اولین قدم برای اعتماد سازی استقبال از پیشکش بسته پیشنهادی کمیسیون اصلاح انتخاباتی

گزارشگر:روح الله بهزاد/ چهار شنبه 11 سنبله 1394 - ۱۰ سنبله ۱۳۹۴

mnandegar-3ارایۀ نخستین بستۀ پیشنهادی کمیسیون ویژۀ اصلاحات انتخاباتی، به عنوان اولین اقدام برای اعتمادسازی، مورد استقبال قرار گرفته است.
ناظران انتخاباتی و آگاهان می‌گویند که رهبران دولت وحدت ملی باید این پیشنهادات را جدی بگیرند تا افغانستان شاهد برگزاری انتخابات‌های شفاف و عادلانه باشد.
شبکه نهادهای جامعه مدنی افغانستان برای تحکیم روند انتخابات و یا اکسین دیروز در یک کنفراس خبری، از کمیسیون ویژه اصلاح نظام انتخاباتی خواست تا بستۀ پیشنهادی که به‌ریاست اجرایی ارایه کرده است را با مردم نیز شریک سازد.پ
در این کنفرانس خبری، تیمورشاه حکم‌یار، عضو شبکۀ اکسین با ارایه پیشنهادات این شبکه برای اصلاحات انتخاباتی، از کمیسیون ویژۀ اصلاح نظام انتخاباتی خواست تا بسته پیشنهادی‌ را به‌مردم شریک سازد.
او گفت: کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی باید قانون انتخابات را به‌گونه‌یی اصلاح کند که در آن، همه شاخه‌های حکومت، به‌شمول ادارات ملی و محلی کارمندان خویش را در اختیار ادارات انتخاباتی به‌منظور رفع موقت نیازمندی به‌کارمندان، قرار دهند.
سهمیۀ ۲۵ درصدی کرسی‌های شورای‌های ولایتی و ولسوالی‌ها برای زنان، ثبت رای دهنده‌گان برای انتخابات آینده، تغیرات در ساختار، وظایف و امتیازات قانون انتخاباتی، بررسی کمشنران کمیسیون‌های انتخاباتی، افزایش ظرفیت مدیرتی و نظارتی کمیسیون‌های انتخاباتی، تغیرات در قوانین انتخاباتی، از جمع پیشنهادات شبکۀ اکسین می‌باشد که این نهاد از کمیسیون ویژۀ اصلاح نظام انتخابات خواست تا این پیشنهادات را شامل برنامه‌های‌شان سازد.
در همین حال، نعیم ایوب‌زاده رییس نهاد تیفا با استقبال از کار کمیسیون ویژۀ اصلاحات انتخاباتی، در گفت وگو باروزنامه ماندگار، ابراز امیدواری کرد که این بسته توسط رهبران دولت وحدت ملی اجرایی و عملی شود.
آقای ایوب‌زاده با اشاره به‌مشکلات موجود در این بستۀ پیشنهادی می‌گوید، زمان و ظرفیت‌های موجود در این پیشنهادات در نظر گرفته نشده است.
به‌گفتۀ او: «عملی شدن این پیشنهادات مشکلاتی را می‌تواند در قبال داشته باشد، اما ارادۀ عملی ساختن آن توسط دو رهبر می‌تواند راه‌حل خوبی باشد.»
او با اشاره به‌مشکلات در کارهای کمیسیون ویژۀ اصلاحات انتخاباتی بیان می‌کند: بحث کاهش بودجه در پروسۀ انتخابات که یکی از پیشنهادات بود، بسیار خوب است، اما طرحی که در این زمینه ارایه شده مشکلات تخنیکی خود را دارد.
عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعۀ مدنی نیز به ماندگار گفت که بحث‌های عمده‌یی که نیاز بود در پیشنهادات ارایه می‌شد، در این بسته آمده است.
