بحــران کـــلان اجتـــماعی مردم دسته‎‏دسته کشور را ترک می‎کنند

گزارشگر:ابوبکر مجاهد / چهارشنبه 4 سنبله 1394 - ۰۳ سنبله ۱۳۹۴

به دلیل بی‌‎کفایتی دولت وحدت ملی، مهاجرت‎ها از کشور به شکل بی‎پیشینه‌یی افزایش یافته و براساس برخی گزارش‌ها، دست‎کم هر ماه ۱۲۰ هزارتن کشور را به مقصد کشورهای خارجی ترک می‎کنند.
مقام‎های دولتی نیز افزایش رقم مهاجرت‎ها از کشور را تأیید می‎کنند و می‎گویند که تنها هم اکنون ۷۵ هزار مهاجر افغانستانی در کشور یونان در بی‌سرنوشتی به سر می‎برند.
مسوولان وزارت مهاجرین می‎گویند که پناه‎جویان افغانی در کشورهای ترکیه، یونان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و اتریش در وضعیت بسیار بدی به سر می‎برند.
mnandegar-3ریاست پاسپورت از افزایش بی‏پیشینۀ متقاضیان پاسپورت خبر می‎دهد. مسوولان این اداره می‎گویند که آن‎ها قادر نیستند که به رقم روز افزون متقاضیان به اسرع وقت پاسخ دهند. این اداره می‎خواهد تشکیل خود را افزایش بخشد تا بتواند به شکل سریع به متقاضیان پاسپورت پاسخ بدهد.
اسلام‌‌الدین جرأت سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: در سال ۱۳۹۲ تعداد مهاجرینی‌که در یونان بودند، به ۶۵ هزار تن می‌رسیدند؛ اما امروز بیشتر از ۷۵ هزار مهاجر افغانستانی در کشور یونان در حالت بحرانی به‌سر می‌برند.
او می‎گوید که مهاجرین از سوی باندهای بزرگ قاچاق انسان اغوا می‎شوند.
آقای جرأت خاطر نشان کرد: «قاچاق‌چیان افرادی را که در اردوگاه‌ها استند؛ به‌خاطر به دست‌آوردن پول به‌پناهنده‌گی به کشورهای اروپایی تشویق می‌کنند و مردم هم بدون آگاهی از پیامدهای ناگوار این سفر، خود را به آنان می‌سپارند.»
سخنگوی وزارت مهاجرین گفت: مهاجرین افغانی در یونان به سه دسته تقسیم می‎شوند: گروه اول خواهان رفتن به کشورهای اروپایی استند. دستۀ دوم به‌کشور یونان در خواست پناهنده‌گی داده اند که این کشور نسبت مشکلاتی که دارد، پناه‌جویان را پذیرفته نمی‌تواند و گروه سوم خواهان برگشت دوباره به ‌افغانستان استند که بنابر نبود نماینده‌گی سیاسی افغانستان در کشور یونان به‌مشکلات زیادی مواجه استند.
در این حال، شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: به وضعیت مهاجرین افغانستانی که در اردوگاه‌های کشور ترکیه به‌سر می‌برند، سفارت افغانستان مقیم انقره رسیده‌گی می‌کند.
آقای مستغنی می‌افزاید: در این اردوگاه‌ها، مواد اولیۀ صحی، البسه، محل اقامت برای تمام مهاجرین از طرف کمیشنری سازمان ملل متحد داده می‌شود.
به‌گفتۀ او، افرادی‌که خواهان برگشت به افغانستان باشند، پس از طی مراحل اسنادشان توسط سفارت افغانستان مقیم انقره و قنسلگری افغانستان مقیم استانبول برگه‌های برگشت برای شان داده ‌می‌شود.
او می‌گوید: مهاجرین افغانستانی در یونان به‌مشکلات سخت دست و پنچه نرم می‌کنند، سفارت غیر مقیم افغانستان در کشور همجوار یونان که در شهر صوفیه مرکز بلغارستان است، نسبت مشکلاتی که دارد به‌تمام مهاجرین در یونان رسیده‌گی کرده نمی‌تواند.
آقای مستغنی خاطر نشان کرد، مهاجرینی‌که به شکل غیر قانونی و توسط گروه‌های قاچاق از افغانستان بیرون می‌شوند، وقتی توسط پاسبانان مرزی بازداشت می‌شوند و برگۀ برگشت برای شان داده می‌شود؛ خود را از نظر مسوولان پنهان می‌کنند؛ تا برگرداننده نشوند.
به‌گفتۀ او، در برخی موارد افرادی که می‌خواهند اسناد مهاجرت خود را موجه جلوه دهند، از دریافت خدمات سفارت‌ افغانستان و قونسلگری‌ها دوری می‌کنند.
افزایش تقاضا برای گذرنامه
در این حال، ادارۀ توزیع پاسپورت در وزارت امور داخله از افزایش چندبرابری شمار متقاضیان پاسپورت خبر می‎دهد.
دگر جنرال سید عمر صبور رییس اداره گذرنامه وزارت داخله در مصاحبه به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: متقاضیان گذرنامه نسبت به سال گذشته افزایش چشم‌گیری یافته است.
آقای صبور می‌افزاید: در سال‌های گذشته‌ به هر فامیل ۸ نفری یک‌جلد گذرنامه داده می‌شد، ولی حالا برای هر عضو فامیل یک‌جلد گذرنامه داده می‌شود. بناً این کار باعث ازدحام در این اداره شده است. او می‌گوید: «اگر روزانه ۲۰۰ فامیل ۸نفری مراجعه به گرفتن گذرنامه کنند، برای این اشخاص ۱۶۰۰ جلد گذرنامه توزیع می‌شود».
