داکتر رهین: اگر بر رسانه‌ها محدودیت وضع شود یک روزهم وزیر نخواهم بود

- ۲۲ میزان ۱۳۹۱

وزیر اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که هیچ برنامه یی مبنی بر وضع محدودیت بر رسانه‌ها در این وزارت وجود ندارد و اگر قرار باشد بر رسانه‌ها محدودیتی وضع گردد، یک روز هم وزیر نخواهد بود.
داکتر سید مخدوم رهین می‌گوید: «شایعات منتشر شده مبنی بر اینکه وزارت اطلاعات و فرهنگ قصد دارد بر نشرات رسانه‌‎ها محدودیت وضع کند، حقیقت ندارد.»
روز پنجشنبه، مرکز حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان «نی» اعلام کرد که این مرکز به اسنادی دست یافته است که وزارت اطلاعات و فرهنگ در صدد اعمال محدودیت بر رسانه‌ها است.
به گزارش خبرگزاری بخدی، مجیب خلوتگر رییس اجراییوی این مرکز می‌گوید که طرح موسوم به «معیاری ساختن رسانه‌ها» از جانب وزارت اطلاعات و فرهنگ به شورای وزیران فرستاده شده است.
آقای خلوتگر گفت: «طرحی را به نام معیاری ساختن رسانه‌ها، وزارت اطلاعات و فرهنگ ترتیب داده است و این طرح با امضای یکی از مقامات این وزارت به شورای وزیران فرستاده شده است.»
او می‌گوید، در این طرح، تلاش شده است تا به نحوی جلو نشرات برخی از رسانه ها گرفته شود و دسترسی رسانه ها نیز به موارد تحقیقی پیرامون فساد اداری موجود در حکومت نیز محدود می شود.
خلوتگر تاکید که در طرح به رعایت مصطلحات ملی و احترام به حاکمیت ملی کشور اشاره شده است.
او گفت: «نگران این موضوع هستیم که حکومت در آینده جلو نشرات رسانه‌ها را به این دلیل که چرا از کلمات پوهنتون، محصل و شاغلی استفاده نکرده، بگیرد و رسانه‌ها به دلیل عدم احترام به حاکمیت، نتوانند فساد موجود در حکومت را افشا کنند مانند افشا کردن حسابات بانکی فلان وزیر و این موضوع عدم احترام به حاکیمت ملی قلمداد شود.»
با این حال، داکتر رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که نگرانی اتحادیه‌های خبرنگاری پیرامون احتمال وضع محدودیت بر نشرات رسانه ها «بیجا» است.
رهین گفت: «من از طرح که برخی از اتحادیه‌های خبرنگاری از ایجاد آن صحبت کرده، در جریان نیستم، در حقیقت یک کمیسیون در وزارت اطلاعات و فرهنگ ایجاد شده است که اعضای این کمیسیون با تمامی مسئولان رسانه ها مشوره و کار خواهند کرد.»
او پذیرفت که این کمیسیون در پیوند با فرمان ۴۵ رییس جمهور ایجاد شده است و تا هنوز اعضای این کمیسیون تصمیمی مشخصی در مورد چگونگی فعالیت رسانه ها نگرفته اند.
رهین اعلام کرد که در آینده نزدیک جلسه‌یی مشوره دهی با تمامی مسوولان رسانه‌ها، اتحادیه خبرنگاران و صاحب نظران رسانه‌های کشور راه اندازی خواهد شد.
وزیر اطلاعات و فرهنگ هشدار داد در صورتی‌که بر آزادی بیان و رسانه‌ها محدودیت وضع شود، حاضر نیست که حتی یک روز هم در این وزارت کار کند.
حضور طالبان در سال ۲۰۱۴؟
برخی از ناظران می‌گویند که حکومت در صدد ایجاد محدودیت بر نشرات رسانه ها است تا ذهنیت مردم برای پذیرش طالبان و دیگر جنگجویان مسلح در سال ۲۰۱۴ در کشور فراهم شود.
این ناظران می‌گویند که احتمال اعمال محدودیت بر نشرات رسانه ها در پیوند با خواست گروه های مسلح مخالف دولت صورت می گیرد.
گروه‌های مسلح مخالف دولت نشر برخی از برنامه ها و آهنگ های که از طریق تلویزیون های افغانستان نشر می شود را مبتذل و غیر اسلامی خوانده اند.
مجیب خلوتگر رییس اجرائیوی نی نیز می پذیرد هدف حکومت در اعمال محدودیت بر رسانه ها، مد نظر گرفتن خواسته های طالبان و دیگر همکاران این گروه است.
او گفت: «حلقاتی در وزارت اطلاعات وفرهنگ و حکومت فعال است که می‌خواهند تا سال ۲۰۱۴ با ایجاد محدودیت در نشرات رسانه ها، ذهنیت عامه مردم افغانستان را برای پذیرش جنگجویان مخالف مسلح دولت فراهم کنند.»
خلوتگر هشدار داد که صلحی بدون آزادی بیان و حقوق شهروندی ناگوارتر از جنگ جاری در کشور است.
وزیر اطلاعات و فرهنگ اما می‌گوید که این موضوع حقیقت ندارد و به گفته او آزدای بیان و دموکراسی موجود در کشور از دستاوردهای اخیر در کشور است که در هیچ شرایطی سلب نخواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.