خواست بازمانده‌گان قربانیان شاه‌شهید از رییس جمهور: «حامیـان بی‌شـرم طالبـان» را از ارگ بیـرون کنیـد- «۴۱۵ تن کشته و زخمی شدند و ده‎ها منزل مسکونی و سه بازار ویران گردید»

- ۱۶ اسد ۱۳۹۴

شنبه ۱۷ اسد ۱۳۹۴

 

حملۀ خونین شب جمعه در شاه شهید کابل، در نوع خودش در سیزده سال پسین بی‎سابقه خوانده شده است.
در این حمله، ۴۱۵ غیرنظامی کشته و زخمی شدند و ده‎ها منزل مسکونی و سه بازار ویران گردید که در نتیجۀ آن میلیون‎ها دالر به بازرگانان و شهروندان کابل زیان وارد شد.
این انفجار به اندازۀ نیرومند و سنگین بود که اگر به محل رویداد بروید، تصور می‌کنید که این منطقه سال‌هاست که محل بمباردمان و جنگ است.
mnandegar-3این انفجار، ساعت ۱:۰۰ بامداد جمعه درست زمانی رخ داد که باشنده‎گان کابل در خواب بودند. شدت این انفجار به حدی بود که بخش کلانی از شهر کابل را به لرزه آورد. شیشه‎های منازل تا چند صدمتری حادثه ریخت.
این انفجار توسط یک موتر کلان بمب‌گذاری شده در محلۀ شاه شهید کابل رخ داده است.
ریاست جمهوری افغانستان از ایجاد کمیسیونی متشکل از اعضای بلندپایۀ دولتی برای تحقیق در مورد این انفجار و کمک به آسیب‌دیده‌گان خبر داد.
صدها نفر از شهریان کابل به شمول شماری از فعالان سیاسی و اعضای مجلس به زخمیان این رویداد خون اهدا کردند.
واکنش‌ها
ریاست جمهوری افغانستان، ریاست اجرایی حکومت افغانستان، سفارت امریکا در کابل و دفتر نماینده‌گی سازمان ملل در افغانستان انفجار شب گذشته را محکوم کردند.
در خبرنامۀ ارگ افغانستان آمده که چنین رویدادهایی نشان دهنده شکست مخالفان است.
محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان دیروز با زخمی‌های این حادثه دیدار کرده و از مقامات وزارت صحت عامه خواسته که از تمام امکانات شان برای مداوای زخمیان استفاده کنند.
آقای غنی انفجار پنجشنبه شب را بی‌سابقه خوانده است.
عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان نیز با انتشار اعلامیه‌ای بر روی صفحه رسمی فیسبوک خود، این حادثه را محکوم کرده و گفته است که جلوگیری از چنین حملاتی، «تنها با سرکوب قاطعانه» کسانی ممکن است که «از یک سو از صلح و دست برداشتن از خشونت و وحشی‌گری خبر می‌دهند و از سوی دیگر بار بار به اعمال وحشیانه و دشمنانه در قبال مردم بی‌گناه و مسلمان افغانستان متوسل می‌شوند.»
سفارت ایالات متحده آمریکا در کابل نیز این حمله را محکوم کرده است.
در پیام این سفارت آمده است که رخ دادن این انفجار در یک منطقه پرجمعیت، نشان می‌دهد که زندگی انسان‌ها برای عاملان این رویداد هیچ اهمیتی ندارد.
دفتر نماینده‌گی سازمان ملل در افغانستان هم با انتشار اعلامیه‌یی رویداد شب گذشته در کابل را محکوم کرده و خواستار توقف فوری استفاده از سلاح در مناطق مسکونی و حمله به این مناطق شده است.
تا به حال هیچ گروهی مسوولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.
این حمله خشم مردم را در برابر طالبان و تروریستان بر انگیخته است.
مردم از مقام‎های حکومتی انتقاد کرده‌اند که جنایت‌کاران فجیع‎ترین اعمال تروریستی را مرتکب می‎شوند و اما برخی از مقام‎های دولتی در پی مرگ ملاعمر رهبر تروریستان طالب، گلیم غم هموار می‎کنند. آن‎ها به ویژه از واکنش عمرزاخیل وال به تصمیم ادارۀ امنیت ملی به شدت خشم‌گین شده‌اند.
حضرت عمر زاخیلوال، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور پس از رویداد خونین جمعه شب گفت که نهادهای امنیتی نباید از برپایی مراسم سوگواری برای ملاعمر رهبر طالبان در کشور، جلوگیری کنند.
