رییس جمهور ترکمنستان: خاک افغانستان تهدید نیست

گزارشگر:شنبه 21 سنبله 1394 - ۲۰ سنبله ۱۳۹۴

mnandegar-3رییس جمهور ترکمنستان در نشست «مجلس مصلحت ریش ‌سفیدان ترکمنستان» گفت: برخی اخبار رسانه‌های خارجی در زمینه تهدید تروریسم از خاک افغانستان دروغ پردازی بیش نیست.
قربانقلی بردی‌‏محمداف رییس جمهور ترکمنستان تصریح کرد: اگر به تاریخ و سابقه مردم شریف افغانستان نگاه کنیم، هرگز نمی‌بینیم که این ملت به کشور و به ملت دیگر حمله کرده باشند.
بردی‌محمداف ادامه داد: اتفاقاتی که گاهی اوقات در مرزهای افغانستان و ترکمنستان رخ می‌دهد مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر و کالا است که محدود یک زمان خاص است.
رییس جمهوری ترکمنستان با اشاره به روابط و همکاری‏‌های بسیار خوب با افغانستان ،نتایج سفر ۲ هفته پیش خود به کابل را مثبت و سازنده توصیف کرد.
وی تصریح کرد: مدتی است که برخی رسانه‌های خارجی دست به تبلیغات دروغ مبنی بر احتمال تهدیدات تروریسم و یا افراطی از خاک افغانستان زده اند که این موضوع کاملاً دروغ می‌باشد و با هدف خاص گسترش یافته است.
وی با تاکید بر پایبندی دولت ترکمنستان به اصل بیطرفی گفت: در طول تاریخ ما با ملت افغانستان بهترین روابط و حسن همجواری داشته ایم و خواهیم داشت و در سفر اخیر من به کابل درباره ارتقا سطح مناسبات میان عشق‌آباد و کابل نیز توافقاتی صورت گرفت.
رییس جمهور ترکمنستان در بخش دیگر این سخنرانی به برنامه‌های آتی اقتصادی و اجتماعی این کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۶ میلادی اجرای ۲۲۰ طرح ملی به ارزش ۱۸ میلیارد دالر از جمله عملیات اجرای خط لوله گاز «ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند»نیز برنامه ریزی شده است.
بردی محمداف با اشاره به وجود ذخایر سرشار منابع هیدروکربور در ترکمنستان تاکید کرد: هر چند که ذخایر نفت و گاز زیرزمینی در کشور زیاد است اما نسل آینده کشور نیز از این منابع خدادادی سهم دارند.
وی در بخش دیگر سخنرانی خود بر ضرورت ارتقا صنایع ترکمنستان اشاره کرد و افزود: در این زمینه باید به بخش خصوصی اهمیت بیشتری نشان دهیم تا در آینده به جای واردات کالا آنها را صادر کنیم.
رییس جمهور ترکمنستان با اشاره به تاثیر منفی بحران اقتصادی و مالی جهانی به اقتصاد و اوضاع مالی این کشور گفت: دولت ترکمنستان در این زمینه تمهیداتی را دیده است که در نوبت اول توجه بیشتر به تولید ملی معطوف گردیده است که در نتیجه تنها در سال جاری میلادی میزان ارز آوری کشور ۴ درصد افزایش یافته است.
بردی‌محمداف ادامه داد: دولت با پیروی از شعار «دولت برای مردم» طرح و اصلاحات گسترده ای اقتصادی، کشاورزی، رفاهی، اجتماعی، صنعتی و غیر را برنامه ریزی کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.