سفر مهمِ رییس‌جمهور ترکمنستان به افغانستان- عشق‎آباد و کابل در پی گسترش مبادلات اقتصادی

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 7 سنبله 1394 - ۰۶ سنبله ۱۳۹۴

رییس‌جمهور ترکمنستان پنج‌شنبه در سفری یک روزه به کابل آمد و با مقام‎های بلندپایۀ دولت وحدت ملی دیدار و گفت‌‎وگو کرد.
در جریان این سفر، مقام‌های افغانستان و ترکمنستان در زمینه‌های مختلف، پنج تفاهم‌نامه و یک اعلامیۀ را مشترک امضا کردند. این تفاهم‌نامه‌ها در بخش‌های اقتصاد، تجارت، دانش و ورزش به‌امضا رسید.
محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در یک کنفرانس مشترک خبری با قربان قلی بردی محمداوف رییس‌جمهور ترکمنستان گفت که افغانستان می‌خواهد در روابط مرزی با mnandegar-3ترکمنستان برای کشورهای منطقه الگو باشد.
آقای غنی هم‌چنان گفت که میزان داد و ستد بازرگانی میان دو کشور همسایه به‌حد یک میلیارد دالر در سال، افزایش یافته است.
او نتایج این سفر را پیام خوبی برای تولید کننده‌گان و صادر کننده‌گان قالین افغانستان دانست و خاطر نشان کرد که یک اعشاریه شش میلیون افغانستانی که هشتاد فیصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند، در تولید قالین نقش دارند.
آقای غنی خاطرنشان کرد: رییس جمهور ترکمنستان به‌وزارت قالین آن کشور هدایت داده است تا در این زمینه با افغانستان همکاری بیشتر کند و هم‌چنان به‌اکادمی علوم آن کشور دستور داده است که نقش قالین را در میراث فرهنگی دو کشور مورد توجه قرار دهد.
رییس جمهور گفت: برای اولین‌بار طرح انتقال ترانزیت برق را از طریق افغانستان به‌پاکستان نیز مورد بررسی قرار دادیم و بعد از این، زمینۀ همکاری منطقه‌یی در این راستا فراهم خواهد شد.
محمد اشرف غنی گفت که در بخش‌های دیگر انرژی در قسمت واردات تیل و گاز افغانستان به‌یک چارچوب ابتدایی به‌موافقت رسیدیم و پایپ‌لاین ترکمنستان به‌زودترین فرصت به‌آقینه خواهد رسید.
آقای غنی اظهار آرزومندی کرد که برای تجار افغانستان و ترکمنستان زمینۀ فعالیت بیشتر فراهم شود و نمایشگاه‌ها میان دو کشور در بخش‌های مختلف بخصوص قالین، برگزار گردد.
رییس جمهور با بیان این‌که توافق سه جانبۀ‌ افغانستان، ترکمنستان و تاجکستان در زمینۀ تمدید پایپ‌لاین از مرحلۀ پلانگذاری به‌مرحلۀ اجرایی می‌رود، افزود که مسیر اساسی این پایپ‌لاین تغییر نخواهد کرد و طبق طرح ابتدایی عملی می‌شود و نتایج خوبی را برای زراعت، تجارت و صنعت برای مردمان دو کشور خواهد داشت.
محمد اشرف‌غنی افزود که اساس همکاری ترانزیت بین افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه مهم است و هر قدمی را که در این راستا می‌گذاریم، در حقیقت احیای راه ابریشم می‌باشد.
او افزود که تعهد افغانستان و ترکمنستان این است که سرحد میان دو کشور، مرز صلح، همکاری، همزیستی و نمونۀ زنده‌گی خوب دو همسایه نیک می‌باشد.
هم‌چنان، قربان‌قلی بردی محمداوف رییس جمهور ترکمنستان، ضمن تشکری از مهمان‌نوازی رییس جمهور و مردم افغانستان، مذاکرات‌اش را با رییس جمهور غنی نتیجه بخش و سازنده خوانده گفت، ترکمنستان بر تعهدات خویش پابند است و آمادۀ گسترش و تعمیق روابط خویش با افغانستان می‌باشد.
رییس جمهور ترکمنستان گفت که افغانستان و ترکمنستان در زمینۀ مبارزه با مواد مخدر و تروریسم با همدیگر همکاری خواهند کرد و کشورش در زمینۀ تأمین صلح و ثبات، مسایل اجتماعی و اقتصادی کمک‌های بشر دوستانۀ با افغانستان می‌کند.
ترکمنستان و صلح افغانستان

