امریکایی‌ها مگـر چشـم نـدارند؟

- ۳۰ سرطان ۱۳۹۴

چهار شنبه ۳۱ سرطان ۱۳۹۴

 

در این روزها، حملاتِ اشتباهی و تأسف‌بارِ امریکایی‌ها بر مواضع دولتی، نگرانی‌هایی را برانگیخته است. در تازه‌ترین اقدام، آن‌گونه که مقام‌های ولایت لوگر می‌گویند ۱۰ سرباز ارتش در حملۀ هوایی نیروهای امریکایی در ولایت لوگر کشته شده‌اند. دو هلیکوپتر نیروهای امریکایی، یک پُسته نیروهای ارتش را هدفِ حمله قرار داده‌اند.
امریکایی‌ها گفته‌اند که این حمله اشتباهی صورت گرفته است؛ اما این اشتباه، سوال‌های زیادی را می‌تواند مطرح کند از جمله این‌که: چه‌گونه ممکن است که بمب‌افکنانِ امریکایی، پرچم رسمی دولت را در فراز پاسگاه نبینند و نیز نیروهای ارتش را نشناسند، و چه‌گونه این حمله در جریان جنگِ نیروهای ارتش در برابر طالبان بر آنان صورت گرفته است، و چه‌گونه بعد از این حمله، طالبان بر مواضع ارتش یورش می‌آورند و مانع از کشیدنِ اجساد توسط نیروهای پولیس می‌شوند؟
این حمله یکی از مستحکم‌ترین خطوط وزارت دفاع ملی در ولایت لوگر را در هم شکست و منفعتِ آن را طالبان بردند.
مسلماً حمله به پاسگاه نیروهای ارتش توسط چرخبال‌های بمب‌افکن امریکایی، بیرون از دو حالت نیست: یکی این‌که امریکایی‌ها بر اساسِ اطلاعاتِ غلط این نقطه را بمباران کردند، و دوم هم این‌که امریکایی‌ها از بمباردمانِ این پاسگاه ارتش، در پیِ آسان کردنِ کارِ داعش و طالب در لوگرند.
این دو تحلیل هر دو می‌توانند توجیهات و قرینه‌هایی را برای اثبات داشته باشند. به‌خصوص علت و نگاهِ اول می‌تواند عینیت و واقعیتِ بیشتری داشته باشد؛ زیرا بارها دیده شده است که امریکایی‌ها در انجام عملیات‌های این‌چنینی، مرتکب اشتباهات و خطاهای جبران‌ناپذیری شده‌اند که بر اثر اطلاعاتِ هدف‌مندِ نادرست و گمراه‌کننده صورت گرفته، و فقط تلفات غیرنظامیان و زنان و کودکان و مردانِ بی‌گناه را در پی داشته است. اما در رویداد اخیر، بحث اشتباهِ محض نمی‌تواند چندان قابل قبول باشد.
حالا امریکایی‌ها باید پاسخ دهند که به چه دلیلی بر این پاسگاه که نقطۀ مشکوک هم نبوده و پرچم کلانِ دولت نیز بر فراز آن به اهتراز بوده، حمله کرده‌اند. احیاناً اگر آن‌ها اطلاعاتِ نادرستی دریافت کرده‌اند، باید منبع صدورِ اطلاعاتِ نادرست را روشن بسازند.
چندی پیش بود که نیروهای امریکایی در یک اقدام دیگر، بر یک انبار مهمات در ولایت پروان حمله کردند و آن را از بین بردند. این حمله اگرچه بعداً با معذرت‌خواهی امریکایی‌ها توجیه گردید و اشتباه خوانده شد، اما به امریکایی‌ها واضح بود که آن‌ها انبار مهماتی را هدف قرار داده‌اند که فقط می‌توانست در برابر طالب و داعش به کار گرفته شود، نه علیه امریکایی‌ها؛ زیرا صاحبان آن انبار و مهمات، از مخالفان امریکا در همۀ این مدت نبوده‌اند.
در همین پروان، طالبانِ داخلی و پاکستانی در ولسوالی کوه صافی مرکز گزیده‌اند و هر روز افراد دولتی را در خانه‌های‌شان می‌کشند و مورد هدفِ امریکایی‌ها نیز قرار نمی‌گیرند.
در لوگر هم موضع نیروهای دولتی به شکلِ اشتباهی مورد هدف قرار می‌گیرد، اما در همین ولایت مواضع طالبان به شکل قصدی مورد هدف قرار نگرفته است.
به‌ یقین که این نوع برخوردها، باور مردم به صداقتِ امریکا در امرِ مبارزه با تروریسم را دگرگون می‌کند و امریکایی ها را به عنوان حامیانِ گروه‌های جنگیِ داعش و طالب به‌خاطر اهدافِ خاصی مورد گمان و اتهام قرار می‌دهد. حالا که امریکایی‌ها وعدۀ بررسی قضیۀ حمله به پاسگاه نیروهای ارتش در ولایت لوگر را داده‌اند، دیده شود که نتیجۀ تحقیق چه خواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.