او همچنان گفت: بخشی از مردم که تاریخ گذرنامه‎های شان سپری شده است، می‎خواهند گذرنامه‎های تازه بگیرند.
آقای صبور افزود: علت دیگر ازدحام در ریاست گذرنامه این است که روزانه هزارها جوانی که به‌تحصیل می‌روند، جهت اخذ گذرنامه به این اداره مراجعت می‌کنند.
رییس اداره گذرنامه همچنان تصریح کرد: در گذشته‌ها افرادی که گذرنامه‌های قلمی به‌دست ‌می‌آوردند؛ نیاز به‌حضور در ریاست گذرنامه نداشتند، حتا افراد کمیشن‌کار می‌توانستتند گذرنامه آنان را برای‌شان بگیرد، ولی در حال حاضر فردی که گذرنامه می‌گیرند، ابتدا باید بایمتریک معاینه شوند و بعداً گذرنامه خود را اخذ کند.
آقای صبور با بیان این‌که نبود شناس‌نامه برقی یکی از مشکلات دیگری در ریاست گذرنامه است، تأکید می‌کند: «اگر شناس‌نامه برقی وجود داشته باشد، به اطمنان می‌توان به مشکلات افرادی که گذرنامه اخذ می‌کنند، رسیده‌گی کرد».
آقای صبور خاطر نشان می‌کند: در طول یک سال گذشته بیشتر از هفت صد هزار جلد گذرنامه توزیع شده که بیشتر این افراد به مهاجرت خارج به از کشور رفته اند.
او بابیان این‌که متقاضیان گذرنامه افزایش یافته، می‌گوید: دستگاه‌های توزیع گذرنامه ظرفیت تولید ۱۰۰۰ الا ۲۰۰۰ جلد گذرنامه در ۲۴ ساعت در سطح کشور دارد؛ ولی روزانه ۳۰۰۰ هزار تا ۷۰۰۰ تن متقاضی گذرنامه داریم که این باعث ازدحام می‌شود.
او افزود: چون دستگاه‌های توزیع گذرنامه ظریفیت کم دارد، بناً شمار افرادی که از ولایات توسط مدیریت‌های گذرنامه اسناد شان به مرکز می‌رسد؛ یک مدت در انتظار می‌مانند.
او تصریح نموده افزود: به خاطر حل مشکلات هموطنان عنقریب تشکیلات ادارۀ گذرنامه بالا برده شده و دستگاه‌های چاپ را نیز افزایش می‌دهیم.
رییس اداره گذرنامه خاطر نشان کرد: «من از دوستان، همکاران و وکلای‌ مردم خواهش می‌کنم که به‌هیچ فردی واسطه نشوند، تا باعث ضایع‌شدن وقت دیگران نشوند».
برخی از استادان دانشگاه، دلیل افزایش مهاجرت‎ها را بی‎کاری، فقر و جنگ و نا امنی می‌‎دانند.
آنان می‌گویند که دولت وحدت ملی در برآورده سازی نیازهای مردم ناکام بوده است.
عزیز یختیاری استاد دانشگاه می‌گوید: مهاجرت‌های اخیر ریشه در بدامنی کشور دارد. کشور در آتش جنگ شعله‌ور است و فقر و بی ثباتی در آن بیداد می‌کند.
این استاد دانشگاه افزود: در طول ۱۳ سال کوشش‌هایی به‌خاطر امنیت صورت گرفت، ولی در این اواخر پس از انتخابات ریاست جمهوری کشور دوباره به‌حالت بحران رفت.
آقای بختیاری خاطر نشان کرد: «حکومت وحدت ملی در ایجاد اشتغال و امنیت مردم موفق عمل نکرد، امیدواری شماری زیاد مردم نسبت به‌امنیت و ایجاد شغل در دولت وحدت ملی به‌یأس و ناامیدی تبدیل شد».
او می‌گوید: اخیراً میزان مهاجرت‌ها به شکل بی‌سابقه‌یی افزایش یافته و حتا جوانان‌ دانشجو درس‌های خود را رها کرده، به‌مهاجرت می‌روند و در مسیر راه به‌مشکلات زیاد روبرو استند.
به‌گفتۀ او، شماری از این مهاجرین در کشتی غرق می‌شوند و شماری دیگر مورد حمله پاسبانان مرزی کشورها قرار می‌گیرند.
این استاد دانشگاه تاکید‌ می‌کند: این مهاجرت‌ها زنگ خطری به دولت وحدت ملی است که نتوانست در ایجاد شغل و امنیت برای مردم جواب‌گو باشد.
او اضافه کرد، افرادی‌که در دانشگاه‌های خصوصی با پول شخصی تحصیل کرده‌اند، یا در دانشگاه دولتی درس خوانده‌اند، به‌خاطر نبود کار در داخل کشور به‌بیرون از کشور مهاجرت می‌کنند.
عزیز بختیاری تأکید کرد: افغانستان در یک حالت حساس قرار دارد و سران دولت وحدت ملی باید این حساسیت را درک کنند؛ تا از این بیشتر حالت کشور بحرانی نشود.
این اظهارات درحالی صورت می‎گیرد که براساس آمارهای نهادهای بین المللی تنها در سال ۲۰۱۴ میلادی نزدیک به دو نیم میلیون تن افغانستان را به قصد کشورهای خارجی ترک کرده اند.
در سال ۲۰۱۵ وضعیت به مراتب بدتر از سال ۲۰۱۴ شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.