رییس ادارۀ توزیع تذکره‌های برقی: ۳۰۰ کارمنـد را جـواب دادیـم -سرنوشتِ کارکنان ادارۀ تذکره‌های برقی امروز در ارگ تعیین می‎شود

- ۳۱ جوزا ۱۳۹۴

ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا کمک‎های خود به ادارۀ توزیع شناسنامه‎های برقی را به دلیل آغازنشدن کار این اداره، قطع کرده است.
رییس ادارۀ توزیع شناس‌نامه‌های برقی گفت: ادارۀ توسعه‌یی ایالات متحده امریکا باید شش میلیون یورو برای توزیع شناس‌نامه‌های برقی کمک می‎کرد؛ اما این اداره کمک‏‎های خود را به دلیل آغاز نشدن روند توریع شناسنامه‌های الکترونیکی یا آغاز نشدن رسمی این برنامه، پس گرفته است.
mnandegar-3به گفتۀ او، اتحادیۀ اروپا نیز یه همین دلیل تا ۶۲ درصد کمک‌های خود را کاهش داده است.
پیش از این خبرهایی پخش شد مبنی بر این‌که ادارۀ توزیع شناس‌نامه‌های برقی لغو شده است و هشت‌صد کارمند این اداره به دلیل قطع کمک‌های خارجی برکنار شده‌اند.
اما، همایون محتاط رییس ادارۀ توزیع شناس‌نامه‌های برقی در گفت‌‍‌‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت: خبر لغو ادارۀ شناس‌نامه‌های برقی کاملاً غلط است.
آقای محتاط در پیوند به برکناری هشت‌صد کارمند این اداره نیز می‌گوید: «تنها در پیوند به کارمندان مرکزی ما که در حدود ۳۰۰ نفر می‌شود و بودجۀ آن را جامعۀ اروپا تمویل می‌کرد، الی آغازشدن کار عملی این پروژه یک مقدار کاهش تشکیلاتی به میان آمده است.»
رییس ادارۀ توزیع شناس‌نامه‌های برقی می‌افزاید: این ۳۰۰ نفر در ۲۰۰ پُست اجرای وظیفه می‌کردند که ما تا پانزدهم جولای برای‌شان بودجه داشتیم که حالا تا شروع عملی روند توزیع شناس‌نامه‌های برقی کارشان توقف داده شده است.
آقای محتاط می‌افزاید: «هشت‌صد نفر کارمندان ساحوی ما می‌باشند و بودجۀ آنها از طریق وزارت مالیه تمویل می‌شود و وزارت مالیه برای ما وعده سپرده که یک مقدار پول را تا سه ماه دیگر می‌پردازند و بنابراین این کارمندان تا هنوز هم با ما کار می‌کنند.»
آقای محتاط همچنان میگوید: کمک‌کنندۀ عمدۀ دیگرمان اتحادیه اروپا است که کاملاً از پروژه بیرون نشده، اما تا ۶۲ فیصد کمک‌های خود را کاهش داده و تا دو ماه دیگر معاشات کارمندان را پرداخت می‌کند.
رییس توزیع شناس‌نامه‌های برقی می‌گوید: بدون کمک بیرونی روند توزیع شناس‌نامه نمی‌تواند موفقانه تنظیم شود و قطع این کمک‌ها تأثیرات منفی خود را خواهد گذاشت.
رییس ادارۀ توزیع شناس‌نامه‌های برقی در پیوند به عملی‌نشدن این روند می‌گوید: تا جایی‌که مربوط وزارت داخله می‌شود، ما همه آماده‌گی‌های لازم را برای شروع این روند داریم و فردا (امروز) جلسه‌یی روی آغاز توزیع شناس‌نامه‌های برقی در ارگ برگزار می‌گردد و به زودی این روند در شهر کابل آغاز خواهد شد.
قانون ثبت احوال نفوس که شناس‌نامه‌های برقی بخشی از آن است، پیش از این توسط شورای ملی به تصویب رسید؛ اما تا هنوز به دلایل نامعلومی روند عملی توزیع این شناس‌نامه شروع نشده است.
منابع و تحلیل‌گران می‌گویند که ریاست جمهوری روی دلایلی علاقه‌یی به توزیع شناسنامه‌های برقی ندارد و تلاش‌ها برای قطع کمک‌های بین‌المللی برای این اداره و در نهایت ملغا ساختن آن جریان دارد. پیش از این نهادهای بین‌المللی حمایت کننده مالی این اداره تهدید کرده بودند که در صورتی‌که کار توزیع شناسنامه‌های برقی آغاز نشود، آنان کمک‌های شان را به این اداره قطع می‌کنند. حالا زمان ضرب‌الاجل پایان رسیده است و ایالات متحده امریکا کمک‌هایش را به این اداره قطع کرده و اتحادیه اروپا هم کمک‌هایش را کاهش داده است.
منابع می‌گویند که ریاست جموری و برخی حلقات در حکومت وحدت ملی، برای عملی نشدن این پروسه بهانه‌جویی می‌کنند. زیرا توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی به صورت کامل، سبب برهم‌زدن معادلات قومی‌یی می‌شود که به صورت نادرست شکل گرفته است و این به سود گروه‌های ناسیونالیست در افغانستان نیست. از طرف دیگر، استفاده از شناسنامه‌های برقی در انتخابات مانع تقلب و مهندسی انتخابات می‌شود که بازهم به گفته تحلیل‌گران گروهایی هستند که توزیع آن را به نفع برنامه‌های سیاسی خودشان نمی‌دانند.

اشتراک گذاري با دوستان :