ریاست‌جمهوری افغانستان: گزارش گروه بحران سیاسی و استخباراتی است

- ۱۷ میزان ۱۳۹۱

دولت افغانستان گزارش اخیر گروه بین‌المللی بحران را، سیاسی و استخباراتی می‌خواند و باور دارد که برخی نهادهای بین‌المللی از جمله گروه‌ بین‌المللی بحران، در تلاش زمینه‌سازی برای مداخلۀ شماری از سازمان‌های استخباراتی و کشورهای خارجی در انتخابات آیندۀ ریاست‌جمهوری هستند.
سخنگوی رییس‌جمهور کرزی می‌گوید که گزارش گروه بین‌المللی بحران، در جلسۀ روز گذشتۀ شورای وزیران مورد بررسی قرار گرفت.
ایمل فیضی سخنگوی حامد کرزی به روزنامۀ ماندگار گفت که حکومت افغانستان گزارش گروه‌ بین‌المللی بحران را سیاسی و استخباراتی می‌داند و باور دارد که در عقب این گزارش اهداف خاصی قرار دارد.
او می‌گوید که این گزارش در شرایط بسیار حساس منتشر شده و آن‌ها (گروه بین‌المللی بحران) در تلاش فراهم‌سازی زمینۀ تقلب در انتخابات آیندۀ ریاست‌جمهوری افغانستان هستند. به گفتۀ او، برخی نهادهای بین‌المللی در تلاش سبوتاژ برنامۀ حکومت افغانستان برای برگزاری یک انتخابات شفاف و دموکراتیک هستند که گروه‌ بین‌المللی بحران هم یکی از این نهادهاست.
سخنگوی رییس‌جمهور کرزی گروه‌های همانند گروه بین‌المللی بحران را وابسته به استخبارات خارجی می‌داند و می‌گوید: برخی از سازمان‌های به ظاهر تحقیقاتی، خواست‌ها و اهداف برخی کشورها و سازمان‌های استخباراتی را بازتاب می‌دهند؛ گزارش اخیر گروه بین‌المللی بحران نیز چنین هدفی را دنبال می‌کند.
«تنهای‌مان نمی‌گذارند»
در گزارش گروه بین‌المللی بحران گفته شده که رقابت‌های سیاسی پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان سبب درگیری‌‌هایی خواهد شد که در این زدوبندها احتمال فروپاشی دولت هم وجود دارد.
در این گزارش همچنان از ناتوانی نیروهای امنیتی افغان در تامین امنیت کشور سخن زده شده است.
اما سخنگوی حامد کرزی می‌گوید که کشورهای جهان در کنفرانس‌های بن‌ دوم، کنفرانس شیکاگو و کنفرانس توکیو، تعهد کردند که افغانستان را پس از سال ۲۰۱۴ میلادی تنها نمی‌گذارند.
او گفت که اگر کشورهای جهان به وعده‌های‌شان صادق باشند، افغانستان هرگز به سوی هرج و مرج و جنگ داخلی نخواهد رفت.
آقای فیضی افزود: «ما به مردم خود این اطمینان را می‌دهیم که افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی دچار کدام بحران و یا جنگ داخلی نخواهد شد.»
«تفاوت جدی دیدگاه کابل و واشنگتن»
سخنگوی حامد کرزی می‌پذیرد که خشونت‌ها در کشور به گونۀ چشمگیری افزایش یافته است.
آقای فیضی گفت که مسیر کنونی جنگ به شکل نادرستی به پیش می‌رود؛ در این جنگ دیدگاه‌های کابل با واشنگتن تفاوت جدی دارد. جنگ علیه تروریسم آنگونه که باید، صورت نمی‌گیرد.
اما سخنگوی رییس‌جمهور برگشت دوبارۀ طالبان را برای مردم کشور و جامعۀ جهانی غیرقابل قبول دانست و گفت: تجربۀ طالبان را مردم افغانستان دارد، هرگز مردم اجازه نخواهند داد که طالبان به زور بیایند و قدرت را بگیرند… طالبان تنها می‌توانند از طریق اشتراک در پروسۀ سیاسی شامل قدرت شوند.
«گزارش‌های منفی»
اخیراً رسانه‌ها غربی از احتمال وقوع جنگ داخلی پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان سخن می‌زنند. اما دولت افغانستان این گزارش‌ها را «جنگ روانی» می‌خواند.
ایمل فیضی گفت که مردم تجربۀ بسیار تلخ از جنگ و خشونت دارند، آن‌ها هرگز به دنبال نبرد با یک دیگر نیستند و اجازه نمی‌دهند جنگ دیگری شعله‌ور شود.
خطر فروپاشی دولت افغانستان
در گزارش گروه بین‌المللی بحران که تحت عنوان «افغانستان: مسیر طولانی و دشوار به سوی انتقال ۲۰۱۴» روز دوشنبه منتشر شد، آمده است: «این خطر واقعی وجود دارد که به مجرد خروج نیروهای ناتو، رژیم کابل فروبپاشد… دریچه اقدام علاجی دارد به سرعت بسته می‌شود».
در این گزارش همچنان گفته شده است که افغانستان بعد از انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری پر هرج و مرج سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، باز هم در معرض برگزاری یک انتخابات آغشته با تقلب قرار دارد.
در این گزارش گفته شده است که تکرار بی‌نظمی در انتخابات، آرزوهای کمی را که برای ثبات افغانستان باقی مانده است، تضعیف می‌کند.
براساس این گزارش، این احتمال را نمی‌توان رد کرد که حامد کرزی برای گسترش و ابقای قدرت خود، حالت اضطراری را اعلام کند که چنین چیزی سقوط حکومت را سرعت می بخشد و یک جنگ داخلی را در پی خواهد داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.