ظهور گروه تازۀ افراطی در جنوب افغانستان

گزارشگر:شنبه 31 اسد 1394 - ۳۰ اسد ۱۳۹۴

mnandegar-3مقامات محلی در ولایت غزنی در مرکز کشور از شکل گیری یک گروه جدید افراطی به نام «کماندوهای اسلامی» در مناطق جنوبی کشور به ویژه ولایت های زابل و ارزگان خبر دادند.
محمدعلی احمدی، معاون والی غزنی می گوید که این گروه که در حال حاضر دستکم یک هزار نفر شان برای آنها تثبیت شده اند، با شبکه القاعده پیوند دارد و پس از عملیات گسترده ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی که در ماه جون سال ۲۰۱۴ انجام شد، آنها وارد افغانستان شده اند.
آقای احمدی به خبرگزاری بخدی گفت: «بخش بزرگی از نیروهای مرتبط با القاعده پس از عملیات نظامی ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی وارد افغانستان شدند، این افراد که بیشتر شان از کشورهای آسیای میانه هستند در ولایت های تخار، بدخشان و قندوز مستقر شدند و بخش دیگر آنها امدند در ولایت زابل و ارزگان در مناطق مانند خاک افغان، شاهجوی و ارغنداب مستقر شدند.»
او می گوید هر چند این پیکارجویان با شبکه القاعده ارتباط دارند اما از زمان که وارد افغانستان شده اند، انهاییکه به سمت شمال افغانستان رفتند عملا در جنگ با نیروهای امنیتی افغان قرار دارند، اما گروهی از آنها که در زابل، ارزگان و قندهار مستقر شدند با ایجاد گروه جدید با نام کماندو های اسلامی بیشتر به کار استخباراتی، تبلیغی و جلب و جذب نیرو مشغول هستند.
معاون والی غزنی افزود براساس اطلاعات که او دریافت کرده است، بیشتر این پیکارجویان اتباع چیچین، ازبکستان، چین و ترکمنستان هستند.
احمدی، در مورد پرسشی که چرا این پیکارجویان در دو منطقه شمال و جنوب افغانستان مستقر شده اند گفت که آنها مطابق برنامه عمل می کنند و در صورت که یک مسیر یا در یک منطقه به مشکل مواجه شوند، از مسیر و منطقه دومی استفاده کنند.
نخستین ضربه شصت
افراد کماندوهای اسلامی با گروه دولت اسلامی موسوم به داعش ارتباط نزدیک دارند، هر چند آنها در برخی مناطق زابل و ارزگان با طالبان چندین بار درگیر شدند و طالبان را از مناطق در خاک افغان، ارغنداب و شاهجوی بیرون راندند.
محمدعلی احمدی میگوید که این پیکارجویان بسیار مجهز هستند، همواره با نقاب و روبند ظاهر می شوند و با موترهای نوع هایلکس گشت و گذار می کنند، برای نخستین بار انها در منطقه شاهجوی زابل ۳۱ مسافر را ربوند که هنوز هم دستکم ده نفر این گروگانها را در اختیار دارند.
معاون والی غزنی در پاسخ به این پرسش که واکنش باشندگان محل در مورد حضور و فعالیت این گروه تازه تشکیل شده چه بوده گفت: «وقتیکه در اولین اقدام آنها مسافرین را در ماه حوت سال گذشته به گروگان گرفتند، گروگانها را در مناطق خاک افغان و دای چوپان نگهداری کردند، براساس اطلاعات که ما داریم، مردم بومی محل که در اطراف محل نگهداری این مسافرین بودند چهار مسجد بودند که نمازگذاران همین چهار مسجد می آمدند به شکل ادای وظیفه دینی و فریضه اسلامی این مسافرین را لت و کوب می کردند، این نشانگر این مسله است که مردم منطقه به خاطر مسایل ایدیولوژیک از این پیکارجویان حمایت می کنند و آنها را بانی و ناجی اسلام می دانند.»
او می گوید که در حال حاضر این افراد با استفاده از وضعیت موجود در منطقه و سنتی بودن مردمان بومی محل و به شدت تبلیغات دینی که راه انداخته، جای پا باز کرده اند و اگر جلو آن گرفته نشود در آینده نه چندان دور درد سر بزرگی برای دولت افغانستان ایجاد خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.