ارگ پروسۀ اصلاحات انتخاباتی را سبـوتاژ مـی‎کـند

گزارشگر:یک شنبه 8 سنبله 1394 - ۰۷ سنبله ۱۳۹۴

دو عضو کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی، با انتقاد تند از کارکردهای این نهاد، نشست‌های این کمیسیون را تحریم کردند.
شاه محمود میاخیل و کاوون کاکر از اعضای کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی با برگزاری نشست خبری مشترک، جلسات برگزار شده این کمیسیون را در مورد اصلاحات انتخاباتی تحریم کردند.
شاه محمود میاخیل عضو کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی گفت: امکان برگزاری انتخابات با اقدامات عجولانه‌یی که در مورد اصلاحات انتخاباتی صورت می‌‌گیرد، مقدور نیست و بر mnandegar-3همین اساس طرح ابتدایی این موضوع برای برگزاری انتخابات پارلمانی مورد قبول ما نیست.
وی گفت: جلسات کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی افغانستان را تحریم می‌کنیم.
میاخیل افزود: تغییر نظام و دادن سهم در کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به احزاب باعث ایجاد بی‌نظمی در ساختار انتخابات افغانستان می‌شود.
در ادامه شاه محمود میاخیل اذعان داشت: باید بررسی بیشتری بر روی قانون احزاب صورت گیرد تا به دیگر احزاب نیز اجازه حضور در کمیسیون داده شود.
کاوون کاکر دیگر عضو کمیسیون مستقل انتخابات نیز در این نشست خبری گفت: کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی افغانستان در کمتر از دو ماه طرح خود را ارایه کرده که این مسأله بدون مشورت با متخصصین ملی و بین‌المللی انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: نباید مسأله اصلاحات نظام انتخاباتی افغانستان ساده و سطحی گرفته شود و باید وقت بیشتری برای این کار اختصاص یابد.
کاکر اذعان داشت: بعضی احزاب تلاش کردند تا برنامه‌هایی را که در گذشته تهیه کرده بودند به کمیسیون اصلاحات انتخابات تحمیل کنند.
این عضو کمیسیون اصلاحات انتخابات تصریح کرد: مردم افغانستان حق دارند که در مورد سرنوشت خود نظر بدهند، اما کمیسیون اصلاحات در این مورد وظیفه ملی خود را انجام نداده است.
وی افزود: فشارها زمانی به کمیسیون مذکور وارد شده که اعضای پارلمان در تعطیلات به سر می‌برند و باید به دولت فشار آورد تا این موضوع را با ابلاغ فرمانی قانونی اجرایی کند.
کاکر تأکید کرد: اصلاح انتخابات افغانستان به یک دستورکار چند حزبی تبدیل شده، زیرا در طرح ابتدایی آن ۱۰۰ کرسی پارلمان به احزاب اختصاص یافته که ۴۰ درصد کل کرسی‌ها را شامل می‌شود و این موضوع برای ما غیر قابل قبول است.
کاوون کاکر گفت: در حال حاضر قانون احزاب افغانستان سراسری نیست و بر همین اساس تا هنوز برخی احزاب از شبکه‌های نظامی برخوردار هستند.
در این حال، یک منبع از کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به روزنامۀ ماندگار گفت که این دو عضو کمیسیون به اشارۀ ارگ ریاست جمهوری در برابر پروسۀ اصلاحات در نظام انتخاباتی سنگ اندازی می‌کنند.
این منبع که خواست نامش در این گزارش درج نشود، گفت که ارگ به دنبال سبوتاژ این پروسه است، زیرا اصلاحات انتخاباتی را به سود خود نمی‌داند.
ارگ ریاست جمهوری ماه‎ها در برابر راه‌اندازی پروسۀ اصلاحات در نظام انتخاباتی مقاومت کرد و سر انجام به معرفی اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی تن داد. کمیسیون پس از ماه‎ها جنجال به کار خود آغاز کرد و نظرپرسی‎هایی را نیز با مردم در سراسر کشور انجام داد.
اکنون کمیسیون اصلاحات انتخاباتی در تلاش ارایۀ طرح‌های خویش به منظور اصلاحات در نظام انتخاباتی به رهبران دولت است.
اما منبعی‌که با ماندگار صحت می‎کرد گفت که این حرکت‎ها مانع ارایۀ طرح‎های کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به دولت نمی‎شود؛ زیرا این دو نفر اقلیتِ محض هستند و تحریم آن‎ها بر کار کمیسیون مشکلی را ایجاد نمی‎کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.