تکرر ادرار؛ یک بیـماریِ آزاردهنـده

گزارشگر:داکتر حبیب آریامنش - ۰۶ عقرب ۱۳۹۲

mandegarبخش نخست

مسلماً ایجاد کوچک‌ترین تغییری در وضع دفع ادرار، می‌تواند نشانه‌یی مهم و جدی باشد؛ نشانه‌یی که نباید به‌ساده‌گی از کنارِ آن گذشت. در این میان، افزایش دفعات دفع ادرار، یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین مسایلی‌ست که می‌تواند افراد را درگیر کند. این بیماری زن، مرد، کودک و بزرگ‌سال هم نمی‌شناسد و ممکن است برای تمام افراد ایجاد شود. شاید شما خودتان چنین وضعی را تجربه کرده باشید یا میان دوستان و اطرفیان‌تان کسانی را بشناسید که دایم باید برای دفع ادرار خودشان را به تشناب برسانند و از تکرر ادرار رنج می‌برند.

اما این‌که چنین مشکلی چرا ایجاد شده و برای درمان آن چه باید کرد، موضوعی‌ست که حتماً به بررسی و پی‌گیریِ دقیق‌تر نیاز دارد و تنها کاری که از دست بیمار برمی‌آید، مراجعه به پزشک و پی‌گیری اقداماتِ اوست.
تکرر ادرار؛ افزایش حجمِ ادرار یا کاهش آن؟
به طور کلی، تمام افراد بالغ طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز، پنج تا شش مرتبه دفع ادرار دارند و هرگونه افزایش در این مورد که موجب می‌شود تعداد دفعات بیش از این مقدار طبیعی باشد، به عنوان تکرر ادرار شناخته می‌شود.
تکرر ادرار به شرایطی اطلاق می‌شود که بیمار ناچار است تعداد دفعات رفتن به تشناب را افزایش دهد. اما در هر مرتبه، حجم ادرار چه‌قدر باید باشد تا بتوانیم بگوییم بیمار دچار تکرر ادرار شده است؟… باید گفت که تکرر ادرار به دو نوع تقسیم می‌شود: گاهی در هر مرتبه دفع، بیمار به مقدار کافی و منطقی دفع ادرار دارد که این مشکل به عنوان پلی اوری تعریف و شناخته می‌شود. بروز چنین وضعی، علل متفاوتی دارد. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به شکر خون یا کسانی که مقادیر مصرفی مایعات‌شان بسیار زیاد است، ممکن است با این مسأله روبه‌رو شوند.
البته برای بیماران قلبی معمولاً پلی اوری فقط در طول شب اتفاق می‌افتد؛ چون ورمی که در طول روز در پای این بیماران جمع شده است، شب‌ها و هنگام استراحت موجب افزایش دفع ادرار می‌شود. هم‌چنین کسانی که به دلیل مصرف دارو و به پیشنهاد پزشک، مقدار زیادی آب و مایعات مصرف می‌کنند نیز دچار این مشکل خواهند شد. در این گروه از بیماران ضمن این‌که تعداد دفعات ادرار زیاد است، میزان ادرار دفعی در هر مرتبه نیز افزایش پیدا می‌کند.
در گروه دیگری از بیماران نیز با این‌که دفعات دفع ادرار افزایش می‌یابد، اما میزان ادرار در هر مرتبه کم و اندک است. در واقع این افراد با وجود مقدار کمی ادرار، احساس دفع خواهند داشت و مجبورند به تشناب بروند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.