غنی در روسیه: تروریسم فراتر از افغانستان امنیت منطقه را با تهدید مواجه ساخته است

- ۱۹ سرطان ۱۳۹۴

شنبه ۲۰ سرطان ۱۳۹۴

 

ماندگار- رییس‌جمهور غنی در نشست سران بریکس که پنجشنبۀ هفتۀ گذشته در شهر اوفای فدراتیف روسیه برگزار گردید، گفت که جنگ در افغانستان، امنیت و سیستم دولت داری در منطقه را تهدید می‌کند.
در این نشست که رؤسای جمهور روسیه، چین، هند، برازیل و افریقای جنوبی حضور داشتند، رییس‌جمهور کشور افزود که فعالیت‌های گروه‌های تروریستی اکنون فراتر از مرزهای افغانستان، امنیت چین، روسیه و سایر کشورهای این منطقه را با تهدید مواجه ساخته است.
mnandegar-3رییس‌جمهور در این سخنرانی در مورد تشکیل گروه‌های تروریستی مانند داعش، منابع تمویل، سربازی‌گیری و گسترش این گروه‌ها نیز صحبت کرد.
رییس‌جمهور غنی خاطر نشان کرد که برای ریشه‌کن ساختن این تهدید، نیاز به همکاری و اقدامات مشترک کشورهای منطقه می‌باشد.
رییس‌جمهور در این نشست اطمینان داد که افغانستان مرکز همکاری‌های منطقه‎یی خواهد بود، نه محلی برای رقابت و یا استفاده علیه کشورهای دیگر.
رییس‌جمهور غنی در حاشیۀ کنفرانس بریکس با رؤسای جمهور ایران، روسیه، چین، تاجیکستان، بلاروس، قزاقستان و نخست‎وزیران هند و پاکستان دیدار و گفت‎وگو کرد.
دکتر غنی در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان، از نقش پاکستان در تسهیل نخستین مذاکرات مستقیم هیأت شورای عالی صلح با گروه طالبان تقدیر کرد؛ اما خاطر نشان نمود که جنگ بالای ما تحمیل شده و در پهلوی آن‌که خواهان تأمین صلح پایدار در کشور هستیم، نمی‌گذاریم روند مذاکرات صلح صدمه ببیند.
رییس جمهور با اشاره به تهدید داعش گفت که تهدید داعش جدی شده است و گروه‌های دیگری تروریستی نیز در منطقه جاه گرفته اند.
آقای غنی تأکید کرد در صورتی‌که حملات دهشت‌افگنی در افغانستان کاهش نیابد، اقدامات بیشتری برای سرکوب تروریستان صورت خواهد گرفت.
رییس جمهور کشور از نخست‎وزیر پاکستان خواست تا در زمینه عملی‌شدن توافقنامه‌ها میان دو کشور همکاری و از جانب کشور خویش اقدام نماید.
او گفت: در صورتی‌که در زمینۀ انرژی برق در افغانستان سرمایه‌گذاری صورت گیرد، کشور ما نه تنها در این عرصه خودکفا می‌شود بل‌که می‌تواند مقادیر زیادی از انرژی برق را به پاکستان و هند نیز صادر کند.
دکتر غنی خطاب به صدراعظم پاکستان گفت که هر دو کشور در مهمترین مقطع روابط خویش قرار دارند و نیاز است به رهبری با درایت شماست تا بر این مشکلات فایق آییم.
محمد نواز شریف صدراعظم پاکستان در این دیدار گفت که علاقه‌مند بهبود روابط با افغانستان هستیم و با تشکیل حکومت وحدت ملی تعهد ما در این راستا تجدید شده است.
وی در مورد آغاز مذاکرات صلح میان هیأت شورای عالی صلح و گروه طالبان اظهار خرسندی کرد.
صدراعظم پاکستان بر عملی‌شدن پروژه‌های کاسا ۱۰۰۰ و تاپی تأکید کرد و همچنان از تصمیم افغانستان به‌خاطر گشایش قونسلگری در شهر لاهور پاکستان، استقبال کرد.
در این حال، محمد اشرف غنی در دیدار با نخست‌وزیر هند گفت که گفت که هدف ما تأمین صلح پایدار در کشور است، اما در عین حال جنگ را با جنگ پاسخ خواهیم داد.
وی گفت که مشکلات افغانستان اکنون (با یک چالش) منطقه‎یی مواجه است و نیاز است که برای آن راه حل منطقه‎یی جستجو شود و برای رسیدن به این هدف باید مقامات ارشد امنیتی و دفاعی منطقه نشست‌هایی داشته باشند.
رییس جمهور در مورد پروژه تاپی گفت که عملی‌شدن این پروژه زمان‌گیر می‌باشد؛ اما افغانستان در راستای عملی‌شدن هر چه زودتر پروژه مذکور متعهد است و رییس‌جمهور ترکمنستان در دیدار با وی گفته است که در این زمینه آماده هر گونه همکاری است.
رییس‌جمهور به صدراعظم هند اطمینان داد که به حل مشکلات سیک‌ها و اهل هنود افغانستان توجه بیشتر صورت خواهد گرفت.
محمد اشرف غنی گفت که نگرانی کشورهای منطقه را به خاطر افزایش نا امنی ها در افغانستان درک می‌کند و تاکید کرد که منطقه ما در پهلوی مشکلات، عوامل بالقوه زیادی برای رشد و شکوفایی نیز دارد.
رییس جمهور کشور خواهان تداوم کمک‌های هند به افغانستان شد و بر اهمیت ادامه همکاری‌های سه جانبه افغانستان، هند و ایران تاکید ورزید.
در مقابل نارندرا مودی صدراعظم هند گفت که کشورش علاقمند گسترش روابط با افغانستان است و امیدوارم که پروژه‌ها و قراردادها میان دو کشور در عرصه‌های مختلف بخصوص در زمینه‌های زراعت، اقتصاد، تجارت و کودکیمیاوی عملی گردد.
صدراعظم هند از فعالیت نیروهای امنیتی افغانستان در راستای مبارزه با تروریزم ستایش کرد و خاطر نشان نمود که این نیروها به اثبات رسانیده اند که از چالش‌های امنیتی موفقانه بدر می‌آیند.
وی با اشاره به دیدار اخیرش با رییس جمهور غنی و تعهد کشورش بخاطر کمک به تیم ملی کرکت افغانستان گفت که ما آماده هستیم که در این قسمت با افغانستان همکاری نماییم.
نارندرا مودی پیشنهاد کرد که اعضای سارک یک مانور مدیریت بحران طبیعی را انجام دهند زیرا کشورهای عضو سارک اکثراً از حوادث طبیعی آسیب پذیر اند.
چین به افغانستان تجهیزات امنیتی کمک می‌کند
شی جین پینگ، رییس جمهور چین به اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان گفته است که کابل را با آموزش و تجهیزات امنیتی کمک می‌کند. این تصمیم پس از آن گرفته می‌شود که مقام‌های چین از نخستین گفت‌وگوی مقام‌های افغانستان با طالبان نظارت کردند.
شی جین پینگ، رییس جمهور چین روز جمعه در نشستی در روسیه به اشرف غنی گفته است: «افزایش همکاری امنیتی به منفعت هر دو کشور است. چین به کمک خود به افغانستان با فراهم کردن تدارکات امنیتی، تکنولوژی، تجهیزات و آموزش ادامه می‌دهد.»
رییس جمهور چین جزئیات بیشتری نداده است، اما پیکنگ اخیراً وعده همکاری امنیتی به افغانستان داده و بعد از کاهش نیروهای امریکایی در این کشور، فعالیت‌های خود را گسترش داده است.
با وجود این که ظاهراً چین نقش بیشتری در افغانستان می‌گیرد، مقام‌های این کشور همواره تاکید کرده اند که در نظر ندارند خلای ناشی از ترک نیروهای خارجی را در افغانستان پر کنند. مقام‌های چین به نقش بزرگ تجارتی در بازسازی افغانستان تاکید کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.