وزیر معادن: ظرفیت مدیریت پروژه‎های بزرگ را نداریم

گزارشگر:دوشنبه 23 سنبله 1394 - ۲۲ سنبله ۱۳۹۴

وزیر معادن و پطرولیم کشور می‌گوید که به دلیل ضعف مدیریتی در سکتور معدن، تمرکز این وزارت تا ۵ سال آینده تنها روی معادن کوچک خواهد بود.
داکتر داوودشاه صبا وزیر معادن و پطرولیم در یک نشست خبری در کابل گفت: هر سه محور اساسی برای مدیریت موثر و سالم معادن- چارچوب قانونی، مالی و اداری- در کشور با مشکلات جدی روبرو می‌باشد.
mnandegar-3آقای صبا با اشاره به موجودیت خلای قانونی در سکتور معادن، ابهام در پالیسی مالی این سکتور و کمبود ظرفیت در این اداره بیان داشت که هنوز وزارت معادن ظرفیت مدیریت پروژه‌های بزرگ را ندارد.
وی اظهار داشت: « شاید بسیار دشوار باشد که ما به پروژه‌های بسیار بزرگ فکر کنیم؛ بدون شک پروژه‌های بزرگ بسیار پیچیدگی‌هایی دارد که ما هنوز ظرفیت مدیریتی آن را در افغانستان نداریم؛ اما ناممکن نیست؛ ولی بسیار پروژه‌های کوچک معدن کاری است که در افغانستان ما می‌توانیم به واسطۀ آن شغل ایجاد کنیم و هم ظرفیت‌های ملی خود را بالا ببریم».
او با بیان این مطلب که سکتور معادن نیازمند سرمایه‌گذاری هنگفت و تکنالوژی پیشرفته بوده و شرکت های بزرگ تمایلی کمی دارند؛ تا با نظام‌های مدیریتی ضعیف در سکتور معدن همکاری کنند گفت که تمرکز این وزارت تا ۵ سال آینده روی معادن کوچک خواهد بود.
وزیر معادن خاطر نشان ساخت: « تمرکز وزارت معادن و پطرولیم تا ۵ سال آینده روی معادن کوچک خواهد بود؛ ما طرفدار آن هستیم که شرکت‌های زیادی معدن کاری کوچک را از سرمایه مردم افغانستان و به مدیریت مردم افغانستان ایجاد بکنیم؛ تا بتوانیم زمینه را برای مشارکت های مطمین با سرمایه گزاران بزرگ فراهم کنیم».
آقای صبا تصریح نمود: « سکتور معدن سکتوری است که عجله را نمی‌پذیرد و هر عجله باعث آن خواهد شد که خدای ناخواسته سال‌های سال را باید برای اصلاح آن تلاش کنیم؛ ما می‌خواهیم آهسته، استوار و دقیق و حساب شده و با مشورت و مشارکت مردم گام برداریم … توجه ما روی انکشاف معادن کوچک است؛ اگر ما معادن کوچک را بیایم؛ روی دست بگیریم اگر اشتباه کنیم کوچک خواهد بود؛ اگر معکوس اش باشد بهایی که مردم افغانستان می پردازد بسیار زیاد خواهد بود».
وی در بخشی دیگری از سخنان خود نشست مقام های بلندرتبۀ کشورهای کمک کننده به افغانستان (سام) را موثر خواند و اظهار داشت که کمک های جامعه جهانی در بخش ظرفیت سازی و مسایل تخنیکی به وزارت معادن ادامه خواهد داشت.
به گفتۀ وی، افغانستان حداقل تا ده سال آینده به کمک های تخنیکی جامعه جهانی در سکتور معادن نیاز خواهد داشت.
وزیر معادن با اشاره به مشکلات فراروی سکتور معادن بیان داشت که گام های اساسی برای رفع این مشکلات برداشته شده و در آینده نزدیک، دیدگاه کلی برای ساختن صنایع استخراجی در افغانستان در مشورت با کارشناسان و مردم تهیه و تصویب خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.