سرباز انگلیسی به علت قتل یک مخالف مسلح زخمی مجرم شناخته شد

گزارشگر:19 عقرب 1392 - ۱۸ عقرب ۱۳۹۲

برای نخستین‌بار یک نظامی انگلیسی به علت جرایم مرتبط با نبردِ افغانستان، مجرم شناخته شده است. البته دو تفنگدار دریایی دیگر روز جمعه در دادگاه نظامی از اتهام قتل این مرد زخمی در ولایت هلمند در سال ۲۰۱۱ میلادی، تبرئه شدند. هویت سه متهم پرونده به علت صدور فرمان از مقامات، فاش نشد و در دادگاه نیز آنها را با عنوان تفنگداران دریایی آ، بی و سی می‌شناختند.mandegar
بر اساس شنیده‌های هیأت منصفه در دادگاه نظامیِ بالفورد در ویلتشایر انگلیس، شبه نظامی‌یی که پس از حمله به پایگاه محلی نیروهای گشت زنی در منطقه، بر اثر تیراندازی بالگرد آپاچی به شدت زخمی شده بود، بر اثر شلیک گلوله از فاصله نزدیک کشته شد. در این حادثه نیز تفنگدار «آ» با اسلحه کمری نه میلیمتری به مقتول شلیک کرده است.
روز پنجشنبه همچنین چند فایل صوتی از فیلمی که تفنگدار «بی» از صحنه جنایت تهیه کرده بود، در دادگاه نظامی پخش شد. دوربین نصب شده روی کلاه خود این تفنگدار دریایی، به طور ناخواسته این تصاویر را ضبط کرده بود. با وجود این، قاضی دادگاه از پخش کامل فیلم جلوگیری کرد تا از آن به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده نشود. در نوار صوتی پخش شده می توان صدای تفنگدار «آ» را شنید که به مرد افغان تیراندازی کرده و می‌گوید: « بفرمایید. با این جسم فانی وداع کن. کاری نیست که شما با ما نکرده باشید». نظامی انگلیسی در ادامه می‌گوید: « دوستان، قطعاً هیچ طوری نمی‌شود. من فقط کنوانسیون ژنو را نقض کرده ام».
بخش‌هایی از دفترچه خاطرات تفنگداری «سی» نیز روز پنجشنبه به عنوان شواهد در دادگاه نظامی ارائه شد. این نظامی در خاطرات خود از اینکه او را «ساده گیر آورده اند» و نتوانسته است به اسیر جنگی تیراندازی کند، گلایه می کند.
سرتیپ بیل دانهام، از فرماندهان ارشد تفنگداران دریایی انگلیس بعد از صدور حکم دادگاه گفت قتل سرباز افغان، « گمراهی هولناک و تکان دهنده بود». وی همچنین در قالب بیانیه صادر شده از وزارت دفاع انگلیس گفت:‌« چنین حادثه یی نباید رخ می داد و دیگر هرگز نباید تکرار شود». تفنگدار «آ» در زمان تیراندازی، یک گروهبان کارکشته بود و محکومیت او به تاریخ دیگری موکول شد، اما وی حتماً با حبس ابد روبرو است.
تفنگدار «بی» که در پایگاه ولایت هلمند، تازه وارد بوده است و تفنگدارِ «سی» نیز در این گروه سه نفره از همه کمتر سن داشته است.
این سه تفنگدار در ماه اگست سال ۲۰۱۲ میلادی دستگیر شدند و محاکمه آنها از ماه اگست آغاز شد. ظاهراً یک مأمور عادی پولیس افغانستان، تصاویر این جنایت را بر روی لپ تاپ یکی از پرسنل خارجی دیده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.