مشارکت آلمان و سویدن در کنار امریکا در عملیات بر ضد تروریستان در افغانستان

گزارشگر:یک شنبه 15 سنبله 1394 - ۱۴ سنبله ۱۳۹۴

mnandegar-3به گفته منابع، دو متحد اروپایی امریکا با وجود ممنوعیت‌های قانونی مستقیماً در عملیات موسوم به «تصمیم برای قتل شبه نظامیان در افغانستان» مشارکت دارند.
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز،‌ این عملیات که معمولاً حملات هوایی و پهپادی را در برمی‌گیرد از سوی مقامات امریکایی به عنوان یکی از آخرین ماموریت‌های مشترک نیروهای امریکایی در افغانستان معرفی شده‌ است.
با این حال برخی از این حملات به دلیل اینکه خشونت آمیزتر از آن چیزی است که در توافق امنیتی مطرح شده است مورد سوال قرار می‌گیرند.
در این میان با وجود اینکه سخنگوی ائتلاف تحت رهبری امریکا در افغانستان اعلام کرده است به جز امریکا هیچ کشوری در حمله به شبه نظامیان دست ندارد، دو تن از مقامات ارشد غربی معتقدند این مساله محل مناقشه بوده و بین ارتش امریکا و متحدانش چه در ناتو و چه خارج از آن ایجاد تنش کرده است.
به گفته این مقامات، آلمان به عنوان یکی از اعضای ناتو و سویدن به عنوان کشوری خارج از آن به صورت مستقیم در این حملات نقش دارند. این در حالی است که کشوری مثل آلمان از نظر قانونی از شرکت در عملیات نظامی تهاجمی منع شده است.
تصمیم گیری درباره انجام حملات مرگبار در اتاقی در مقر این ائتلاف در کابل اتخاذ می‌شود؛ جایی که هدف گیری افرادی که از نظر ارتش امریکا دشمن محسوب می‌شوند مورد نظارت قرار می‌گیرد.
به گفته یکی از مقامات آگاه که خواست نامش فاش نشود، آنها دور یک میز جمع شده و می‌گویند اگر زن و بچه دیدید دستان خود را بالا بگیرید. در این تصمیم گیری مقامات آلمانی و سویدنی که قرار نیست در این عملیات ضد تروریستی مشارکت داشته باشند، دخیل هستند. این در حالی است که بسیاری از مقامات ناتو از این اتفاق ناخرسند هستند.
یکی دیگر از مقامات غربی که او نیز خواست نامش فاش نشود در این باره می‌گوید: این عملیات آخرین چیزی است که ناتو تمایل خواهد داشت در آن نقش داشته باشد اما امریکایی‌ها به نظر می‌رسد می‌خواهند همه را در آن دخیل کنند. به نظر من امریکایی‌ها می‌خواهند به این حملات جنبه سیاسی دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.