او دیروز به تلویزیون۱ گفته است: «من طرفدار ممنوعیت مراسم فاتحه‌خوانی از طرف حکومت، ادارات حقوقی و نهادهای امنیتی نیستم و دولت باید بر اساس همان پالیسی که در برابر روند صلح به پیش دارد با این موضوع نیز برخورد کند.»
آقای زاخیلوال همچنان در واکنش به اظهارات اداره امنیت ملی در مورد برگزاری مراسم سوگواری برای ملا عمر گفت که «چنین کاری خلاف عرف جامعه و آموزه‌های اسلامی است.»
مشاور اقتصادی رییس جمهور می‌گوید که برخورد با چنین اقداماتی، روند صلح را با مشکل رو به رو خواهد کرد.
پیشتر اداره‌ی عمومی امنیت ملی کشور هشدار داده بود که برگزارکننده‌گان مراسم سوگواری برای ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان مجازات خواهند شد.
حسیب صدیقی، سخنگوی اداره عمومی امنیت ملی پیشتر اعلام کرده بود، با افرادی که دست به چنین کاری می‌زنند برخورد خواهد شد.
رییس اجرایی نیز پیشتر خواهان مجازات آن شمار از مقامات حکومتی شد که در مراسم سوگواری برای ملاعمر شرکت کرده بودند.
فعالان مدنی و شهروندان کشور اما می‌گویند که سوگواری برای ملاعمر به معنی توجیح کردن جنایات وی است و آقای زاخیلوال، همان ستون پنجم دشمن در درون نظام است.
بعد از اعلام خبر رسمی مرگ ملاعمر طالبان حملات شان را از سر گرفته اند و مرگ رهبر این گروه خلاف برخی تحلیل سبب عقب نشینی این گروه از حملات شان نشده است.
انفجار یک موتر تیلری مملو از مواد انفجاری در کابل این سوال را به وجود آورده است که چگونه این موتر وارد کابل شده است. شهروندان کابل می‌گویند که حلقاتی در درون حکومت در رسیدن این مواد انفجاری به کابل با طالبان همدستی کرده اند. آنان از مقام‌های امنیتی می‌خواهند که مهره‌های دشمن در درون نیروهای امنیتی و سیاسی کشور را شناسایی کرده و به پنجۀ قانون بسپارند.
مردم کابل می‌گویند که خانوادۀ بسیاری از مقام‌های حکومتی به ویژه مسوولان امنیتی در بیرون از کشور است، بنابراین آنها نگران جان و مال مردم عادی و غیرنظامیان نیستند و این خود یکی از عوامل بی‌مسوولیتی مقامات و موفقیت دشمن پنداشته می‌شود.
شماری از بازمانده‌گان قربانیان رویداد شاه‌شهید کابل به خبرنگار روزنامۀ ماندگار گفته اند که طالبان از داخل نظام حمایت می‌شوند و برخی از چهره‌های حامی طالبان در ارگ ریاست جمهوری مسکن گزیده اند. آنان به گونۀ نمونه از عمر زاخل وال مشاور ارشد اقتصادی رییس جمهور نام برده اند که مخالفتش را با ممناعت از برگزاری مراسم فاتحه خوانی ملاعمر ابراز داشته و گفته است که طالبان و ملاعمر دلیل اصلی جنگ و دربدری در افغانستان نیستند.
قربانیان این رویداد خونین از رییس‌جمهوری خواستند که اگر نمی‌تواند سازمان دهنده‌گان حملات انتحاری را شناسایی و بازداشت کند، حد اقل «حامیان بی‌شرم طالبان» را از ارگ ریاست جمهوری کنار بزند.
آنان گفته‌اند، آنانی‌که در حکومت‌اند و هوادار برگزاری مراسم سوگواری برای ملاعمر، ممکن خود همان نفوذی‌ها و ستون پنجم طالبان در درون حکومت باشند.
امنیت ملی افغانستان گفته که انتقام حملۀ شاه شهید کابل را از تروریستان می‌گیرند.
حملۀ انتحاری در برابر اکادمی پولیس کابل
در این حال، یک حمله کنندۀ انتحاری شام دیروز کارمندان اکادمی پولیس را در منطقۀ افشار کابل آماج حمله قرار داد.
در این حملۀ انتحاری، تلفاتی بر نیروهای امنیتی وارد شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :