نام رأی‌دهی در آن صورت گرفته است.
مسوولان کمیسیون می‌گویند، افرادی ثبت نام شده می‌توانند به مراکز امن‌تر پای صندوق‌های رأی بروند و آنان زمینۀ رأی‌دهی را فراهم خواهند کرد.
در همین حال شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند که بسته بودن بخش زیادی مراکز رأی‌دهی مشروعیت و سراسری بودن انتخابات را تحت پرسش قرار می‌دهد.
یوسف رشید رییس اجرایی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان می‌گوید: این یک رقم تکان‌دهنده است، تقریباً یک ثلث مراکز ارزیابی‌شدۀ کمیسیون را تشکیل می‌دهد، مردم از حق رأی محروم می‌شوند و اصل عمومی بودن، همگانی بودن و عدالت نقض می‌شود.
قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ششم میزان برگزار شود.
به گفتۀ کمیسیون مستقل انتخابات بیش از نُه میلیون تن برای اشتراک در این روند ثبت نام کرده و به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.