فعالین مدنی غزنی در کابل: ادامۀ سرپرستی در غزنی قابل قبول نیست

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/یک شنبه 8 سنبله 1394 - ۰۷ سنبله ۱۳۹۴

mnandegar-3شماری از فعالین مدنی ولایت غزنی دیروز در یک نشست خبری در کابل از دوام سرپرستی در این ولایت شکایت کرده گفتند، ادامۀ این روند قابل قبول نیست.
در این نشست که در تالار بین‌المللی مطبوعات وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار شده بود، در آن ده‌ها تن از خبرنگاران مقامات دولتی و فعالین مدنی اشتراک کرده بودند.
برگزار کننده‌گان این نشست، هدف این‌کار خود را رساندن پیام مردم ولایت غزنی به‌مسوولان حکومت در مرکز عنوان کردند.
این فعالین مدنی از رهبران دولت وحدت ملی خواستند که به‌ادامۀ کار سرپرستان در غزنی پایان دهند.
آنان هم‌چنان گفتند که ادارات غزنی نیازمند یک اصلاحات گسترده می‌باشد و دولت باید در این زمینه توجه بیشتر داشته باشد.
عنایت‌الله ناصر رییس شبکۀ هم‌آهنگی و توان‌مندی جوانان و یکی از برگزار‌کننده‌گان این نشست گفت، غزنی یکی از ولایات استراتیژیک است، وضعیت خوب و یا بد غزنی بالای تمام ولایات افغانستان تأثیر دارد و اگر این ولایت ناامن باشد، ضرر آن به‌تمام مردم افغانستان خواهد بود.
او افزود: «با در نظرداشت این واقعیت، ما با جمعی جوانان، روشن‌فکران و فعالین مدنی یک تحقیق ۵۲ صفحه‌یی را در مورد ولایت غزنی انجام دادیم، در این گزارش، بعضی از واقعیت‌ها را به‌دور از مصلحت‌ها به‌صورت گسترده مورد بحث قرار داده‌ایم. تحقیقات ما نشان می‌دهد که در غزنی نقض حقوق شهروندان، فساد و انحصارگرایی به‌صورت سازمان یافته جریان دارد.»
آقای ناصر خاطر نشان کرد: در ریاست معارف غزنی فساد اداری و کم‌کاری به‌شدت دیده می‌شود.
او افزود: ادارات غزنی نیازمند یک اصلاحات گسترده می‌باشد.
آقای ناصر می‌گوید که رسانه‌ها در این ولایت با یک محدودیت ویژه از سوی افراد مغرض مواجه است که به‌جای این‌که واقعیت را رسانه‌ها انعکاس بدهد؛ مجبور هستند که گزارش‌ها را در بر اساس مصلحت‌گرایی به‌نشر برسانند.
رییس شبکۀ هم‌آهنگی جوانان هم‌چنان می‌گوید که بعضی از این ناقضان به‌صورت عمدی و برای تأمین منافع شخصی خودشان می‌خواهند تا غزنی را ناامن بسازند.
در عین حال، عوض‌علی فرزام نمایندۀ جوانان این ولایت در این نشست گفت، وضعیت امروزۀ غزنی ناشی از بی‌مسوولیتی کسانی‌که به‌نماینده‌گی از مردم غزنی به‌کرسی نشسته اند، می‌باشد.
او افزود که مشکل بزرگ غزنی نبود امنیت است که مسوولیت بیشتر آن متوجه کسانی‌که در گذشته قدرت را در این ولایت به‌دست داشتند و کسی‌که امروز منحیث سرپرست بالای مردم عزنی حکومت می‌کند، می‌باشند.
آقای فرزام به‌مسوولان حکومتی هشدار می‌دهد که مردم غزنی در برابر این همه بی‌عدالتی، تداوم سرپرستی و گرفتن حق‌شان در این ولایت هرگز سکوت نکرده و از سیاست تضرع استفاده نخواهند گرفت.
آقای فرزام در ادامۀ سخنانش تأکید کرده که ادامۀ سرپرستی در غزنی قابل تحمل نیست و رهبران دولت باید در این زمینه توجه جدی کنند.
هوسی همدرد رییس اتاق‌های تجارت غزنی در این نشست گفت، بدبختانه در این سال‌ها حد‌اقلِ توجهی به‌‌مرکز ثقافت فرهنگ تمدن و اقتصاد کشور صورت نگرفته است.
بانو همدرد تصریح کرد، سهمی‌که این ولایت در صادرات افغانستان دارد باید وزارت خانه‌های سکتوری و اقتصادی در رشد زارعت و مالداری پروسس محصولات حیوانی و صنایع دستی توجۀ ویژه داشته باشند.
رییس اتاق‌های تجارت غزنی می‌گوید: به‌خاطر عدم توجۀ دولت صنایع دستی غزنی مخصوصاً پوستین‌دوزی که از جمله اقلام صادراتی کشور و وسیلۀ اشتغال هزاران پیشاور در غزنی بوده کاملاً ورشکست شده است.
فعالین مدنی غزنی در اخیر این نشست با پخش اعلامیه‌یی از حکومت خواستند که مردم غزنی تجارت و معامله بالای این ولایت را نمی‌پذیرند. در این اعلامیه آمده است، در اداره محلی غزنی باید مسوولین به شکل شفاف و واضح گماشته شوند و هیچ‌نوع برخورد سیاسی و مصلحتی نباید صورت بگیرید.
در اعلامیه آنان آمده است که افراد آلوده به‌فساد باید زیر بررسی نهادهای عدلی و قضایی قرار گرفته و نماینده‌گی کمیسیون حقوق بشر هرچه زودتر در این ولایت آغاز به‌کار کرده و همچنین جلو افراد مسلح غیر مسوول گرفته و از کارکرد پولیس محلی به‌صورت جدی نظارت شود.
آنان تاکید کردند که باید مکاتب دخترانه‌یی که در ولایت غزنی از سوی نیروهای هراس افگن بسته شده؛ هر چه زود تر بازگشایی شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.