اما به‌گفتۀ او: راه‌کارهای عملیاتی ساختن این پیشنهادات باید در قانون داخل شود که در شرایط امروزی تصویب و توشیح آن زمان‌بر است و زیاد عملی نمی‌نماید و آرزو داریم که راه‌حل وسطی برای آن دریافت شود.
رییس مجما با اشاره به‌تغییر سیستم برگزاری انتخابات که در این بسته به‌سیستم تمرکزی ارجاح داده شده می‌گوید: «سیستم رأی واحد غیر انتقال که از آن در افغانستان استفاده برده می‌شود، بسیار کلاسیک است و در این سیستم یک‌مقدارِ زیادی از رأی‌های ریخته شده تلف می‌شود و جاگزینی برای این سیستم اقدام خوبی است.»
آقای رفیعی در ادامۀ گفته‌هایش می‌گوید: ملاحظات جدی روی کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی و کمیتۀ گزینش وجود داشت که آروز داریم در بستۀ دوم پیشنهادی به‌بحث چارتر داخلی کمیسیون‌های انتخاباتی با دقت لازم پرداخته شود.
رییس مجما تأکید می‌کند: طرح‌های پیشنهاد شده اولین اقدام برای ایجاد اعتماد بین مردم افغانستان و انتخابات است که آرزو داریم دولت آنرا بسیار جدی گرفته، کارهای لازم در پیوند به‌کار درون نظام انتخاباتی افغانستان صورت گیرد و هر چه عاجل‌تر توزیع شناس‌نامه‌های برقی نیز آغاز شود، تا حداقل پنجاه درصد رأی که ریخته می‌شود قابل اعتماد و منظم باشد.
حشمت‌الله رادفر رییس پیشین کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات به خبرنگار روزنامه ماندگار گفت که نفس کار کمیسیون ویژۀ اصلاحات انتخاباتی که در کمتر از یک ماه گام مثبت و امیدوار کننده است.
او می‌افزاید: نکاتی‌که در این بسته ارایه شده، بی‌تردید قوت‌ها و ضعف‌های خود را دارد، آقای رادفر تأکید می‌کند که دولت افغانستان و جامعۀ جهانی با تمسک به‌این طرح در ضمن تغییراتی اندکی ما را از بن‌بست موجود در زمینۀ انتخابات رهایی بدهند تا شاهد برگزاری انتخابات‌های شفاف و عادلانه در آینده باشیم.
رییس پیشین کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات تصریح می‌کند: نظام دموکراسی در افغانستان یک روند تازه است که انتخابات به‌عنوان یکی از مولفه‌های بنیادین آن باید در فضای درست و سالم آن برگزار گردد.
او خطاب به‌رهبران دولت وحدت ملی می‌گوید که آنان باید به‌پروسۀ انتخابات و اصلاحاتی که پیشنهاد شده‌است، باید به‌عنوان یک روند تخنیکی ببینند، از سیاسی شدن آن جلوگیری کنند و اجازه ندهند تا چهره‌های مغرض و کسانی‌که سابقۀ درست در برگزاری انتخابات ندارند، مداخله کنند.
کمیسیون ویژۀ اصلاحات انتخاباتی پس از یک ماه رأی‌زنی سرانجام نخستین بستۀ پیشنهادی خود را برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی به‌حکومت وحدت ملی سپرد.
بستۀ پیشنهادی کمیسیون ویژۀ اصلاحات انتخاباتی در یازده بخش ارایه شده که تغییر نظام انتخاباتی، تعیین و تغییر حوزه‌های انتخاباتی، تنظیم فهرست رأی دهنده‌گان، شرایط نامزدی در مجلس، کمیتۀ گزینش، ترکیب کمیسیون انتخابات، نحوۀ رسیده‌گی به‌شکایات، ایجاد کمیتۀ شفافیت، مصارف انتخاباتی را در بر می‌گیرد.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی هنگام ارایه این بستۀ پیشنهادی گفت، تمام پیشنهادات کمیسیون ویژۀ اصلاح انتخاباتی با جدیت مورد توجه و حمایت قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.