قربان‌قلی بردی محمداوف گفت که ترکمنستان در پروسه استانبول همکاری کرده، آمادۀ میزبانی نشست آیندۀ آن است.
رییس‌جمهور ترکمنستان هم‌چنان گفت که کشورش آماده است تا در بخش‌های انرژی و حمل و نقل، پروژه‌های بزرگی را به‌انجام برساند.
او یادآور شد که کشورش جهت جلوگیری از مخالفت‌ها و اختلافات، روش دیپلماسی را برای صلح پیش‌نهاد می‌کند و به‌همین منظور، باید اسباب زیادی مهیا شود تا در چارچوب قوانین و مقررات سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های جهانی از این روش استفاده شود.
آقای محمدوف گفت: ما اوضاع کنونی افغانستان را در طول مذاکرات مورد بررسی قرار دادیم؛ ترکمنستان آماده است تا جهت تامین هم‌بسته‌گی ملی و صلح و ثبات، افغانستان را کمک کند.
او گفت: در سال جاری میلادی ما کار عملی پایپ‌لاین ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند را آغاز می‌کنیم.
رییس جمهور ترکمنستان هم‌چنان اشاره کرد که کشورش حاضر است با حضور کلیدی سازمان ملل متحد از گفت‌گوهای صلح افغانستان با طالبان میزبانی کند.
محمداوف گفت: در این راستا نقش اساسی را سازمان ملل اجرا می‌کند و ترکمنستان اگر نیاز باشد با حمایت سازمان ملل متحد، آمادۀ هم‌کاری در زمینۀ انجام مذاکرات ملی است و ما می‌توانیم که از راه سیاسی خود را در اختیار برادران قرار دهیم تا گفت‌گوها انجام شود.
در همین حال، رییس جمهور غنی نیز گفت که ترکمنستان در قسمت صلح با عزت، پایدار و دوام‌دار در افغانستان مثل همیشه ممد واقع خواهد شد.
ترکمنستان و تجارت افغانستان
ترکمنستان از جمله کشورهایی است که روابطش با افغانستان بیشتر بر مبنای مبادلات اقتصادی، بازرگانی و انرژی استوار است. کشوری که گفته می‌شود صادراتش به‌افغانستان سالانه به بیش از یک میلیارد دالر می‌رسد.
سیف الدین سیحون آگاه اقتصادی می‌گوید: ترکمنستان کشوری است که بیشتر رویکرد اقتصادی در منطقه به‌ویژه با افغانستان دارد.
او می‌گوید که گسترس روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان این دو کشور بسیار مهم است.
استاد سیحون می‌افزاید: ترکمنستان بخشی از نیازمندی انرژی افغانستان را تأمین می‌کند و به‌افغانستان گاز و برق می‌فرستد.
آقای سیحون می‌گوید: اگر پروژۀ تاپی عملی شود، افغانستان برای نخستین‌بار در همکاری‌های منطقه‌یی وصل می‌شود.
او می‌گوید: در این میان، دولت افغانستان تا هنوز با وجود همه ادعاهایی که مطرح می‌شود، برای عملی‌کردن این پروژه آماده‌گی‌های لازم را نگرفته و نشان می‌دهد که منتظر دیگران اند تا در این زمینه کاری انجام دهند.
آقای سیحون می‌گوید که اجرایی‌کردن این پروژه سبب می‌شود تا شمار زیادی از افغانستانی‌ها شامل کار شوند و برای امنیت و ثبات در کشور نیز نقش داشته باشند.
این استاد دانشگاه با اشاره به‌ایجاد خط آهن ایران -ترکمنستان و تاجیکستان می‌گوید: زمینه‌های بسیار گستردۀ تبادلۀ همکاری‌ها وجود دارد و این‌ها می‌تواند برای همکاری، همگراهی، دوستی و پیشرفت اقتصادی در منطقه مفید باشد.
او خاطر نشان می‌کند: «گرچه زمان عملی‌شدن این پروژه‌ها نا معلوم است، اما این‌گونه رفت و آمدها می‌تواند جوسازی برای اجرایی کردن پروژه‌ها باشد.»
پروژۀ انتقال خط لوله گاز ترکمنستان یا تاپی که یک هزار و ۶۸۰ کیلومتر طول داشته و قرار است روزانه ۹۰ میلیون متر مکعب گاز را از ترکمنستان به‌هند انتقال دهد، بر بنیاد برنامه‌ریزی‌ها این پروژه در سال ۲۰۱۸ اجرایی می‌شود.
این خط لوله از هرات و قندهار افغانستان به‌پاکستان گذشته و از ملتان، کویته و پنجاب به‌هند انتقال می‌یابد. پروژۀ خط لوله تاپی برای افغانستان و پاکستان از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است. بر بنیاد طرح نخست، با عملی‌شدن این پروژه سالانه دو میلیارد تن گاز سهم افغانستان خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.