بررسی طرح توافقنامۀ اتصال افغانستان به اروپا در دومین نشست راه لاجورد در گرجستان

- ۰۲ سنبله ۱۳۹۴

وزارت امور خارجۀ افغانستان از بررسی طرح توافقنامۀ اتصال افغانستان به اروپا در دومین نشست تخصصی پنج‌جانبه «راه لاجرود» به میزبانی شهر تفلیس پایتخت گرجستان خبر داد.
دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه افغانستان روز گذشته با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: دومین نشست تخصصی پنج جانبه حمل و نقل و ترانزیت «راه لاجورد» در تفلیس پایتخت گرجستان برگزار شد.
mnandegar-3در این نشست، طرح تواقفنامه راه لاجورد میان کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه بررسی شد.
اعلامیه افزود: نشست مذکور به میزبانی گرجستان و با ریاست مشترک این کشور و افغانستان برگزار شده بود که در آن مسوولان ارشد، کارشناسان و دیپلمات‌های امور اقتصادی، حقوقی، راه و حمل و نقل وزارت‌های خارجه، ترانزیت، و راه آهن کشورهای نامبرده شرکت کرده بودند.
نظرات و پیشنهادات کشورهای شرکت کننده در دومین نشست تخصصی راه لاجورد در مورد طرح توافقنامه آن ارایه و پس از بحث و گفت‌وگو مورد موافقت واقع شد.
بحث روی متن طرح توافقنامه پنج جانبه راه لاجورد در گام‌های نخست، ایجاد یک چارچوب حقوقی برای استفاده از مسیری با مسافت ۲۸۰۰ کیلومتر می‌باشد تا زمینه را برای توافق نهایی و امضای این طرح مساعد کند.
شرکت کننده‌گان در این نشست توافق کردند تا مواردی را که بر سر آن اختلاف نظر وجود دارد در نشست آینده مورد بحث و بررسی قرار دهند که بر همین اساس ترکیه خواستار برگزاری سومین نشست تخصصی برای مذاکره در مورد طرح توافقنامه راه لاجورد تا پایان سال جاری میلادی در استانبول شد.
تاریخچه راه لاجورد به بیش از دو هزار سال می‌رسد و یکی از مسیرهای اصلی راه ابریشم بوده و سنگ‌های قیمتی افغانستان از جمله «لاجورد» از معادن بدخشان با استفاده از همین مسیر به اروپا، بالکان و کشورهای سواحل مدیترانه صادر می‌شده است.
راه لاجورد کوتاه‌ترین راه تجاری برای انتقال کالا به کشورهای آسیای جنوبی و اروپایی می‌باشد که با استفاده از این مسیر کالاهای تجاری سه الی چهار روز زودتر از سایر مسیرهای ترانزیتی انتقال یافته و یک تا دو هزار دلار در هر کانتینر صرفه جویی اقتصادی صورت می‌گیرد.
ارایه طرح راه لاجورد و احیای این مسیر تاریخی از جمله فعالیت‌های وزارت امور خارجه افغانستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.