ایتلاف بزرگ ملی: کـارکرد کمیسیـون انتخـابات قابـل قبـول نیست

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 11 قوس 1397 - ۱۰ قوس ۱۳۹۷

مسوولان در «ایتلاف بزرگ ملی» مدعی اند که کمیسیون انتخابات از سوی حکومت مدیریت می‌شود و کارکرد آن برای جریان‌های سیاسی «قابل قبول» نیست.
سخنگوی ایتلاف بزرگ ملی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که تأخیر در اعلام نتایج آرای انتخابات پارلمانی نیز ترفندی است برای «حقیقت جلودادن دروغ‌ها» که توسط مسوولان کمیسیون انتخابات عملی می‌شود.
mandegarهمزمان بااین، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات، دلیل تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی را «مصروفیت در بازشماری و تفتیش آرا» عنوان می‌کند و می‌گوید که تا آخر همین هفته نتایج آرای ابتدایی تمام ولایت‌ها اعلام می‌شود.
مرزا محمد حق‌پرست، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: ۸۰ درصد کارهای ورود اطلاعات در دستگاه‌ها به پایان رسیده و ثبت انگشت‌نگاری نهایی شده است.
آقای حق‌پرست می‌افزاید که قرار است تا یک هفتۀ دیگر نتایج ابتدایی تمام ولایت‌ها به غیر از ولایت کابل اعلام شود. او می‌گوید: به دلیل بیشتر بودن شمار نامزدان در ولایت کابل، نتایج آرای آن به تأخیر اعلام خواهد شد.
به گفتۀ آقای حق‌پرست: حجم کارهای انتخاباتی کابل بسیار زیاد است و شمارش و بازشماری آرای کابل بسیار زمان نیاز دارد. معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات همچنان از بازشماری آرای ۶۰۰ مرکز رأی‌دهی در کابل خبر می‌دهد.
او دلیل تأخیر اعلام نتایج ابتدایی آرای ولایت‌هایی را که تاکنون نتایج ابتدایی آن اعلام نشده است، مصروفیت در بازشماری و تفتیشِ ۵ تا ۱۰ مرکزِ رأی‌دهی می‌خواند و تصریح می‌کند: «دو نوع تفتیش و بازشماری از این مرکزهای صورت می‌گیرد، یکی از سوی کمیسیون انتخابات و دیگر، کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی».
او می‌گوید که کمیسیون انتخابات به «به هیچ وجه» آرای غیر انگشت‌نگاری شده را «به نفع» نامزدان شمار نکرده و نخواهد کرد. به گفتۀ معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات: «تنها آن عده آرای غیر انگشت‌نگاری شده شمارش خواهند شد که مشخص شود در ۲۸ میزان، سیستم‌های انگشت‌نگاری در آنجاها غیر فعال بوده و یا دچار مشکل شده است».
در عین حال، ایتلاف بزرگ ملی می‌گوید که کار کمیسیون انتخابات پیش و پس از برگزاری انتخابات پارلمانی «مملو از تقلب، تخلف، بی‌قانونی و با ضعف مدیریتی» همراه بوده است.
فضل‌الرحمان اوریا، سخنگوی «ایتلاف بزرگ ملی» در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که کمیسیون انتخابات و حکومت «دو روی یک سکه» اند و با «ترفندهای» مختلف تلاش کرده‌اند افراد خود شان را به کرسی‌های پارلمان راه بدهند.
به گفتۀ این عضو ایتلاف بزرگ ملی: «کمیسیون انتخابات توسط حکومت مدیریت می‌شود. کار کمیسیون در واقع تطبیقِ قدم‌به‌قدمِ برنامه‌هایی است که از سوی حکومت برای شان تحویل داده شده است».
آقای اوریا کار کمیسیون انتخابات را «قابل قبول» نمی‌داند و به این باور است که تأخیر پی هم در اعلام نتایج انتخابات، «ضعف مدیریتی» و تلاش و فرصت‌یابی برای «حقیقت جلوه دادن دروغ‌‌ها» است.
این در حالی است که کمیسیون انتخابات تاکنون توانسته نتایج ابتدایی ۱۲ ولایت را اعلام کند. گفتنی است که تاریخ اعلام نتایج ابتدایی چند بار از سوی کمیسیون به تعویق افتید. ابتدا نتایج ابتدایی قرار بود ۱۹ عقرب اعلام شود، اما اعلام نتایج در کابل تا ۱۰ قوس و در ولایات دیگر تا ۲ قوس به تعویق افتاد.
مسوولان در کمیسیون انتخابات، دلیل این تأخیر را مسایلی مثل رسیده‌گی به شکایت‌ها، تأمین شفافیت و ثبت نتایج سیستم انگشت‌نگاری عنوان کرده اند، اما احزاب سیاسی و نهادهای ناظر بر انتخابات، دلیل این تأخیر را مداخلۀ حکومت و نیز ناتوانی و ضعفِ مدیریتی کارمندان این کمیسیون عنوان می‌کنند.
انتخابات پارلمانی در کشور به تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان سال جاری با مشکلات و تقلب‌های فروان برگزار شد. پیش از برگزاری انتخابات، احزاب و جریان‌های سیاسی، نهادهای ناظر بر انتخاباتِ افغانستان، رسانه‌ها و نیز فعالان جامعۀ مدنی از ضعف و مدیریتی و بی‌تجربه‌گی کمیشنران کمیسیون انتخابات ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که به مدیریتِ انتخابات از توان کمیشنران کنونی بیرون است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.