تغییر جغرافیای جنگ و گسترش نرم دیپلماسی هند در شمال

- ۰۸ سرطان ۱۳۹۴

سه شنبه ۹ سرطان ۱۳۹۴

 

در پی تغییر جغرافیای جنگ از جنوب به شمال افغانستان و ائتلاف عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ، و جنرال دوستم معاون اول رییس ‌جمهور، برای کنترل ناامنی‌های این مناطق، سفیر هند در کابل با عطا محمد نور دیدار کرد.
چندی قبل پرویز مشرف رییس‌جمهور سابق پاکستان، اعتراف کرده بود که خروج نیروهای ناتو از افغانستان، دولت پاکستان و هند را وارد جنگ «نیابتی» در این کشور خواهد کرد.
mnandegar-3جاده‌ ابریشم که مناطق دورافتاده‌ ولایت بدخشان را به شمال‌ غرب چین متصل خواهد کرد، و راه لاجورد در شمال افغانستان که می‌تواند افغانستان را به آسیای مرکزی و اروپا وصل کند نیز در تغییر جغرافیای جنگ از جنوب به شمال افغانستان به نظر کارشناسان بی‌تاثیر نیست.
دولت اشرف‌غنی با چین برای ساخت جاده ابریشم به توافق رسیده و قرار است پکن از ساخت این جاده حمایت مالی کند بنابراین در صورت تکمیل این مسیر، روابط اقتصادی کابل – پکن بهبود می‌یابد و افغانستان نیز سود هنگفتی از این پروژه کسب خواهد کرد.
با توجه به رویکرد جدید دولت کابل به ویژه در همکاری‌های منطقه‌یی و چین، دولت و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی.اس.آی) که خود را خارج از این پروژه می‌بیند به احتمال فراوان استراتژی خود را در افغانستان نیز تغییر خواهد داد و به یکی از عوامل افزایش ناامنی و بی‌ثباتی در شمال افغانستان تبدیل خواهد شد.
به نظر کارشناسان، احتمال می‌رود که سازمان اطلاعات ارتش پاکستان، گروه‌های مخالف مسلح دولت را از طریق حمایت مالی،‌ اطلاعاتی و تسلیحاتی به ناامنی و جنگ در برابر نیروهای امینی افغانستان در شمال کشور وادار کند.
پیش از این، عبدالرشید دوستم معاون اول رییس‌جمهور افغانستان، و عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ، با تشکیل ائتلاف جدیدی برای مقابله با ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌های اخیر شمال افغانستان توافق کردند اما عده‌یی آن را شبه‌نظامی‌سازی دانستند.
این ناامنی‌ها تا جایی پیش رفته که هفته گذشته پارلمان افغانستان مورد حمله طالبان افغانستان قرار گرفت و مهاجمان تا چند قدمی صحن علنی این مجلس نیز پیش رفتتند. اما سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان نیز حمله به پارلمان افغانستان را به دستور سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی.اس.آی) و توسط شبکه حقانی اعلام کرد.
برخی کارشناسان بر این باورند که با توجه به نتیجه نگرفتن اشرف‌غنی از اتخاذ سیاست نزدیکی به اسلام‌آباد و حس پاکستان‌ستیزی و طالبان‌ستیزی مردم شمال افغانستان این فرصت را برای دهلی‌نو فراهم کرده که هند گسترش مجدد نفوذ خود در افغانستان و ادامه رقابت با پاکستان را در دیدار با رهبران و شخصیت‌های بانفوذ در شمال این کشور تسریع کند.
به نظر این کارشناسان دیدار روز گذشته امر سنها سفیر هند در افغانستان با عطامحمد نور والی بلخ و رییس شورای اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز در ادامه گسترش دیپلماسی هند تحلیل شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :