رییس عمومی بنیاد شهید مسعود: دولت وحدت ملی کمیسیونی را به منظور بررسی پروندۀ شهادت قهرمان ملی توظیف کند

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 17 سنبله 1394 - ۱۶ سنبله ۱۳۹۴

رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود، دیروز (دوشنبه ۱۶ سنبله) در یک نشست خبری در مقر این بنیاد گفت که پیام امسال هفتۀ شهید و بنیاد شهید مسعود، حفظ یکپارچه‎گی، وحدت و یک‎صدایی میان مردم افغانستان می‎باشد.
احمد ولی مسعود گفت: آرزو داریم در این روز از کسانی‌که وجیبۀ دینی و ملی خود را تا سرحد شهادت انجام دادند، قدردانی mnandegar-3کنیم و شمۀ از رسالت خود را به‌جا آوریم.
او افزود: «در هفتۀ شهید به‌یاد و خاطر رفته‌گان درود بفرستیم و برای‌شان بگوییم که سپاس و تشکر از شما که سینه سپر و از این ملت و سرزمین دفاع کردید و امروز ما هستیم که به‌خاطر فداکارهای شما زنده هستیم و می‌خواهیم ادای دَین کنیم.»
او گفت که پیام امسال بنیاد شهید مسعود حفظ وحدت، همصدایی و همدلی میان مردم افغانستان می‎باشد.
آقای مسعود گفت: «اگر امروز ما یک‌دیگر خود را نپذیریم و این فرهنگ را در میان خود نهادینه نکنیم، محال است که کسی از بیرون برای ما صلح بیاورد، ما نباید تنها به حکومت اکتفا کنیم و همه مردم افغانستان باید با همدیگر وحدت داشته باشند.»
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود افزود: «وحدت ملی پیام همۀ شهدا به ویژه قهرمان ملی کشور است؛ کسی که از تفرقۀ زبانی، تباری، قومی و مذهبی نفرت داشت و جملۀ معروفش این بود که: هر کسی که می‌خواهد با تفرقه ملت افغانستان را پارچه پارچه کند، آب در آسیاب دشمن می‌ریزد.»
او تأکید کرد: بعد از چهارده‌سال ما در می‌یابیم که حقانیت راه شهدای افغانستان و قهرمان ملی کشور ملموس‌تر و روشن‌تر نسبت به‌هر زمان دیگر است؛ امروز مردم پی برده‌اند که راه شهدا حق بود.
آقای خاطرنشان کرده گفت: آرزومندیم که امسال از تجربه‌های تلخ دو سه سال اخیر که گشت‌زنی‌هایی در شهر کابل صورت می‌گرفت و در عقب بعضی از این گشت‌زنی‌ها دستانی بوده که آگاهانه و یا ناآگاهانه، سازمان‌دهی می‌شد.
او افزود که بنیاد شهیداحمد شاه مسعود در همکاری با نهادهای مربوط برخی تدابیر را گرفته تا با جوانان صحبت کنند که از چندی بدین‌سو پسر ارشد قهرمان ملی با شمار زیادی از جوانان صحبت کرده و از آنان خواهش کرده تا نظم را در هفتۀ شهید مراعت و به‌گونه‌یی‌که اخلاق و سجایای شهید مسعود ایجاب می‌کند، به مردم آزار نرسانند.
آقای مسعود خاطرنشان کرد که بنیاد شهید احمدشاه مسعود برنامه‌های مشخصی برای گرامی‌داشت از این هفته دارد و آنچه بیرون از این چارچوب صورت می‌گیرد مربوط ما نمی‌شود.
آقای مسعود از جوانان خواست تا هفتۀ شهید و گرامی‌داشت از چهاردهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور را تبدیل به‌خشونت نسازند.
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود همچنان از رسانه‌های کشور خواست تا هفتۀ شهید را به‌گونۀ درست گرامی بدارند.
او گفت: شهدای افغانستان بالای تمامی شهروندان افغانستان حق دارند.
پروندۀ شهادت قهرمان ملی کشور
رییس بنیاد شهید مسعود از مختومه بودن پروندۀ شهادت قهرمان ملی یاد کرد. او گفت که در مورد در ابتدا یک مقدار کارهایی را شروع کردیم و آرزو داشتیم تا دولت افغانستان این موضوع را دنبال کند.
آقای مسعود با بیان این‌که آنان پروندۀ شهادت قهرمان ملی کشور را در بیرون از کشور آغاز کردند، گفت: چون شهادت احمدشاه مسعود ابعاد بیرونی داشت، ما از طریق کشورهای فرانسه، بلجیم و انگلستان شروع کردیم و زمانی که مسأله به‌دولت افغانستان رسید، متأسفانه دولت افغانستان در این زمینه سکوت اختیار کرد.
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود افزود: گرچه دولت افغانستان در ابتدا کمیسیونی را در این زمینه ایجاد کرده بود که مدت کمی در این زمینه کارد، کرد، اما پس از چندی این کمیسیون لغو شد.
او گفت: در سال‌های گذشته، هر چه به‌دولت گفتیم تا این پرونده را بازگشایی کنند و تذکر دادیم که این کار به‌خاطر انتقام‌جویی نیست، زیرا کسانی که قهرمان ملی را به‌شهادت رساندند، می‌خواستند تا یک ملت، افتخار، کشور و تاریخش را از بین ببرند.
آقای مسعود تأکید کرد: به دولت افغانستان گفتیم که اگر سرنخ پروندۀ شهادت قهرمان ملی را دنبال کنید، می‌توانید از قتل‌های زنجیره‌یی نیز جلوگیری کنید که متأسفانه آنان پاسخ ندادند.
آقای مسعود در بخش دیگری از سخنانش گفت که آرزوی ما از دولت جدید این است که تا در داخل افغانستان کمیسیونی را در این زمینه موظف بسازند تا این کمیسیون در همکاری با نهادی بین‌المللی پروندۀ شهادت قهرمان ملی را با ابعاد مختلف آن بررسی کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.